Design av vevaxel

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av Jens Gustavsson »

motor porr :thumbright:
hfo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av hfo »

Ser ju väldigt seriöst ut! Törs man fråga vad en sådan egendesignad sats med vevaxel och stakar går lös på därborta i kina? :)
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av marmander »

Tack killar!

Nja, jag är ju lite affärsman så det håller jag för mig själv ;)

Det krävdes lite förhandling för att enbart få gjort en vevaxel, minimiorder om 5st vevaxlar och 60st vevstakar... lyckades få detta som prov och då räckte det med 1st vev och 20st vevstakar. 14st vevstakar över till??

Tanken är att prova ut detta och sedan designa och låta tillverka till andra motorer. Det finns ju inte så många mellanting mellan de vanliga kinaprylarna och svindyra arrow, verdi, carillo etc.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
hfo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av hfo »

Förstår att du vill hålla det för dig själv.. :) hoppas det fungerar så det blir mer framöver! Låter ju vettigt med en "mellanklass"serie av axlar och stakar, borde finnas en marknad för det tycker jag!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:29 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av marmander »

Det blev det väl typ? hur många H-I-stakar finns det på marknaden?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:29 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av marmander »

Det var pga. Att jag var tvungen att beställa 60st och att de skulle bli nästan dubbelt så dyra eftersom de behövde tillverka en ny smidesform. Sedan blev faktiskt HI designen bättre ändå. Om jag hade obegränsad budget skulle jag göra designen som denna, men med kantigare urfräsning och större radie i övergången mellan storändan och själva balken. Likaså skippa bussningen och hårdcoata. Storändan skulle även kunna förstärkas vid delningen typ som det är på en originalstake. Det hade nog kunnat bli ännu stabilare att göra staken tjockare så man får lite mer I-profil och på så sätt anpassa efter laddtrycksbehov ;)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Re: Design av vevaxel

Inlägg av marmander »

Igår kom det två paket :D

Det blir lite dubbelpostning eftersom jag har min garagetråd paralellt, så framöver så finner ni vevaxeluppdateringar och annat smått (även stort) och gott ;)
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 36#p660436
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: Design av vevaxel

Inlägg av Cassius »

Vad är de för företag du fått tag på? Själv har man (till viss del pga den här tråden) börjat fundera över flatplans V8 vev till en av mina bilar... Hade var intressant å veta om en vev landar på 10 tusen, 20, 40 eller mer.. :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Skriv svar