Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån maj 21, 2018 9:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: mån mar 21, 2016 7:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1571
Ort: Skånska Landsbygden
Alla källor du refererar till förklarar att man minskar mängden syre med.
Du både motbevisar och bevisar det jag säger.

Dessutom:

vinkelkapen skrev:
Metoden är effektiv men mängden återcirkulerade avgaser måste styras beroende av motorns
varvtal och last. Nackdelen är att partikelbildningen oftast går upp och metoden medverkar till högre
belastning på partikelfiltret. Tekniken ökar motorns bränsleförbrukning något.


Tack för att du gav en källa för det jag inledde hela denna tråden med!! :thumbright:

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 21, 2016 8:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Inlägg: 261
Jag har å andra sidan inte påstått att det inte gör det (minskar syret), jag skrev att jag tror det är en "bieffekt" att det blir mindre syre för o skapa NOx (en godartad) och primära syftet med EGR var att sänka förbränningstemperaturen.


Jag har läst bakåt lite nu och kan erkänna att jag nog missat hur du menar då du nämner tidigare vad som är relevant, det jag haka upp mig på var att du skrev

"Mindre syre ger i sig faktiskt högre förbränningstemp så jag vet inte varifrån de får att EGR skulle sänka tempen"

jag tror vi pratar samma sak?

Angående effekt kontra EGR m.m är jag helt med på.. Allt som har med emissioner är nästan i regel dåligt för prestandan när det gäller diesel detsamma håller jag med om bränsleförbrukningen är mer eller mindre oförändrad jämfört från förr för att få dpf-system m.m att fungera när det gäller industrimotorer iallafall

_________________
e34 m20b25 turbo @1bar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 22, 2016 7:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 567
Ort: Lindome
Då ska man göra allt för att minska/ta bort egr på en diesel alltså?

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010