Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 23, 2018 10:11 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Turbo i rc supernationell
InläggPostat: fre feb 26, 2016 10:36 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis aug 29, 2006 6:59 pm
Inlägg: 24
Ort: Gravdal
Hei !
Nya regler i Norske Rc Supernationell tilater bruk av turboladdade motorer. Volym x1.5 og restriktor , max 2.5l volym. Restriktor 40mm. Hvordan vil det bli prismessigt och bygga en turbomotor vs sugmotor ? Tenker på Volvo 2.0-2.5 turbo , 8v /16v . Några synspunkter, effekt, kjørbarhet och pris ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 26, 2016 11:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 171
40 mm restriktor er veldig stort. Du klarer over 500 hk med 40 mm restriktor. Max volum 1,66 liter. Ville sett på noe Toyota eller Honda, evt 4 cyl Volvo vitmotor 77 mm slag 83 mm bor


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 01, 2016 8:23 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20564
Ort: Tomterna/sävar
jag har funderat mycket på sånna motorer då det är nya regler här i Sverige också men har bestämt mig att inte bygga nått själv om ingen visar lite intresse och hjälper mig ekonomiskt.

har många ideer men grovt sett i sverige i super car 2wd (super nationell) så är det 2050cc max sen vikt skalan gånger 1.5 om jag mins rätt sen samma märke på motor som kaross och om man ska köra i sm en bil som fans i pruduktion 2006. bränsle handels bränsle. restriktorn har nu blivit ändrat från tidigare 38mm till 40 mm och det ska då gå att plocka 400hk i en ärlig bänk.

tanken för mig är att bygga en betydligt billigare motor än de dyra Kent-Karlsson motorerna men ändå lite mer effekt och mera vrid över ett brätt varvtals område sen att den ska passa i samma bil med bara mindre modifikationer. men då jag säger billigare menar jag inte en snik motor utan det blir byggd med bästa bitarna och utan kompromisser men man slipper kostnaderna på evo block, vev, special topp där av lägre pris. man kan dock behöva en annan bakaxel utväxling då en restriktor motor blir mer låg varvig än en 16v 3.2L volvo. ca 4.10- 4.56 men det gör bakaxeln mer hållbar.

mvh jens

_________________
Köpes cheva BB toppar!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 01, 2016 5:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 171
Var litt rask i hoderegningen vedr. 500 HK . 37 HK pr 100 mm2 er bortimot maksimalt det går å oppnå. Skulle bli 464 hk i dette tilfellet. Da er nok 400 hk mer realistisk.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 01, 2016 9:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1004
Ort: Flisa, norge
Jens Gustavsson skrev:
4.10- 4.56 men det gör bakaxeln mer hållbar.

mvh jens


skulle det inte vara tvärt om? mer hållbar med 3.15, grövre pinjong och tänder


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis mar 01, 2016 9:21 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20564
Ort: Tomterna/sävar
man kör normalt med 5.38-6.14 i Rally Cross och man varvar över 8000rpm i de värre motorerna.

_________________
Köpes cheva BB toppar!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010