Design av vevaxel

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 920
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: Design av vevaxel

Inlägg av blackadder »

Haha! Fan va ont i magen man hade fått om man vargat en sån bit :)
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av marmander »

Sådana vevaxlar har jag på jobbet, är sjöingenjör... Vi har. Ganska små maskiner, men de är ändå på 452l slagvolym. Raka 8-cyl Man.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
hfo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av hfo »

Vad innebär sjöingenjör? Är det konstruktion av fartyg eller underhållsprojekt och ombyggnationer du håller på med?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av marmander »

Jag är maskinbefäl på en av Stena Lines färjor. Ledande underhållsarbete ombord kan man sammanfatta det som. Man är lite "allt i allo" Allt som rör framdriften, värme, kyla, el, styr- och reglerteknik, sanitet mm har vi hand om. Det är som en processindustri med mycket maskiner kombinerad med hotell. Sedan har jag ett brinnande intresse för konstruktion, utveckling och motortrim, vilket gör att jag kanske inte är riktigt som en sjöingenjär brukar vara.

Nu får vi nog återgå till ämnet innan vi får banner ;)

Jag skulle behöva ha måtten på främre delen av en Cheva LS(x) relativt omgående. Är det någon som har möjlighet att få fram lite sådana mått? axeldiametern vet jag, men inte djupet på gängan och längden på tappen. Jag vill köra denna främre del på veven för att ha ett stort utbud av svängningsdämpare och remdrivningar mm.

Helst hade jag haft en ATI superdamper anpassad till min motor och med torrsumpsremskiva innanför dämparen. Tyvärr verkar ATI inte vara speciellt tillmötesgående och har helt enkelt gett faan i att svara på mina mail. Fluidampr däremot svarar snabbt och bra, så det lutar åt att de får bli en sådan, även om de inte har lika bra anpassade remdrivningar för min motor. Såg även en jämförelse mellan Superdampern och Fluidampern som ATI hade gjort. Den visade faktiskt bättre resultat av Fluidampern före 7000rpm, men efter det så var den värdelös i jämförelse med ATI. Skall tillägga att ATI-dämparen då var anpassad till ett högt register. Hur som helst hade jag ju inte tänkt varva mer än 7000rpm med min långslagiga B30 (B35), finns ju ingen anledning när jag redan nu har 526Whp 724WNm med original bottendel och inte strävar efter mer än typ 600+hk.

Jag försökte få lite mer information om torsionsmätningar från Volvo, men inte ens de har egen mätutrustning för detta. De tar in specialfirmor för att mäta, utvärdera och hitta lösningar på svängings- och vibrationsproblem. Jag hade annars en tanke att montera en högupplöst encoder fram och bak på motorn för att mäta frekvens och vridning av veven, men det är nog överkurs att ge sig på.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:26 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Design av vevaxel

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Kollar man i ATI katalogen 2014 så verkar det som dom har tillv hub som passar på Volvo B-20

[imgBild][/img]

[imgBild][/img]

mvh Rickard
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av marmander »

Fräckt att det fanns till Volvo B20, kanske något för Jens?
Det skiljer sig dock mot B30 som har en väldigt udda design. Jag satsar på LS(x) nav ändå :) Någon som känner någon som har möjlighet att ta några mått tro?

Stora Al: De encodrar jag kollat på från ex.vis IFM klarar 12'000rpm och det lär ju duga... http://www.ifm.com/products/s/ds/RB3100.htm Svårigheten är i så fall att få till en drivning på svänghjulssidan.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av marmander »

Bifogar en bild på hur jag helst skulle vilja att det såg ut.

Bild
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:27 am, redigerad totalt 1 gånger.
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Design av vevaxel

Inlägg av nkro »

Fanns lite om vevaxel torsion i race engine tidningen som finns i affären.
Tror dock att det kommer ett nytt nummer väldigt snart.
Niklas
S1NN3S
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: mån aug 23, 2004 12:36 pm
Ort: Piteå

Re: Design av vevaxel

Inlägg av S1NN3S »

Fin givare dedär. Har lite kontakter inom motortestindustrin och jag frågade min vän hur man praktiskt
går tillväga för att mäta svängningar och svaret blev kort, två inkrementalgivare bara.

Han visade lite smarta sätt att mäta på dock inget jag tog nån kopia på men får du bara dit
givarna så är resten tämligen enkelt, underlättar dock kraftigt om du kör i en motorbänk.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av marmander »

Hej!

Jo, IFM har grymt fina produkter, helt klart bästa kvalitén i förhållande till priset också. Jag kommer köra deras elektronik och styrsystem till min vedprocessor jag utvecklar.

Man får nog som sagt köra sådant i motorbromsbänk, annars får man nog inte till det med drivningen på svänghjulssidan.

Nu läste jag precis att Fluidampr anpassar sina svängningsdämpare efter motorns karaktär också :doh: Jag blir galen snart. De kör tydligen olika viskositet och spel för olika motorer. Detta gör att jan nu funderar på att göra vevaxeltappen så den passar en med rak sexa istället. De har ju till Supra 2JZ och VW VR6. Suprans har stor diameter och är relativt platt, medans VR6:ans är mindre i diameter än original och är bredare. En idé jag har är att göra tappen lite längre och sedan sätta en distans innanför med infästning för triggerhjul och torrsumpsdrev. Fluidampr själva påstår att deras dämpare till 2JZ fungerar hela vägen till 12500rpm, det tar jag med en nya salt dock... " VR6-dämparen har ingen bultcirkel att fästa andra prylar i, så den är nog mindre lämpad än 2JZ:ans.

Hur som helst tror jag fortfarande att en Fluidampr är lättast att få "minst fel" till motorn, men kom gärna med synpunkter.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Design av vevaxel

Inlägg av TurboRickard »

Hej.
Här är en bild på en vevaxel från arrowprecision.
Denna är till volvo rödblock.

Bild

//Rickard
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av marmander »

Tack Rickard,

Där ser man ju likheten med den designen jag har gjort. Alltså minimalt med gods utanför vevtappen, man är inte helt ute och cyklar då :)

Jag har ritat färdigt veven nu. Det får bli samma ände ("crank snout") som 2JZ ihop med en fluidampr till denna och torrsumpsdrev innanför. Vad gäller smörjhålen så får de bli så lika original som möjligt.
Bild
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av marmander »

En sak till som jag undrar över; Vilken diameter är det på oljekanalerna i nyare vevar? Volvo vitmotor, BMW, Supra etc? 6mm känns lite grovt nu när jag har avsevärt smalare lager. Kan inte tänka mig att oljespåren i lagren är så breda heller.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar