Rätt turbo för motorn

Diskussioner för erfaret folk
Nicolai Karlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör feb 20, 2016 9:53 am

Rätt turbo för motorn

Inlägg av Nicolai Karlsson »

Hejsan. håller på och totalrenoverar en B234 motor som skall läggas i en volvo 360.
tanken var länge att köra med sugmotortrim då drivlinan är så jäkla klen men insåg snabbt att turbo var ända rätta för att hålla kostnaden nere.

Motorn kommer självklart få balansaxlar borttagna och machportat insug med gjutskägg och dylikt bortslipat ingen extremportning utan bara tillsnyggning.
sen skall det kombineras med platta svänghjulet från en B19 och en 240 tryckplatta med orginal 215mm lamell från 360.
Grenröret kommer väl bli en icke optimalt hemsickrad grenrörssats från L-R-M då det var betydligt billigare än att fixa ett extraktorgrenrör till sugmotorn.

Förövrigt är allt orignal Stakar/kolvar tex gör bara rent allt i denna renovering och bytar alla lager/kolvringar/packningar

Jag har lite grejer hemma från föregående bilar tex ett TD04L-14T aggregat från en volvo s40 och om jag inte minns fel skall denna kunna leverera upp till 250 hp på 1.9L motorn
frågan är bara räcker den till på en 2.3L motor som B234:an. Siktet ligger väl runt en bit över 200 på hjulen.
Inga drömsiffror direkt men vill inte att bilen skall bli slö över 5000varv för att turbon är förliten.



Mvh Nicolai Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Rätt turbo för motorn

Inlägg av »

Vilket insprut ska du använda?
lh2.4 som sitter på b234 an behöver ju en triggerkrans på veven iaf (tänkte på valet av svänghjul) och tryckplatta lär behöva bytas då en ny org 240 koppling knappt orkar med ca 200hk (Beroende på vrid då)
14t kan nog ge närmare 250hk på 16v motorn också men med karaktär som en chippad 940 turbo med högt ladd dvs typ dieselkaraktär och glödande grenrör efter en fullgasaxeleration.
En org oöppnad b234 med bättre avgas och annat insprut (bra mappat) ger kring 175hk.
För och behålla sugmotor effekten skulle jag gått på en större turbo (hx35, s200, gt32 elr liknande) då har du långt över 200hk på hjulen vid under en bars laddtryck och lågt ladd skonar motorn och drivlinan och håller man nere laddtrycket så man bara får lite över 200 på hjulen går det ju till och med köra utan ic och spara plats mm.
Nicolai Karlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör feb 20, 2016 9:53 am

Re: Rätt turbo för motorn

Inlägg av Nicolai Karlsson »

Bilen kommer köras med ett Ms2 v2.2 med wasted spark spole.
svänghjul lamell och tryckplatta är redan inhandlat och det blir en orignal 240 tryckplatta så det får jag köra med så länge det håller kanske ev kan mixtra med det mappbara insprutet för att få ner vridet. men gissar på att drivlinan exploderar innan
denna kopplingen ger sig då det är rätt så instabilt redan från början men provar man inte så vet man inte.

men denna kommer inte att hålla tillbaka motorn i övre delen av registret tro? kan väl sätta 220hk på hjulen som mål eftersom det är 100% effektökning gentemot Orginal.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Rätt turbo för motorn

Inlägg av »

Jo den kommer bli stendöd över typ 5000 med en sån turbo sugmotor effekten kommer sjunka med typ 30 hk motför med en större turbo och för och nå effekt målet måste du ladda betydligt hårdare ha ic då turbon mest kommer generera värme och motorn får en kort stor vridpuckel som tar hårt på drivlinan.
Medans en större turbo ger ett längre register och samma effekt vid mycket lägre laddtryck och då håller drivlina och koppling bättre då vridet blir lägre men håller i sig längre upp på varv.
Min erfarenhet är att org 240 koppling håller till kring 200sugmotor hk och mindre turbo effekt.
Där börjar det slira lite vid hårda växlingar sen nöts kopplingen snabbt och slirar mer och mer:P
Nicolai Karlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör feb 20, 2016 9:53 am

Re: Rätt turbo för motorn

Inlägg av Nicolai Karlsson »

Efter lite diskussion med en medlem i 300 klubben så har jag bestämt mig för att leta reda på ett 19T aggregat.
får hoppas jag hittar något billigt då jag redan sprängt budgeten på denna bilen som jag satte vid 40K...

Dyrt o bygga men åh så roligt.


Tack så mycket Mvh Nicolai
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Rätt turbo för motorn

Inlägg av »

Ett 19t är bättre men ändå i minsta laget och ändå troligen dyrare än ett mindre lastbilsagg (som ändå är större än 19t)då 19t är det största som passar standard grenrören och är näst intill bolt on på 940 och bara och stoppa dit på 850.
Dvs alla som ska trimma utan att det ska synas vill ha dom.
Ett lastbilsagg för 2500kr gör sig nog ännu bättre och siktar du bara på 250hk med det kan du skippa ic som du bör ha med en mindre turbo och samma effekt.
Att du skippar det och så säljer du 14t,t så är det ju som samma pengar:P
Mindre jobb och en varvvilligare motor.
Sen med ic och högre laddtryck ger motorn utan vidare 400+hk om du skulle vilja skruva upp laddat.
Enda nackdelen med ett lastbilsagg som jag ser det är att du bör ha separat wg men sådana finns ju för typ 500 kr sen lägger man nån timme på den fungerar den dugligt.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Rätt turbo för motorn

Inlägg av Dennis M »

Ska du ha 220hk så skruva dit ditt 14t, du får ju lite mer register i botten då, 19t är dyra men en bra kompromiss ifall man vill ha kvar bottendraget vilket är en klar fördel på en gatbil man sladdar runt med.
Vill du ha något som inte kroknar på höga varv så är det stor turbo som gäller.

Sen är det inte helt sant att små turbos kroknar på höga varv, det är bara när du maxar dem(vilket man visserligen vill).

Vad ska du ha bilen till?
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Rätt turbo för motorn

Inlägg av Dennis M »

Ska du ändå bygga grenar, varför inte bygga ett pulssplitt med t3 fläns så är den förberedd för större grejer, satsar du på 16v osv. så låter det som att du förr eller senare kommer byta drivna och trimma vidare :-)
Nicolai Karlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör feb 20, 2016 9:53 am

Re: Rätt turbo för motorn

Inlägg av Nicolai Karlsson »

Cå: igentligen kan jag ju använda vilken turbo som helst så länge det håller sig ''billigt'' så en turbomonterad wastegate är ju att föredra. har inte fått i motorn än men utrymme kanske blir ett problem iom 16v toppen är bra mycket bredare än 8v och 360 modellerna är mindre än storebröderna. Kan ju hålla ögonen öppna efter ett bra standardagg på Returbilen med inbyggd wastegate eftersom dom bara tar 800 för komplett turbo.


Kommer även titta efter en billigare mindre intercooler. har ingen aning om vad som passar då jag igentligen inte har börjat skruva än och motorn håller precis på att göras iordning och dem mesta delarna är inhandlade.
vill bara ha så mycket som möjligt klart för mig innan jag sätter igång förfullt.


Dennis M: Bilen kommer bli mer en trackday/drift bil och ingen dragracer. tillkommer full sats med polyretanbussningar och justerbara coils inom kort.
och sen är nog 250hk max utan att bygga om drivlinan och eftersom växellåda är monterat på bakaxlen är det ett ganska stort ingrepp och svetsa om kardantunnel, Annan bakaxel, mm
Dom säger på 300klubben att 200hk på hjulen är ungefär max innan det börjar ''Gå sönder hela tiden'' så byta drivlina kommer jag att få göra.. xD



Mvh Nicolai
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Rätt turbo för motorn

Inlägg av »

Visst det fungerar med vilken turbo som helst nästan om målet bara är 200 på hjulen men och lägga tid på och bygga ihop en b234 bygga grenrör byta insprut mm för effekten som en chippad b230ft ger med lite småpill och då dessutom använda en turbo som gör att motorn får samma register känns lite onödigt i mina ögon.
Eller lika enkelt och använda standardmotorn ur 360 oöppnad då bara byte insprut och hänga dit turbon då för den effekten:P
Bättre med större och få mer effekt men liknande vrid på ett lägre laddtryck så håller sakerna bättre också och det blir mindre värme mm och annars blir ju turbo och grenrör första utgiften om man vill bygga vidare.
Nicolai Karlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör feb 20, 2016 9:53 am

Re: Rätt turbo för motorn

Inlägg av Nicolai Karlsson »

Förstår precis hur du menar. Tanken var från början att köra en upphottad sugmotor med vassare kammar och extraktor men då jag insåg att jag kan lika gärna bygga turbo som att köpa extraktor när jag hade turbon och en gfb dump hemma från tidigare projekt.
hade redan köpt och börjat plocka med 16v motorn och allt var inhandlat. så insåg jag att varför inte plocka ut 40hk till för lite extra jobb som att svetsa grenröret själv och dra lite slang. ska ju ändå plugga oljematningen till balanssaxlen så kan jag ju gänga för en slang till turbo lika gärna. blir ju även simplare att bygga downpipe med än att hålla på o kapa och försöka få ett extraktor från en 740 att passa (är inte så sugen på att börja kapa i något helt nytt ändå)
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Rätt turbo för motorn

Inlägg av Dennis M »

Undvik för hög effekt på en banbil, riktigt lättad skulle jag nog skippa turbo. Varför? Kostnaden på allt skenar, det går inte att jämföra med att köra några korta repor på strippen som knappt frestar bilen alls.

Ska du däremot drifta så är turbo inget att tveka på men då har du drivlinebekymmret.

Ska du köra bana är mitt tips att kolla hur dyra r-däck du har råd med och bygga bilen efter det, så har jag själv gjort.

Hur mycket har du råd att lägga på en dag på banan? Vill du ligga och nöta varv så ökar kostnaden kopiöst på en stark turbobil som äter däck och sköljer ner dem med hiskeliga mängder bensin.

Har du en motor som kräver jättebromsar så blir det jättedyrt med däck osv.
Jag tror du gör rätt i att satsa på lite lagom effekt så du kan köra på 15" toyo 888 som är både snabba, slitstarka och billiga, en 360 blir nog riktigt snabb och lätt när man satt kapen i den :-)

Ska den vara besiktad?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Rätt turbo för motorn

Inlägg av The »

Borde det inte gå att hänga i en låda från en alfa. De borde väl tåla lite mer mos än 340 lådan
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Rätt turbo för motorn

Inlägg av Dennis M »

De tål ca. 300hk, finns ju de som kör 500 med men då rasar de ju med jämna mellanrum, helt ok för en låda som satt bakom en 120hk motor från början men ska man ändå bygga så varför inte sätta en audilåda bak som Porsche gjorde?

Annars köper man den zf lådan ombyggd till rödblock som ligger här och sätter direkt på motorn och en 1031 därbak.

Har inte 360 en vanlig 240 låda bakmonterad?
Nicolai Karlsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör feb 20, 2016 9:53 am

Re: Rätt turbo för motorn

Inlägg av Nicolai Karlsson »

Sitter en M47R på 360 den håller väl ok. men det är diffen som oftast ger sig och när man svetsat den är det medbringare som ger sig vad jag förstått det som.
har redan rasat en diff med orignal 110hk vet inte om det var jag som var lyckling över att äntligen köra bakhjulsdrivet igen som gav stöten eller förra ägaren.
lådan var inte i bästa skicket när jag köpte den heller så han var troligtvis inte så snäll mot den.



Dennis M: Jo bilen kommer vara besiktigad med besiktningsmotor. börjar väl med o fixa motor och förstärka framvagn och byta bussningarna samt montera coiloversena sen får jag se hur mycket jag sätter kapen i den.
som sagt kostnaderna skenar snabbt iväg. har redan lagt runt 40k och det fortsätter dra iväg. ska kolla på R däck så fort bilen är rullande och fungerande har ju sett tester då bara Rdäck på orginalbil faktiskt gör mer än coilovers om man kör på skitdäck.
Skriv svar