sk flödesprepp av turbo

Diskussioner för erfaret folk
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kwirk »

Vi har ju folk här med utrustning för att mäta effekt.
Varför inte bromsa en turbo maskin.
Skicka turbo till Big Al
Bromsa igen ?
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av JLundin »

Då handlar det om en sekundär mätning där det finns en massa parametrar som kan stöka till det. Det som gäller är en körning i en flödesrigg för turbo med kontrollerade betingelser, allt annat är ointressant.
Sådana riggar går att bygga, det finns en hel del beskrivningar om hur dom ska se ut och vilka betingelser (standards) som gäller. Om man nu påstår sig kunna ge bättre flöde ur aggregat genom att bara slipa lite och justera spel så vore det väl bra att ha en dylik rigg att kolla resultatet med, eller...?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Mattias J »

Nu skiter vi i det teoretiska och gör det på RIKTIGT.
Jag ställer upp med en helt ny Precision 7175 Billet, motor och bänk.
Blir där dock inga nämnvärda förbättringar så vill jag ha en likadan turbo tillbaka.
Modefieringarna får heller inte påverka livslängden på turbon.

Kan säkert ordna grejer du behöver på plats för att "preppa" med.

Mvh Mattias
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av J00r »

Vi har tvingat BigAl att bänka sin cosworth med rimbos "mästerverk"turbo. Som är en schwitzer 256 med fembladig turbin insvarvad i ett cosworth orginalavgashus. Blir kul att se om det funkar så bra. Bänkningen kommer att äga rum helgen 6-7feb i Sävar. Ett VEMS-sprut har blivit installerat i cossien.
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul! montera en avgastryck mätare också :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av J00r »

Vi har monterat bromsnippel i grenröret Jens:)! Mattias har loggning i bänken tror jag.
Jonas Almqvist
Lindberg_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 22, 2012 10:41 am
Ort: Umeå/Holmsund. Nu mera Älvsbyn

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Lindberg_ »

Intressant diskussion, tycker tyvärr de är en del som ha så dryg attityd. Detta är väl ett forum för diskutera inte för att dryga med nån.
Alla teorier om effektökning är möjliga till motsatsen har bevisats :hihi:
För den snåle är allt dyrt ;)
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Mattias J »

Om man smutskastar världens största turbotillverkare och säger att man själv kan göra det bättre själv så får man räkna med en och annan salt kommentar. Speciellt när man inte har något att visa upp.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Janne,,, jag VILL gärna tro på dig.
Men du måste inse att kräva bevis av Alexander får en liten bieffekt, du måste styrka dina egna påståenden med fakta från 3dje part.

Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Bild

Är det ens en precisionturbo? gjutjärn backplate, och samma backplate som gjutna impellern ligger på, dålig bevisbörda.
Gen 0.5 isåfall men som lyckas ha extended tip, jag tror på en annan tillverkare än precision.
Gen 1 ser ut som bilden jag visade tidigare.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

JLundin skrev:Då handlar det om en sekundär mätning där det finns en massa parametrar som kan stöka till det. Det som gäller är en körning i en flödesrigg för turbo med kontrollerade betingelser, allt annat är ointressant.
Sådana riggar går att bygga, det finns en hel del beskrivningar om hur dom ska se ut och vilka betingelser (standards) som gäller. Om man nu påstår sig kunna ge bättre flöde ur aggregat genom att bara slipa lite och justera spel så vore det väl bra att ha en dylik rigg att kolla resultatet med, eller...?

Länka till beskrivningarna är du snäll.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av JLundin »

Hej, du har nog missat vad frågan gäller och det är att Big Al ska bevisa att det han utsätter de stackars aggregaten för verkligen ger mer flöde, inget annat. Än så länge har det från Big Al´s sida bara handlat om att hänvisa till olika fabrikanters sätt att tillverka kompressordelar. Att han på olika sätt försökt överföra det han påstår sig ha sett i de olika hjulens design, men det ger fortfarande inga bevis för att flödet ökar i hans sk. flow preparerade aggregat... :wink:

Det jag har bemött är vissa av de påståenden som jag inte hittar vetenskapliga belägg för. Sedan kan det ju vara kul att se respektive flödesmap för de hjul han talar om, framförallt se om dom är presenterade vid samma förutsättningar vad gäller tryck och temperatur. det är sådant som ska framgå av en publicerad flödesmap. Som jag nämnt tidigare så ska man vara väldigt noga med att kolla vid vilka betingelser fabrikanterna presenterar olika kurvor. På kompressorsidan kan en del fabrikanter ange 15C och andra 29C som testtemperatur och detta påverkar utseendet på mapparna en hel del.
Ska man sedan göra jämförelser mellan olika hjul så måste man faktiskt mäta dom mot varandra och det som då är intressant är inloppsarean på hjulens bladkanaler och dess utloppsarea, vidare måste man även kolla att alla vinklar på bladen samt hur stor hubben är dvs. om det gjorts någon ändring i botten på bladkanalen. Förövrigt bör man också se hjulen från sidan....!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Nej jag har inte missat.
Men det blir lite låghalt diskussion om du sitter och hänvisar till rapporter som du inte publicerar.

Ja man bör se impellrarna från alla vinklar, men jag har postat bilder som visar uppenbara direkta skillnader som även ett otränat öga upptäcker omgående.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: sk flödesprepp av turbo

Inlägg av JLundin »

Åter igen så är det upptill Big Al att bevisa att det han säljer till kunderna verkligen fungerar. Jag har under årens lopp följt diskussionerna runt sk. flow preparering och det man nu får sig till livs då man börjar peta i det börjar likna foliehatts varning, det är min syn på saken, andra får gärna ha sin åsikt om det hela. Allt jag begär är bevis på att dessa åtgärder fungerar i praktiken, inget annat.

Att lägga ut kopior på publicerade rapporter på nätet strider mot en hel del lagar, så det kan du glömma att jag gör. I bästa fall kan du få hänvisningar till vart du kan köpa dom....:-)
Skriv svar