Sida 4 av 4

Re: Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Postat: mån mar 21, 2016 7:36 pm
av Pacman
Alla källor du refererar till förklarar att man minskar mängden syre med.
Du både motbevisar och bevisar det jag säger.

Dessutom:
vinkelkapen skrev: Metoden är effektiv men mängden återcirkulerade avgaser måste styras beroende av motorns
varvtal och last. Nackdelen är att partikelbildningen oftast går upp och metoden medverkar till högre
belastning på partikelfiltret. Tekniken ökar motorns bränsleförbrukning något.
Tack för att du gav en källa för det jag inledde hela denna tråden med!! :thumbright:

Re: Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Postat: mån mar 21, 2016 8:17 pm
av vinkelkapen
Jag har å andra sidan inte påstått att det inte gör det (minskar syret), jag skrev att jag tror det är en "bieffekt" att det blir mindre syre för o skapa NOx (en godartad) och primära syftet med EGR var att sänka förbränningstemperaturen.


Jag har läst bakåt lite nu och kan erkänna att jag nog missat hur du menar då du nämner tidigare vad som är relevant, det jag haka upp mig på var att du skrev

"Mindre syre ger i sig faktiskt högre förbränningstemp så jag vet inte varifrån de får att EGR skulle sänka tempen"

jag tror vi pratar samma sak?

Angående effekt kontra EGR m.m är jag helt med på.. Allt som har med emissioner är nästan i regel dåligt för prestandan när det gäller diesel detsamma håller jag med om bränsleförbrukningen är mer eller mindre oförändrad jämfört från förr för att få dpf-system m.m att fungera när det gäller industrimotorer iallafall

Re: Avgasrening, delat från flödesprepptråden

Postat: tis mar 22, 2016 7:57 pm
av Enok
Då ska man göra allt för att minska/ta bort egr på en diesel alltså?