1000hk Volvo vitsexor? Svagheter/register

Diskussioner för erfaret folk
smilesante
För mycket laddtryck
Inlägg: 117
Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
Ort: töreboda

1000hk Volvo vitsexor? Svagheter/register

Inlägg av smilesante »

Tjenare gott folk!!:) jag sitter och funderar lite kring de här med Volvo vitsexa motorerna. Som många av er redan sett så kör väldigt många med riktigt hög effekt i dessa motorer men funderar lite kring turboval. De flesta jag sett kör med relativt stora trögspoolade aggregat men är det någon som.testar att köra 1000hk i dessa motorer och köra med en snabbspola turbo liknande borg warner efr8180?

Dessa aggregat har jag sett blivit väldigt populärt bland drifringfolket som kör med dryga 1000hk i motorn och runt 1300nm i detta ihop med att de runt 4000rpm har över 800wnm.

Skulle detta bli ett problem.att försöka bygga liknande koncept till en vitsexa tex b6254s/b6304s? Eller skulle dessa block aldrig klara av detta?:) bombs gärna med synpunkter på de svaga delarna eller kanske ni har erfarne av riktigt snuskigt körbara volvosexor i tusenhästarsklubben och kan visa era register och vilka komponenter som.använd och vad som behöver förstärkas för att detta skulle funka?:)

Hoppas ni.förstår mina tankar och har några bra erfsrnheter i bakfickan att dela med er av :)

Edit: vidareutvecklar frågan. Finns det några andra för och nackdelar där dessa höga effekter så tveka inte att slänga i detta också.... hur är tex flödet i en 2jz gte och vitsexorna? Vilka är starkast. Hur mycket kan man påverka med tex variabla kamtider i register mot topparna utan?
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo

Anton Lakkapää Karlsson
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: 1000hk Volvo vitsexor? Svagheter/register

Inlägg av Pacman »

Nu blev jag väldigt nyfiken...
Hur skulle du möjligen kunna klämma ur över 1000hk ur en 80 lbs turbo?
Den räcker snarare till runt 800hk.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: 1000hk Volvo vitsexor? Svagheter/register

Inlägg av JLundin »

Han kanske ska flow preppa den.... :lol:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: 1000hk Volvo vitsexor? Svagheter/register

Inlägg av Steve »

Pacman skrev:Nu blev jag väldigt nyfiken...
Hur skulle du möjligen kunna klämma ur över 1000hk ur en 80 lbs turbo?
Den räcker snarare till runt 800hk.
Nu vill jag lära mig nåt. Varför räcker inte en 81/80mm turbo till 1000hk? Och vad är en 80 lbs turbo?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: 1000hk Volvo vitsexor? Svagheter/register

Inlägg av Pacman »

Borg Warners namn på turbona anger inte storleken på inducern utan på exducern.
En 8374 t.ex har alltså en 62,6mm inducer och 83mm exducer på kompressorn och klarar ett maximalt flöde på ca 79 lb/min (ofta förkortat lbs....Pounds istället för Pound per minute).
Det som avgör hur mkt effekt en turbo klarar av är det massflöde som kan passera genom turbon och det är såklart beroende av flera faktorer. Man får studera ett massflödesdiagram för den aktuella turbon och kalkylera med flera olika lastpunkter för att få en klar bild av hur turbon kommer att fungera med motorn. Dock anger turbotillverkaren ett maxflöde den klarar och det är där diagrammet tar slut på x-skalan längst till höger, dvs det maximala massflödet som teoretiskt kan passera genom kompressorn.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: 1000hk Volvo vitsexor? Svagheter/register

Inlägg av Steve »

Nu fick jag ju lära mig nåt :) Vore ju för enkelt om alla angav storleken på samma sätt
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: 1000hk Volvo vitsexor? Svagheter/register

Inlägg av J00r »

Och 74 är backwheel/exducer på turbinsidan.
Jonas Almqvist
jre
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 16, 2014 11:09 pm
Ort: Lidingö

Re: 1000hk Volvo vitsexor? Svagheter/register

Inlägg av jre »

Ingen som svarade på ursprungliga frågan, så jag försöker väl.
Det är nog bättre att börja med ett B6284T-block tror jag. Du får många saker du vill ha tex oljematning till turbo, oljeretur, oljekylda kolvar, mm. Nyare block är kända för att hålla lite bättre. Block med 81mm borr (B6254S och B6284T) klarar höga laddtryck bättre än block med 83mm borr (B6304S och B6294T).
Vill du ha ett brett register är VVT bra att ha, speciellt på insugssidan. Toppar från B6294T har dubbel VVT.
Nyare toppar (B6284T & B6294T) har lite bättre insugskanaler (sägs flöda bättre) och passar mot moderna insug (de raka) vilket gamla toppar inte gör utan modifiering.
Toppen på B6294T har mekaniska tryckare och smalare ventilskaft, dvs lättare ventilmekanism och bör därmed klara att varvas mer. De tidigare topparna har hydraliska tryckare och är därmed betydligt enklare att ställa ventilspelet på.
//Jacob
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: 1000hk Volvo vitsexor? Svagheter/register

Inlägg av coupe76 »

Dvs Anton att du kan slänga allt du har i garaget och köpa en t6 maskin att utgå ifrån.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
mans-h
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 06, 2011 9:15 am

Re: 1000hk Volvo vitsexor? Svagheter/register

Inlägg av mans-h »

kolla med bröderna thorsell i skara! primer & Thorsella här på forumet , de är väl insatta i dessa motorer och har krämat ut bra effekt ur dem med hyfsat med standardprylar i dem!
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: 1000hk Volvo vitsexor? Svagheter/register

Inlägg av Pacman »

Jag svarade bara emot tidigare. Får kanske svara på frågan med då :wink:

En BorgWarner EFR9480 känns som ett mer realistiskt val av turbo.
Upp till 100hk/cylinder brukar jag köra med original turbokolvar, iaf i femmorna. Det borde inte skilja mot sexorna, så 600hk är första safe-limit. Över det så bör man fundera på val av kolvar.
Det är en bit kvar därifrån till 1000hk.
Att plocka 700hk ur en femma brukar inte vara förenat med kraftiga ombyggnader, så 800hk ur en sexa ska inte vara omöjligt utan att behöva ändra särskilt mycket i motorns struktur. Men sen vet jag inte.

2JZ har ju ett järnblock som är riktigt stadigt. Dess svaghet brukar istället vara ramlageröverfallen. Ska man över 900hk i en sådan måste man byta dem till billet och linehona om det ska hålla.
Flödesmässigt är där mycket att hämta med portning i både 2JZ-toppen och i Volvotopparna. Bägge flödar ok original men mycket mer efter en bra portning. Jag brukar utgå ifrån 2JZ-GE toppar för jag tycker de ser vettigare ut inuti redan från början, men det handlar även om vad kunden har för önskemål och kringutrustning som ska passa. Av Volvotopparna kan jag säga att det kvittar om man utgår från gamla 960 eller nyare S80/XC90. De nyare är bättre från början men portar man en 960-topp bra så flödar den lika bra som en portad nyare topp.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Fyrken
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Ort: Göteborg

Re: 1000hk Volvo vitsexor? Svagheter/register

Inlägg av Fyrken »

Anton:
Jag tror du menar 9180-turbon och den verkar stanna kring 950 hk (motor). Med deras nya 1,45 A/R avgashus samt byte av kompressorhjul så ska det nog gå att prestera 1000 hk. Om du inte måste ha just den siffran så blir nog en standard 9180 bra för dig. (datan jag har fått är från ett seriöst Time Attack-team i Australien och de jobbar inte med glädjesiffror som många bromsbänkar tyvärr kan göra).

Att bygga sådana motorer har gjorts och funkar fint. (det rullar några olika här i Göteborg).

Om du är seriöst intresserad så hör av dig, men vill du ha det bra så får du lägga en del pengar (kolvar, stakar, ev foder, kamaxlar + ventilfjädrar, grenrör, insug, topplocksjobb, ev ventiler). Även om du löser mycket själv så kostar grejor som funkar en hel del pengar.

Jag hade utgått ifrån en så ny motor som möjligt, satt i Darton foder och borrat till 84-85 mm. Sedan hade NLR Christer fått bestämma resten (det är han som ligger bakom de jag känner till).

Hoppas något var till hjälp iaf!

Erik
Volvo S40 4x4 "evighetsprojektet"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"
Skriv svar