Ventiltätningar 531 topp!

Diskussioner för erfaret folk
Sandberg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 67
Blev medlem: tis aug 02, 2011 11:47 am

Ventiltätningar 531 topp!

Inlägg av Sandberg »

Hejsan! Har liten fråga angående ventiltätningar!

Har en topp som Unitek&St gjort iordning. Det sitter nya styrningar i den, rejält portad och sitter rostfria 46/38 rostfria ventiler i, dubbla ventilfjädrar med alu retainers osv.. Men de sitter inga ventiltätningar i den. Va säger ni om de ?

Ska de inte sitta de i ? Förra ägaren säger att han bygger utan men bör de inte sitta tätningar ??

Tacksam för svar och funderingar kring frågan!

Mvh David
merten
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tor feb 07, 2013 6:44 am
Ort: Haninge

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Inlägg av merten »

Varför vill man köra utan? Sitter endast på insug original ej på avgas

Skickat från min D6503 via Tapatalk
Joakim berglund
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Inlägg av Erland Cox »

Det brukar inte behövas på en racemotor.
Man kör mycket lite med högt vakuum i insug.

Erland
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Inlägg av David V »

merten skrev:Varför vill man köra utan? Sitter endast på insug original ej på avgas
Tätningen tar plats och begränsar ventillyft då retainern till slut tar i styrningen. Sitter då dessutom ventiltätningen där så minskar det ytterligare.

/David
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Inlägg av knotan »

Sen skadar inte lite mer smörjning av ventilskaftet.

Plus att det läcker inte igenom nämnvärt förens styrningen är sliten. Och då ska den vanligen redan vara bytt på en rejsmotor
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Inlägg av Expat »

All olja i förbränningsrummet är av ondo. En långloppsbil eller rallybil som går långt mellan översyn, tycker jag att man definitivt ska ha tätningar på insug. Pulserna i insuget är ju inte precis mindre, avgas också för den delen. Blir gärna en sträng med olja där vid styrningen
Better to be over the hill than under
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Inlägg av knotan »

Kan det ge problem med tändningen om man kör utan tätningar på en turbomaskin??
Tändmissar (otillräcklig gnistenergi) eller knack (höjjer komp /sänker oktan?)
Isåfall hur påtaglig är denna risk vid normala effektuttag?? Ganska liten eller överhängande??
Säg 150-200 hästar per cylinder med Överladdat runt 1.5 bar?
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Inlägg av knotan »

Jag tolkar tystnaden som att det inte är ett vanligt förekommande problem?
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Inlägg av David V »

Borde i så fall bara drabba låglast, eller missar jag nått? Med fullt tryck vill nog inte gärna olja leta sig in via styrningen.

/David
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Inlägg av Erland Cox »

Precis.

Erland
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Ventiltätningar 531 topp!

Inlägg av knotan »

Jag vet inte riktigt hur lång tid det tar att elda bort eventuell olja som ligger kvar i förbränningsrum och inne i stiften när man kliver på gasen?
Kanske bara går några motorvarv innan det är rent??
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Skriv svar