Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons okt 17, 2018 3:30 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tändstift instick
InläggPostat: sön mar 06, 2016 2:09 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons feb 10, 2016 5:43 pm
Inlägg: 7
Hej har fått tag på en topp till b230 där före byggaren börjat slipa i förbränningsrummet och mycket vid tändstiftet.
Undrar då om detta är något att oroa sig för av anledning att tändstiftet kyls för dåligt då främst på "gängtopparna" och bränslet börja självantända av värmen?

Är 7mm instick av gängorna som mest

Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tändstift instick
InläggPostat: sön mar 06, 2016 2:43 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 507
Ort: lycksele
Vet inte hur det är med värmen men sot mm kommer fastna på gängan och öka risken för att förstöra den då stiften lossas.
Sen om det skulle gå varmt så gängan smälter/deformeras blir det ju med säkerhet dåligt då stiften ska lossas.
Är den inte tillfixad på något annat sätt skulle jag inte använt den om det var någon påkostad seriös motor.
Eller möjligen tillverkat distanser så stiften hamnar vid kanten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tändstift instick
InläggPostat: sön mar 06, 2016 7:34 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jul 15, 2008 9:13 am
Inlägg: 675
Ort: Hbg.
Köp stift avsedda för B20 istället. De har kortare gänga.
Om det är NGK så är det de sista bokstäverna som skiljer. Det ena heter ES och andra HS vill jag minnas, har dock glömt vilken som är lång respektive kort gänga.

_________________
turbos are like tampons, every pussy have one.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tändstift instick
InläggPostat: sön mar 06, 2016 11:20 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Inlägg: 181
Ort: Lycksele
E= lång, H=kort. Låt inte gängan på stiftet nå in i förb.rummet, det bli precis som CÅ säger inte bra, särskilt känsligt på alu-toppar, du blir troligen utan gängor vid tändstiftsbyte.:(


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tändstift instick
InläggPostat: sön mar 06, 2016 2:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1069
Ort: Torpshammar
fast vad är nyttan? hade det varit nå fördelar med det så vore det väl en vedertagen modifikation?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tändstift instick
InläggPostat: sön mar 06, 2016 6:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis mar 24, 2009 11:14 pm
Inlägg: 183
Ort: Björklinge
Mät och shimsa är mitt förslag, du skall ha bra tur om korta stift stämmer perfekt i längd, men prova för all del först.
En helbild på förbränningsrummen vore intressant för att se tanken bakom arbetet.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tändstift instick
InläggPostat: sön mar 06, 2016 7:53 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons feb 10, 2016 5:43 pm
Inlägg: 7
Okej spelar det inte så stor roll om tändstiftet hamnar längre ut? Ska försöka ta någon mer bild nästa gång jag är där.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tändstift instick
InläggPostat: sön mar 06, 2016 8:15 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5262
Ort: Lykksällä
StefanM skrev:
fast vad är nyttan? hade det varit nå fördelar med det så vore det väl en vedertagen modifikation?


Är väl stor risk att nån inte riktigt tänkt till före när dom varit och slipat i förbränningsrummet.

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tändstift instick
InläggPostat: sön mar 06, 2016 8:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 507
Ort: lycksele
Ett mer centrerat stift är ju bättre men den där skillnaden gör nog inget pluss.
Som nämts ovan är det nog okunskap som gjort att det är filat där.
Men är det gjort av någon sk folkraceportare som gjort så för en motor han gjorde så på gick bra eller är det nån firma eller person som ska vara erkänt duktig?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tändstift instick
InläggPostat: sön mar 06, 2016 10:10 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons feb 10, 2016 5:43 pm
Inlägg: 7
Han jag köpte den av hade inte gjort något med den och det är inte någon stämpel eller graverat i den. Så det är nog som ni säger någon med okunskap som gjort det. Blir nog att leta upp en annan topp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tändstift instick
InläggPostat: sön mar 06, 2016 10:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 507
Ort: lycksele
Den kan ju va okej i övrigt beroende på vad du ska ha den till kan det ju gå skimsas ut stiften bara om det inte är nått jätteseriöst projekt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tändstift instick
InläggPostat: mån mar 07, 2016 12:38 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jul 22, 2015 4:23 pm
Inlägg: 20
Jeg forsøkte med lengre plugger på en CIH motor jeg bygget.
Da dreide jeg av de gjengene som stakk ut i forbrenningskammeret.
Blir helt fuck med hva av varmetall på pluggene angår. Og blir litt prøve og feile før en finner rett verdi.
Men jeg tok svinghjulbolter og eksosventilene pga den stakk av på turtallet under innjustering. Men varvet veldig villig og lett helt opp til max og desverre litt til.
Toppen er reparert. Men havner på en billigere bunn frem til alt er testet ferdig.
Skal se hvordan levetiden på pluggene er med MSD 6al anlegget. (Med turtallsperre nå)


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010