Design av vevaxel
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Design av vevaxel
motor porr
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
- Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
- Kontakt:
Re: Design av vevaxel
Ser ju väldigt seriöst ut! Törs man fråga vad en sådan egendesignad sats med vevaxel och stakar går lös på därborta i kina?
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Re: Design av vevaxel
Tack killar!
Nja, jag är ju lite affärsman så det håller jag för mig själv
Det krävdes lite förhandling för att enbart få gjort en vevaxel, minimiorder om 5st vevaxlar och 60st vevstakar... lyckades få detta som prov och då räckte det med 1st vev och 20st vevstakar. 14st vevstakar över till??
Tanken är att prova ut detta och sedan designa och låta tillverka till andra motorer. Det finns ju inte så många mellanting mellan de vanliga kinaprylarna och svindyra arrow, verdi, carillo etc.
Nja, jag är ju lite affärsman så det håller jag för mig själv
Det krävdes lite förhandling för att enbart få gjort en vevaxel, minimiorder om 5st vevaxlar och 60st vevstakar... lyckades få detta som prov och då räckte det med 1st vev och 20st vevstakar. 14st vevstakar över till??
Tanken är att prova ut detta och sedan designa och låta tillverka till andra motorer. Det finns ju inte så många mellanting mellan de vanliga kinaprylarna och svindyra arrow, verdi, carillo etc.
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
- Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
- Kontakt:
Re: Design av vevaxel
Förstår att du vill hålla det för dig själv.. hoppas det fungerar så det blir mer framöver! Låter ju vettigt med en "mellanklass"serie av axlar och stakar, borde finnas en marknad för det tycker jag!
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Re: Design av vevaxel
Det blev det väl typ? hur många H-I-stakar finns det på marknaden?
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Re: Design av vevaxel
Det var pga. Att jag var tvungen att beställa 60st och att de skulle bli nästan dubbelt så dyra eftersom de behövde tillverka en ny smidesform. Sedan blev faktiskt HI designen bättre ändå. Om jag hade obegränsad budget skulle jag göra designen som denna, men med kantigare urfräsning och större radie i övergången mellan storändan och själva balken. Likaså skippa bussningen och hårdcoata. Storändan skulle även kunna förstärkas vid delningen typ som det är på en originalstake. Det hade nog kunnat bli ännu stabilare att göra staken tjockare så man får lite mer I-profil och på så sätt anpassa efter laddtrycksbehov
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Re: Design av vevaxel
Igår kom det två paket
Det blir lite dubbelpostning eftersom jag har min garagetråd paralellt, så framöver så finner ni vevaxeluppdateringar och annat smått (även stort) och gott
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 36#p660436
Det blir lite dubbelpostning eftersom jag har min garagetråd paralellt, så framöver så finner ni vevaxeluppdateringar och annat smått (även stort) och gott
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 36#p660436
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
Re: Design av vevaxel
Vad är de för företag du fått tag på? Själv har man (till viss del pga den här tråden) börjat fundera över flatplans V8 vev till en av mina bilar... Hade var intressant å veta om en vev landar på 10 tusen, 20, 40 eller mer..
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/