intresse för att mäta cylindertryck i motorer?

Diskussioner för erfaret folk
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

intresse för att mäta cylindertryck i motorer?

Inlägg av *L.R* »

Jag håller på att plocka ihop ett system för att mäta cylindertryck i bilmotorer.

Är det något som intresserar herrskapet?

Vad skulle ni tycka att det är värt att lägga ner på utrustning för att kunna mäta detta?

berätta era tankar och idéer.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är mycket intresant men hur hadde du tänkt mäta?

här står en hel del intresant

http://www.tfxengine.com/index.html
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Inlägg av *L.R* »

har läst en del där. men dessa ville inte svara när en bekant mailade..

tror dessa system använder äldre piezogivare från kistler.

de jag tänkt använda är en nyare typ som är billigare.

jag kommer att använda givare monterat i tändstift, kanske att jag i mina egna motorer monterar fasta givare.. men tändstift primärt.

kommer att använda vevaxelpossitionsgivarn för possitionering.
har beställt grejjer från hongkong idag som förmodligen dimper ner om några veckor, väntar på svar från firma i usa..


jag var inne på att göra ett system för pc som skulle göra det hela mer användarvänligt och med autmatiska beräkningar. men har problem att lösa hårdvarubiten.. men det kommer nog..
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

Vad är det du beställt och vad innehåller det systemet, kostar?

Det är riktigt intressant med ett sånt system, men det ska också vara tillräckligt noggrant för att man ska kunna lita på det och då blir det snabbt väldigt dyrt med förstärkare och givare m.m. Jag vet att den billigare typen av tryckgivare har testats på LTH, men dem tyckte inte dem var tillräckligt noggranna men dem har ju klart lite högre krav än vad vi hobbytrimmare har :)
*L.R* skrev:kommer att använda vevaxelpossitionsgivarn för possitionering.
Menar du originalgivaren? För man vill gärna använda en givare som har upplösning så man kan se grad för grad och då räcker inte originalgivaren långt.

Erland. Vet du hur det har gått med Johannes cylindertrycksgivare som han skulle beställa från TFX?
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Inlägg av *L.R* »

Kristoffer skrev:Vad är det du beställt och vad innehåller det systemet, kostar?

Det är riktigt intressant med ett sånt system, men det ska också vara tillräckligt noggrant för att man ska kunna lita på det och då blir det snabbt väldigt dyrt med förstärkare och givare m.m. Jag vet att den billigare typen av tryckgivare har testats på LTH, men dem tyckte inte dem var tillräckligt noggranna men dem har ju klart lite högre krav än vad vi hobbytrimmare har :)
*L.R* skrev:kommer att använda vevaxelpossitionsgivarn för possitionering.
Menar du originalgivaren? För man vill gärna använda en givare som har upplösning så man kan se grad för grad och då räcker inte originalgivaren långt.

Erland. Vet du hur det har gått med Johannes cylindertrycksgivare som han skulle beställa från TFX?
vilken typ av givare använde de?

har du sett oscillioskopbild över en orginalgivare, du vet kanske att orginalsystem använder originalgivare för att registrear misständning.

jag är övertygad om att dens nogranhet räcker. du har 6 grader mellan peakarna, och med hög samplingsrate är det inga problem att bestämma vevaxelns possition. bilarna klarar ju av att bestämma tändninstidpunkt på 10-dels grad med den i alla fall...

eller har jag missat nått?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag har inte hört om han har fått eller testat grejerna. Jag är också intresserad av sådan utrustning och då även grejer som mäter insug och avgastryck. Jag ska försöka få upp min bromsbänk nu i vinter. Erland.
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

Jag kommer inte ihåg vilken typ av tryckgivare dem provade, men det var en billigare variant än Piezotypen från Kistler iaf.
Mäta tryck i insug och avgas kan man göra med likadana tryckgivare som man mäter cylindertrycket med.

Det kanske fungerar tillräckligt bra med original-vevgivaren för att mäta varvtalet, bara att testa :)
Det jag tänkte på var om det är fluktation i varvtalet, att veven inte snurrar med konstant hastighet vid ett visst varvtal. Det tror jag blir svårare att se med en enklare givare.

Vad var det för grejer du hade beställt?
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Inlägg av *L.R* »

ja har beställt pc-oscilloskop från hongkong, detta för i ett inledande skede kunna köra mot vevaxelgivaren.

väntar på svar från ett företag i USA som säljer och optiska givare
väntar oxå på svar från ett förestag i österike som säljer piezogivare..

vilken givare det blir får vi se.
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Inlägg av *L.R* »

har även tittat på pulsgivare med högre upplösning, verkar inte vara överdrivet dyrt. och de finns med fruktansvärt fin upplösning jämfört med originalgivare.

men det blir ett senare om man nu känner att det inte fungerar tillräckligt bra..

och vevens varvtal kommer att variera för de olika takterna kolvarna befinner sig i..

men jag börjar med originalgivare för att se hur det lirar..
tripp_
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: mån jun 23, 2008 9:33 pm
Kontakt:

Inlägg av tripp_ »

Om du tänkt köpa tryckgivare från AVL ska du ha:
Gallium Orthophosphate - GaPO4 givare....

/Tripp
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej

Inlägg av calle Bengtsson »

MKT intressant det här, berätta gärna hur det går :)

MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
JRP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: sön okt 14, 2007 3:05 pm
Ort: Växjö

Inlägg av JRP »

för en som inte har koll på sånna här system vad kostar de ungefär??

funderade på de där för ett tag sen då jag tänkte de skulle vara ett ultimat tuning verktyg att kunna mäta trycket!! funderade då på special tändstift med den funktionen..
men kom över det när jag kommit på att det måste vara tokigt dyrt eftersom marknaden är begrännsad då motortillverkare använder troligtvis andra special toppar och grejor..
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Inlägg av *L.R* »

skulle tro att rpiset på givare från olika tillverkare kommer att variera från drygt 10 000 upp emot 40..

plus övrig utrustning.. väntar på svar från olika tillverkare nu som sagt-
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Inlägg av *L.R* »

tripp_ skrev:Om du tänkt köpa tryckgivare från AVL ska du ha:
Gallium Orthophosphate - GaPO4 givare....

/Tripp
varför just dessa??
Användarvisningsbild
Kristoffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
Ort: Vallåkra

Inlägg av Kristoffer »

Har du fått hem några grejer?
Skriv svar