Flödes test portad Ford 351C 4v topp
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Flödes test portad Ford 351C 4v topp
kör övertid här och flödar toppar i kväll.
först ut en Ford clevland 4v topp och för er som är lite yngre så betyder det inte att det är en 4 ventils topp den bara heter så satt på fords race smal block motorer på början av -70 talet. har canted valves och ventilerna vridna lite så de ryms och flödar bättre. bättre förbränings rum än på typ en volvo Evo topp!
denna topp har de klassiska aluminium klossen på avgassidan med höjd kanal.
jag flöda den med 4" borr utan urfäsning som det är på blocket standard men flödar fint ändå på insugs sidan hela 338 vid 0.700" lyft och 358cfm vid 0.800" lyft sen lite turbulens över 0.820 ned till 312 men måste ändå säga att detta är den hästigaste SB toppen jag flödat (skäms alla cheva trimmare ).
topparna har grymt stora insugs kanaler men den ska sitta på en 418cui motor som ska gå dragrace och max 7000rpm och där är faktiskt arian inte för stor om man räknar på ca 112VE och 6800rpm ca 680-700hk. ca 3.05" kvadrat tum.
klura fram att en lagom rull kam borde ligga kring 275 grader in och 0.700 lyft sen ca 285 ut med 0.680 lyft, ca 112 nock skulle jag tro är en bra utgångs läge. behövs lite extra dur ut skulle jag tro för avgas flödet ligger inte riktigt där den borde med ca 215- 220cfm = 15cfm från vad pipe max beräknas behöva. tror jag skulle kunna snygga till avgaskanalerna upp dit men vart det fins vatten vet inte jag kanske bob gilden eller Jack Roush vet? de va dem som jag tror va kungar på dessa motorer.
lyft/ cfm in/ ut /cfm/28" och i tum
0.1 75 57
0.2 132 100
0.3 188 138
0.4 226 160
0.5 266 180
0.6 307 200
0.7 338 220 Max lyft
0.8 358 226
0.820 312 turbulens
måste lägga till att förbränings rumen och ventil vinklarna ser väldigt modärna ut för åldern som topparna har
har ingen kamera här men snor några bilder
först ut en Ford clevland 4v topp och för er som är lite yngre så betyder det inte att det är en 4 ventils topp den bara heter så satt på fords race smal block motorer på början av -70 talet. har canted valves och ventilerna vridna lite så de ryms och flödar bättre. bättre förbränings rum än på typ en volvo Evo topp!
denna topp har de klassiska aluminium klossen på avgassidan med höjd kanal.
jag flöda den med 4" borr utan urfäsning som det är på blocket standard men flödar fint ändå på insugs sidan hela 338 vid 0.700" lyft och 358cfm vid 0.800" lyft sen lite turbulens över 0.820 ned till 312 men måste ändå säga att detta är den hästigaste SB toppen jag flödat (skäms alla cheva trimmare ).
topparna har grymt stora insugs kanaler men den ska sitta på en 418cui motor som ska gå dragrace och max 7000rpm och där är faktiskt arian inte för stor om man räknar på ca 112VE och 6800rpm ca 680-700hk. ca 3.05" kvadrat tum.
klura fram att en lagom rull kam borde ligga kring 275 grader in och 0.700 lyft sen ca 285 ut med 0.680 lyft, ca 112 nock skulle jag tro är en bra utgångs läge. behövs lite extra dur ut skulle jag tro för avgas flödet ligger inte riktigt där den borde med ca 215- 220cfm = 15cfm från vad pipe max beräknas behöva. tror jag skulle kunna snygga till avgaskanalerna upp dit men vart det fins vatten vet inte jag kanske bob gilden eller Jack Roush vet? de va dem som jag tror va kungar på dessa motorer.
lyft/ cfm in/ ut /cfm/28" och i tum
0.1 75 57
0.2 132 100
0.3 188 138
0.4 226 160
0.5 266 180
0.6 307 200
0.7 338 220 Max lyft
0.8 358 226
0.820 312 turbulens
måste lägga till att förbränings rumen och ventil vinklarna ser väldigt modärna ut för åldern som topparna har
har ingen kamera här men snor några bilder
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Flödes test portad Ford 351C 4v topp
Jag har portat och gjort avgasplattor både till såna och till 429-460 toppar men det var många år sen.
I modern tid har jag gjort i ordning 302 Boss toppar till en 302 för historisk racing.
För den motorn var arean alldeles för stor så det behövdes lite historisk plastning.
Erland
I modern tid har jag gjort i ordning 302 Boss toppar till en 302 för historisk racing.
För den motorn var arean alldeles för stor så det behövdes lite historisk plastning.
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Flödes test portad Ford 351C 4v topp
Längst ner på denna sidan ligger lite artiklar om såna toppar: http://www.theoldone.com/articles/default.asp
Erland
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Flödes test portad Ford 351C 4v topp
historisk plastning ! ja det måste ha räknat fel nånstans på ford på den tiden, va nog ganska trötta motorer standard under 8000rpm typ
mins du erland hur avgaskanalen vart efter ombyggnationerna? denna topp flödade väldigt dåligt tycker jag det vart väldigt ful kant i golvet där alu går mot järnet.... provade med lite modelera men vart då inge bättre tror mera att det är för lite lutning på inner radie sidan? vet du om man kan porta där lite mera? inget jag ska göra men kan va nått för min kund att göra om de törs.
mins du erland hur avgaskanalen vart efter ombyggnationerna? denna topp flödade väldigt dåligt tycker jag det vart väldigt ful kant i golvet där alu går mot järnet.... provade med lite modelera men vart då inge bättre tror mera att det är för lite lutning på inner radie sidan? vet du om man kan porta där lite mera? inget jag ska göra men kan va nått för min kund att göra om de törs.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 201
- Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
- Ort: Sthm
Re: Flödes test portad Ford 351C 4v topp
Dom där har man jhu hållt på en del med, satte i alubitar i botten på insugskanalerna så det vart en jämnare area på kanalen, gjorde om ett svo insug till detta som vart väldigt lyckat, vart som en ny motor mot det gamla Torker insuget och jätte kanalerna, om jag fattat rätt så va designen tänkt för dualplane därav den gigantiska öppningen på porten, hade även avgasplattorna på mina och den lite fula övergången i botten på porten, men tror inte det påverkar nämnvärt, är inte så roliga original i avgaporten, här undrar man verkligen hu dom tänkte med herejössesport in och skit port ut. Märkligt med Ford och deras toppar, först dessa helt groteska toppar, sen på 302/351w helt effterblivet små portar, inget lagom tänk där.....
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Flödes test portad Ford 351C 4v topp
Om jag minns rätt så hittade jag en artikel i nån Amerikansk tidning som beskrev jobbet med genomskärning på toppen.
Jag tror jag planade längre ner.
Jag kan kolla om jag hittar flödesvärden hemma, jag var väldigt noggrann förr och satte in dom i pärmar efter fabrikat.
Men i modern tid har jag portat och fått bra flöde på 429-460 toppar utan plattor.
302 Bossen blev helt OK den med.
Man får ge fan i att höja taket och bara bredda förbi svängen så släpper det inte lika lätt i innerradien.
Erland
Jag tror jag planade längre ner.
Jag kan kolla om jag hittar flödesvärden hemma, jag var väldigt noggrann förr och satte in dom i pärmar efter fabrikat.
Men i modern tid har jag portat och fått bra flöde på 429-460 toppar utan plattor.
302 Bossen blev helt OK den med.
Man får ge fan i att höja taket och bara bredda förbi svängen så släpper det inte lika lätt i innerradien.
Erland
Re: Flödes test portad Ford 351C 4v topp
Nu sviker kanske minnet en del... men...
Var inte Cleveland menat som sydstatsmotor med varmt klimat och Windsor som norsdstats och kallt?
Var inte Cleveland menat som sydstatsmotor med varmt klimat och Windsor som norsdstats och kallt?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Flödes test portad Ford 351C 4v topp
jo jag håller med erland jag tror också att med rätt portning av en erfaren volvo portare med flödesbänks vana så hade till och med original avgasporten flödat mera. men en gammal cool modifiering ger lite nostalgi poäng iallafall
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/