sk flödesprepp av turbo

Diskussioner för erfaret folk
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av loop »

I min värld så är det säljaren som ska bevisa saker.

Sen kan jag inget om turbo, men det är en kompressor som komprimerar luft, så jag kan inte riktigt se några stora vinster med detta. Är väl mer så att när man nått max för kompressorn så har man nått max. Och eventuella förbättringar skulle vara för att nåt är underdimensionerat från fabrik.
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Expat »

Det är JLundin som kommer med påståenden, då får väl han bevisa det. Med ord som tilltag, geschäft, misshandel och dylik vokabulär imponerar han inte på mig.
Hade jag varit Big Al hade jag bara sagt. Visst inga problem att bevisa det, köp ett aggregat av mig beställ tid för bromsning av lämplig motor så skall jag visa dig. Och vid behov bara upprepat samma svar
Better to be over the hill than under
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

detta är ett svårt ämne både att flowpreppa en turbo och sen få bevis att man verkligen fått den bättre :hihi:

men som med allt i denna värd så tror jag nog att saker kan optimeras för olika aplikationer. men många gånger fins det nog helt enkelt en turbo som är bättre för den kombinationen redan klar som är bättre.

tyvär mycket svårt att få en turbo mapp som bevis att den är bättre men en bit på vägen iallafall är ju helt klart en bromsning med mycket mätdata man ser ju iallafall om den fungerar skapligt eller väldigt bra.

vad är det grovt sett för turbo och koncept på motorn big al ?

jag har så man kan logga avgastryck, rpm mm separat om du vill låna.

tar man som exempel en Super hx 35/12 som jag använt mycket så når man på en enkel nästan standard B2308v 510-520hk vid 2 bar och man passerar 400nm vid ca 3200rpm och ca 600rpm/sek i acc.

mvh jens
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av The »

Expat skrev:Det är JLundin som kommer med påståenden, då får väl han bevisa det. Med ord som tilltag, geschäft, misshandel och dylik vokabulär imponerar han inte på mig.
Hade jag varit Big Al hade jag bara sagt. Visst inga problem att bevisa det, köp ett aggregat av mig beställ tid för bromsning av lämplig motor så skall jag visa dig. Och vid behov bara upprepat samma svar
Känns som att du missat något.. Big Al och rimbo församlingen har slagit på stora trumman i åratal över hur suveränt det är med deras flow prep. Men aldrig levererat någon bevisning över att det faktiskt blir bättre.
Att visa data där man ändrat ett gäng parametrar mellan testerna säger noll och intet.
Ska man sälja en produkt/tjänst måste man väl kunna styrka att det faktiskt fungerar? Det är väl för tusan inte kunderna som ska utreda om det fungerar? Det är ju inte direkt seriöst.
Sen blir det ju en enorm skeptis när man går ut med att man kan öka flödet med x antal procent samtidigt som man i många fall verkar ha stora luckor i kunskaperna om hur det fungerar eller hur man räknar..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Expat »

The skrev:
Expat skrev:Det är JLundin som kommer med påståenden, då får väl han bevisa det. Med ord som tilltag, geschäft, misshandel och dylik vokabulär imponerar han inte på mig.
Hade jag varit Big Al hade jag bara sagt. Visst inga problem att bevisa det, köp ett aggregat av mig beställ tid för bromsning av lämplig motor så skall jag visa dig. Och vid behov bara upprepat samma svar
Känns som att du missat något.. Big Al och rimbo församlingen har slagit på stora trumman i åratal över hur suveränt det är med deras flow prep. Men aldrig levererat någon bevisning över att det faktiskt blir bättre.
Att visa data där man ändrat ett gäng parametrar mellan testerna säger noll och intet.
Ska man sälja en produkt/tjänst måste man väl kunna styrka att det faktiskt fungerar? Det är väl för tusan inte kunderna som ska utreda om det fungerar? Det är ju inte direkt seriöst.
Sen blir det ju en enorm skeptis när man går ut med att man kan öka flödet med x antal procent samtidigt som man i många fall verkar ha stora luckor i kunskaperna om hur det fungerar eller hur man räknar..
Det är mycket möjligt att Big Al har promotat sin business utan att bygga upp sina påståenden med fakta, är inte här tillräckligt mycket för att veta det. Av det jag har läst härinne verkar det dock inte jätteovanligt med luftflöden och effektuppgifter etc, som för mig ter sig mycket ovanliga. Vad som egentligen fick mig att blanda mig in i diskussionen var JLundins sätt. Var förvånad över att Big Al har förhållit sig så lugn. Jag har ju skrivit hur jag hade reagerat.
Better to be over the hill than under
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av dundersmurfen »

Finns det extended tip på turbin också?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av JLundin »

Tittar vi på bilden av Precision Billet vs Garrett GT så ser man direkt att billet hjulet har större utloppsarea än det gjutna, sådant gör skillnad. Bladen är dessutom betydligt tunnare än på det gjutna hjulet..... :wink: Så hur du kan dra slutsatsen att spetsigare kant på bladen är det som gör skillnaden när allt annat på billet hjulet "lyser som en strålkastare".... :lol:

Har jag uppfattat rätt att det högra hjulet är ett original hjul som du gjort om till extended tip....?

Jag tycker inte det är mer än rätt att jag ställer kritiska frågor om fenomenet flow preparering. Det börjar ju florera överallt, det finns snart inte en bilannons där detta påståendet saknas. Alla verkar åka runt med flow preparerade aggregat.... :wink: Om man nu vill sälja på folk modifierade aggregat som påstås ge ökat flöde och därmed ökad motoreffekt så är det väl rimligt att man kan prestera godtagbara siffror på detta.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Förklara hur extended tip funkar vetja.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
pimpmyfarad
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: ons aug 11, 2010 9:18 pm
Ort: Motala

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av pimpmyfarad »

Nu ska jag lägga mig i. Varken med kunskap( för det har jag ingen) eller påståenden.

Jag har följt båda trådarna och läst varenda inlägg.

MEN jag har dålig koll vilka personerna bakom alla påståenden och teorier är.

Ni som är som mest insyltade i diskussionerna, vilka är ni?!
( ja jag är okunnig och icke erfaren, för det skulle jag säkert vetat..)




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nicklas T
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av MattiasH »

Intressant dedär med jobb upp över öronen men inga resultat eller referenser att hänvisa till?
Eller har han nåt firmanamn man ska söka på?
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Mattias J »

Borde finnas tusentals aggregat i omlopp? Kört bilar i dynon från hela norden men aldrig stött på någon Rimbovariant. Känner de flesta tuners i landet men ingen av de hade heller kört någon Rimbo heller.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
whilliam
Forumsberoende
Inlägg: 1695
Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av whilliam »

jag är ingen expert på turbon men den som säger att flowprepping inte ger någonting eller att turbon storlek, märke etc inte spelar nån roll kan jag
säga att dom har fel! dom flesta ska alltid visa hur många whp dom har. viktigaste är väl var man har hästarna i registret! skickar med en video mellan
en flowpreppad 400whp cosworth mot en 700whp skyline. rätt jämnt fast det diffar minst 300hp.
https://www.youtube.com/watch?v=_YilOOvbOlM
Skriv svar