Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre okt 19, 2018 8:30 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ventiltätningar 531 topp!
InläggPostat: sön feb 21, 2016 7:01 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis aug 02, 2011 11:47 am
Inlägg: 64
Hejsan! Har liten fråga angående ventiltätningar!

Har en topp som Unitek&St gjort iordning. Det sitter nya styrningar i den, rejält portad och sitter rostfria 46/38 rostfria ventiler i, dubbla ventilfjädrar med alu retainers osv.. Men de sitter inga ventiltätningar i den. Va säger ni om de ?

Ska de inte sitta de i ? Förra ägaren säger att han bygger utan men bör de inte sitta tätningar ??

Tacksam för svar och funderingar kring frågan!

Mvh David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 21, 2016 7:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Inlägg: 212
Ort: Haninge
Varför vill man köra utan? Sitter endast på insug original ej på avgas

Skickat från min D6503 via Tapatalk

_________________
Joakim berglund


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 21, 2016 7:32 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5673
Ort: Lund
Det brukar inte behövas på en racemotor.
Man kör mycket lite med högt vakuum i insug.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 22, 2016 12:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 255
Ort: Stigtomta
merten skrev:
Varför vill man köra utan? Sitter endast på insug original ej på avgas


Tätningen tar plats och begränsar ventillyft då retainern till slut tar i styrningen. Sitter då dessutom ventiltätningen där så minskar det ytterligare.

/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 24, 2016 12:25 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
Sen skadar inte lite mer smörjning av ventilskaftet.

Plus att det läcker inte igenom nämnvärt förens styrningen är sliten. Och då ska den vanligen redan vara bytt på en rejsmotor

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 24, 2016 5:25 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Inlägg: 127
Ort: Thailand
All olja i förbränningsrummet är av ondo. En långloppsbil eller rallybil som går långt mellan översyn, tycker jag att man definitivt ska ha tätningar på insug. Pulserna i insuget är ju inte precis mindre, avgas också för den delen. Blir gärna en sträng med olja där vid styrningen

_________________
Better to be over the hill than under


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 26, 2016 1:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
Kan det ge problem med tändningen om man kör utan tätningar på en turbomaskin??
Tändmissar (otillräcklig gnistenergi) eller knack (höjjer komp /sänker oktan?)
Isåfall hur påtaglig är denna risk vid normala effektuttag?? Ganska liten eller överhängande??
Säg 150-200 hästar per cylinder med Överladdat runt 1.5 bar?

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 28, 2016 11:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
Jag tolkar tystnaden som att det inte är ett vanligt förekommande problem?

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 29, 2016 10:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Inlägg: 255
Ort: Stigtomta
Borde i så fall bara drabba låglast, eller missar jag nått? Med fullt tryck vill nog inte gärna olja leta sig in via styrningen.

/David


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 30, 2016 12:03 am 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5673
Ort: Lund
Precis.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 30, 2016 9:30 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
Jag vet inte riktigt hur lång tid det tar att elda bort eventuell olja som ligger kvar i förbränningsrum och inne i stiften när man kliver på gasen?
Kanske bara går några motorvarv innan det är rent??

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010