Ventiltätningar 531 topp!
Ventiltätningar 531 topp!
Hejsan! Har liten fråga angående ventiltätningar!
Har en topp som Unitek&St gjort iordning. Det sitter nya styrningar i den, rejält portad och sitter rostfria 46/38 rostfria ventiler i, dubbla ventilfjädrar med alu retainers osv.. Men de sitter inga ventiltätningar i den. Va säger ni om de ?
Ska de inte sitta de i ? Förra ägaren säger att han bygger utan men bör de inte sitta tätningar ??
Tacksam för svar och funderingar kring frågan!
Mvh David
Har en topp som Unitek&St gjort iordning. Det sitter nya styrningar i den, rejält portad och sitter rostfria 46/38 rostfria ventiler i, dubbla ventilfjädrar med alu retainers osv.. Men de sitter inga ventiltätningar i den. Va säger ni om de ?
Ska de inte sitta de i ? Förra ägaren säger att han bygger utan men bör de inte sitta tätningar ??
Tacksam för svar och funderingar kring frågan!
Mvh David
Re: Ventiltätningar 531 topp!
Varför vill man köra utan? Sitter endast på insug original ej på avgas
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Skickat från min D6503 via Tapatalk
Joakim berglund
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ventiltätningar 531 topp!
Det brukar inte behövas på en racemotor.
Man kör mycket lite med högt vakuum i insug.
Erland
Man kör mycket lite med högt vakuum i insug.
Erland
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Ventiltätningar 531 topp!
Tätningen tar plats och begränsar ventillyft då retainern till slut tar i styrningen. Sitter då dessutom ventiltätningen där så minskar det ytterligare.merten skrev:Varför vill man köra utan? Sitter endast på insug original ej på avgas
/David
Re: Ventiltätningar 531 topp!
Sen skadar inte lite mer smörjning av ventilskaftet.
Plus att det läcker inte igenom nämnvärt förens styrningen är sliten. Och då ska den vanligen redan vara bytt på en rejsmotor
Plus att det läcker inte igenom nämnvärt förens styrningen är sliten. Och då ska den vanligen redan vara bytt på en rejsmotor
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Re: Ventiltätningar 531 topp!
All olja i förbränningsrummet är av ondo. En långloppsbil eller rallybil som går långt mellan översyn, tycker jag att man definitivt ska ha tätningar på insug. Pulserna i insuget är ju inte precis mindre, avgas också för den delen. Blir gärna en sträng med olja där vid styrningen
Better to be over the hill than under
Re: Ventiltätningar 531 topp!
Kan det ge problem med tändningen om man kör utan tätningar på en turbomaskin??
Tändmissar (otillräcklig gnistenergi) eller knack (höjjer komp /sänker oktan?)
Isåfall hur påtaglig är denna risk vid normala effektuttag?? Ganska liten eller överhängande??
Säg 150-200 hästar per cylinder med Överladdat runt 1.5 bar?
Tändmissar (otillräcklig gnistenergi) eller knack (höjjer komp /sänker oktan?)
Isåfall hur påtaglig är denna risk vid normala effektuttag?? Ganska liten eller överhängande??
Säg 150-200 hästar per cylinder med Överladdat runt 1.5 bar?
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Re: Ventiltätningar 531 topp!
Jag tolkar tystnaden som att det inte är ett vanligt förekommande problem?
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Ventiltätningar 531 topp!
Borde i så fall bara drabba låglast, eller missar jag nått? Med fullt tryck vill nog inte gärna olja leta sig in via styrningen.
/David
/David
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Ventiltätningar 531 topp!
Precis.
Erland
Erland
Re: Ventiltätningar 531 topp!
Jag vet inte riktigt hur lång tid det tar att elda bort eventuell olja som ligger kvar i förbränningsrum och inne i stiften när man kliver på gasen?
Kanske bara går några motorvarv innan det är rent??
Kanske bara går några motorvarv innan det är rent??
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing