intresse för att mäta cylindertryck i motorer?
intresse för att mäta cylindertryck i motorer?
Jag håller på att plocka ihop ett system för att mäta cylindertryck i bilmotorer.
Är det något som intresserar herrskapet?
Vad skulle ni tycka att det är värt att lägga ner på utrustning för att kunna mäta detta?
berätta era tankar och idéer.
Är det något som intresserar herrskapet?
Vad skulle ni tycka att det är värt att lägga ner på utrustning för att kunna mäta detta?
berätta era tankar och idéer.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det är mycket intresant men hur hadde du tänkt mäta?
här står en hel del intresant
http://www.tfxengine.com/index.html
här står en hel del intresant
http://www.tfxengine.com/index.html
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
har läst en del där. men dessa ville inte svara när en bekant mailade..
tror dessa system använder äldre piezogivare från kistler.
de jag tänkt använda är en nyare typ som är billigare.
jag kommer att använda givare monterat i tändstift, kanske att jag i mina egna motorer monterar fasta givare.. men tändstift primärt.
kommer att använda vevaxelpossitionsgivarn för possitionering.
har beställt grejjer från hongkong idag som förmodligen dimper ner om några veckor, väntar på svar från firma i usa..
jag var inne på att göra ett system för pc som skulle göra det hela mer användarvänligt och med autmatiska beräkningar. men har problem att lösa hårdvarubiten.. men det kommer nog..
tror dessa system använder äldre piezogivare från kistler.
de jag tänkt använda är en nyare typ som är billigare.
jag kommer att använda givare monterat i tändstift, kanske att jag i mina egna motorer monterar fasta givare.. men tändstift primärt.
kommer att använda vevaxelpossitionsgivarn för possitionering.
har beställt grejjer från hongkong idag som förmodligen dimper ner om några veckor, väntar på svar från firma i usa..
jag var inne på att göra ett system för pc som skulle göra det hela mer användarvänligt och med autmatiska beräkningar. men har problem att lösa hårdvarubiten.. men det kommer nog..
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
- Ort: Vallåkra
Vad är det du beställt och vad innehåller det systemet, kostar?
Det är riktigt intressant med ett sånt system, men det ska också vara tillräckligt noggrant för att man ska kunna lita på det och då blir det snabbt väldigt dyrt med förstärkare och givare m.m. Jag vet att den billigare typen av tryckgivare har testats på LTH, men dem tyckte inte dem var tillräckligt noggranna men dem har ju klart lite högre krav än vad vi hobbytrimmare har
Erland. Vet du hur det har gått med Johannes cylindertrycksgivare som han skulle beställa från TFX?
Det är riktigt intressant med ett sånt system, men det ska också vara tillräckligt noggrant för att man ska kunna lita på det och då blir det snabbt väldigt dyrt med förstärkare och givare m.m. Jag vet att den billigare typen av tryckgivare har testats på LTH, men dem tyckte inte dem var tillräckligt noggranna men dem har ju klart lite högre krav än vad vi hobbytrimmare har
Menar du originalgivaren? För man vill gärna använda en givare som har upplösning så man kan se grad för grad och då räcker inte originalgivaren långt.*L.R* skrev:kommer att använda vevaxelpossitionsgivarn för possitionering.
Erland. Vet du hur det har gått med Johannes cylindertrycksgivare som han skulle beställa från TFX?
vilken typ av givare använde de?Kristoffer skrev:Vad är det du beställt och vad innehåller det systemet, kostar?
Det är riktigt intressant med ett sånt system, men det ska också vara tillräckligt noggrant för att man ska kunna lita på det och då blir det snabbt väldigt dyrt med förstärkare och givare m.m. Jag vet att den billigare typen av tryckgivare har testats på LTH, men dem tyckte inte dem var tillräckligt noggranna men dem har ju klart lite högre krav än vad vi hobbytrimmare har
Menar du originalgivaren? För man vill gärna använda en givare som har upplösning så man kan se grad för grad och då räcker inte originalgivaren långt.*L.R* skrev:kommer att använda vevaxelpossitionsgivarn för possitionering.
Erland. Vet du hur det har gått med Johannes cylindertrycksgivare som han skulle beställa från TFX?
har du sett oscillioskopbild över en orginalgivare, du vet kanske att orginalsystem använder originalgivare för att registrear misständning.
jag är övertygad om att dens nogranhet räcker. du har 6 grader mellan peakarna, och med hög samplingsrate är det inga problem att bestämma vevaxelns possition. bilarna klarar ju av att bestämma tändninstidpunkt på 10-dels grad med den i alla fall...
eller har jag missat nått?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
- Ort: Vallåkra
Jag kommer inte ihåg vilken typ av tryckgivare dem provade, men det var en billigare variant än Piezotypen från Kistler iaf.
Mäta tryck i insug och avgas kan man göra med likadana tryckgivare som man mäter cylindertrycket med.
Det kanske fungerar tillräckligt bra med original-vevgivaren för att mäta varvtalet, bara att testa
Det jag tänkte på var om det är fluktation i varvtalet, att veven inte snurrar med konstant hastighet vid ett visst varvtal. Det tror jag blir svårare att se med en enklare givare.
Vad var det för grejer du hade beställt?
Mäta tryck i insug och avgas kan man göra med likadana tryckgivare som man mäter cylindertrycket med.
Det kanske fungerar tillräckligt bra med original-vevgivaren för att mäta varvtalet, bara att testa
Det jag tänkte på var om det är fluktation i varvtalet, att veven inte snurrar med konstant hastighet vid ett visst varvtal. Det tror jag blir svårare att se med en enklare givare.
Vad var det för grejer du hade beställt?
har även tittat på pulsgivare med högre upplösning, verkar inte vara överdrivet dyrt. och de finns med fruktansvärt fin upplösning jämfört med originalgivare.
men det blir ett senare om man nu känner att det inte fungerar tillräckligt bra..
och vevens varvtal kommer att variera för de olika takterna kolvarna befinner sig i..
men jag börjar med originalgivare för att se hur det lirar..
men det blir ett senare om man nu känner att det inte fungerar tillräckligt bra..
och vevens varvtal kommer att variera för de olika takterna kolvarna befinner sig i..
men jag börjar med originalgivare för att se hur det lirar..
- calle Bengtsson
- Forumsberoende
- Inlägg: 791
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Hej
MKT intressant det här, berätta gärna hur det går
MVH Calle
MVH Calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi
Åker BMW 123 D ))
Åker BMW 123 D ))
för en som inte har koll på sånna här system vad kostar de ungefär??
funderade på de där för ett tag sen då jag tänkte de skulle vara ett ultimat tuning verktyg att kunna mäta trycket!! funderade då på special tändstift med den funktionen..
men kom över det när jag kommit på att det måste vara tokigt dyrt eftersom marknaden är begrännsad då motortillverkare använder troligtvis andra special toppar och grejor..
funderade på de där för ett tag sen då jag tänkte de skulle vara ett ultimat tuning verktyg att kunna mäta trycket!! funderade då på special tändstift med den funktionen..
men kom över det när jag kommit på att det måste vara tokigt dyrt eftersom marknaden är begrännsad då motortillverkare använder troligtvis andra special toppar och grejor..
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
- Ort: Vallåkra