insugskanalerna i Cheva LS topparna.

Diskussioner för erfaret folk
ZoDDy
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: sön jan 08, 2012 5:09 pm

insugskanalerna i Cheva LS topparna.

Inlägg av ZoDDy »

Tjo, Ni som håller på och portar och flödar toppar.

Har någon koll den lilla virvelgeneratorn som ligger brevid styrningen i
Chevas LS1 och 2 toppar, och vad den kan göra när man överladdar motorn?

Det verkar som den är mer avsedd för en sugmotor och skall skapa en swirl för att öka atomiseringen
och förbättra avgasvärden eller ge en speciell motorkaraktär?

Den finns sällan kvar i någon eftermarknadstopp
så jag står i valet och kvalet att ta bort den och "smootha" till kanalen en aning runt styrningen.
Det känns som det kan bli lite konstigt när man trycker in luften i stället för suger in den?

Jag har försökt att få ett hum om hur luft/vätska rör sig i kanalen under tryck och sug
I sugmotorn verkar store delen av flödet ligga utmed golvet i kanalen och
med tryck så hamnar luften i taket precis där virvel generatorn är i vägen..

Är det någon som har lite koll på det där efter lite praktiska tester? :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.

Inlägg av Jens Gustavsson »

ett kort svar är att det inte blir nån större skillnad på luftens flöde om det är överladdat eller inte. inte på denna nivå vi snackar på nu iallafall.

fins väll lite bilder på nätet och i mina trådar också. faktiskt rätt så dåliga toppar på ls motorerna många gånger. inte förens vi börjar snacka L92/ ls 3 liknade rektangulär toppar det börjar bli fina grejor men då behöver man borr på över 4.0 tum för att de ska fungera.

motorerna i 4.8-5.3L utfarande är sämst det skärmar av ordäntligt och större ventiler gäör bara saken sämmre. men det är bra bottendelar som tål mycket turbo med mindre modifierigar så det blir bra motorer ändå :lol:



mvh jens
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.

Inlägg av Enok »

Du gör en tankevurpa när du säger att en sug motor suger i sig luften, det är atmosvärstrycket som trycker in luften i en sugmotor.
Peter Olson
ZoDDy
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: sön jan 08, 2012 5:09 pm

Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.

Inlägg av ZoDDy »

Jens Gustavsson skrev:ett kort svar är att det inte blir nån större skillnad på luftens flöde om det är överladdat eller inte. inte på denna nivå vi snackar på nu iallafall.

fins väll lite bilder på nätet och i mina trådar också. faktiskt rätt så dåliga toppar på ls motorerna många gånger. inte förens vi börjar snacka L92/ ls 3 liknade rektangulär toppar det börjar bli fina grejor men då behöver man borr på över 4.0 tum för att de ska fungera.

motorerna i 4.8-5.3L utfarande är sämst det skärmar av ordäntligt och större ventiler gäör bara saken sämmre. men det är bra bottendelar som tål mycket turbo med mindre modifierigar så det blir bra motorer ändå :lol:



mvh jens
Jag har studerat topparna ett bra tag nu och det är som du säger väldigt märkliga
Kanaler. En massa areaförändringar och inloppet har en rätt skarp radie med en stor
aluminium knöl under vipparmsbulten. Jag har en LS2 med 4" borr så jag kan köra rektangulärtopparna, men
Jag beslöt att använda original så länge eftersom som dom har bara gått ett par hundra mil.
Och är i perfekt skick. :-)

Jag sökte i forumet efter posts om LS topparna hittade nada, men du kanske har bilder på hemsidan?

Mvh/Kenneth
ZoDDy
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: sön jan 08, 2012 5:09 pm

Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.

Inlägg av ZoDDy »

Enok skrev:Du gör en tankevurpa när du säger att en sug motor suger i sig luften, det är atmosvärstrycket som trycker in luften i en sugmotor.
Helt medveten, men man säger väl normalt inte att man har en
atmosfärstrycksutjämnings motor i dagligt tal? ;-)

Samma sak som när man dammsuger i stället för säga
Damm skaparettundertrycksåattattmosfärstrycketskallbörjaattutjämnaundertrycket ;-)
Expat
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: lör apr 03, 2010 7:29 am
Ort: Thailand

Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.

Inlägg av Expat »

Nej, ingen gillar väl nitpickers.

Finns en tråd om dom topparna på speed talk i advanced. Är ganska gammal tråd nu men ska väl gå att hitta
Better to be over the hill than under
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.

Inlägg av Kadett4wd »

Satt och kikade på ett test, oportade ls toppar i test mot varandra.
De tidiga katedraltopparna låg ynka 38hk (och endast 23Nm) bakom LS3 topparna.
Så att kalla dem dåliga är nog lite överdrivet.
Inte lika bra som de nyare är mer sanningen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.

Inlägg av Jens Gustavsson »

dålig kanske va att överdriva men de är ungefär lika bra som en volvo 531 haha :) går ju att få effekt i en sån med!

får man bara 38 hk mer så va det nog en motor som inte va på mer än ca 420 hk skulle jag tro för dit räcker de rätt bra ändå men en vass kam och bra race insug, grenrör.

mvh jens
ZoDDy
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: sön jan 08, 2012 5:09 pm

Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.

Inlägg av ZoDDy »

Tack Expat skall kolla det.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.

Inlägg av Kadett4wd »

Jens Gustavsson skrev:dålig kanske va att överdriva men de är ungefär lika bra som en volvo 531 haha :) går ju att få effekt i en sån med!

får man bara 38 hk mer så va det nog en motor som inte va på mer än ca 420 hk skulle jag tro för dit räcker de rätt bra ändå men en vass kam och bra race insug, grenrör.

mvh jens

Äsch.. nu hade nån loggat av datorn så sidan försvann,, men de låg kring 460-500hk(ur minnet)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
ZoDDy
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: sön jan 08, 2012 5:09 pm

Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.

Inlägg av ZoDDy »

Jens Gustavsson skrev:dålig kanske va att överdriva men de är ungefär lika bra som en volvo 531 haha :) går ju att få effekt i en sån med!

får man bara 38 hk mer så va det nog en motor som inte va på mer än ca 420 hk skulle jag tro för dit räcker de rätt bra ändå men en vass kam och bra race insug, grenrör.

mvh jens
Motorn jag har är en GTO LS2. Enligt spec från GM och dynokörningar så
Lämnar den ganska exakt 400 standard, och med ett bra avgassystem
skall den ge ytterligare effekt.

Den delar toppar och kam med LS6 Corvetten
Och topparna skall flöda bland de bättre av katedralarna.

Jag portade ett par truck LQ9 toppar som jag ännu inte hunnit flöda och
testa på någon motor. Det blev
Uträtade kanaler, streamade runt styrningarna och
Mjukare övergångar uppe vid ventilerna mm. Men jag är lite försiktig som amatör
Att börja slipa i mina LS6 toppar nu när dom är i nyskick.
Tanken är att dom skall bli så bra som möjligt ihop med mina turbos.
Och eventuellt slipa bort "kilen" om det skulle kunna va någon fördel
När man trycker in luften med våld :-)
Senast redigerad av ZoDDy den tis mar 08, 2016 11:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.

Inlägg av Enok »

ZoDDy skrev:
Enok skrev:Du gör en tankevurpa när du säger att en sug motor suger i sig luften, det är atmosvärstrycket som trycker in luften i en sugmotor.
Helt medveten, men man säger väl normalt inte att man har en
atmosfärstrycksutjämnings motor i dagligt tal? ;-)

Samma sak som när man dammsuger i stället för säga
Damm skaparettundertrycksåattattmosfärstrycketskallbörjaattutjämnaundertrycket ;-)
Ok, men du skrev ju att luften rörde sig olika i kanalen under tryck o sug, det var det jag regerade över.
Peter Olson
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.

Inlägg av Erland Cox »

AFR har såna kullar i grytan på alla sina nya Cheva småblockstoppar.
Dom påstår att effekten blir bättre.
Jag har tagit bort dom på ett par LS toppar av värre sort men det gav ingen flödesökning.
Svårt att veta vad det ger effektmässigt men dom brukar ta bort dom i USA.
Finns flera bra LS trimtrådar på Speedtalk.


Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.

Inlägg av Jens Gustavsson »

om man inte vill ha turbulens i massor på lite högre lyft är steg 1 portningen att jobba i innerradien om man frågar mig.

mvh jens
ZoDDy
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: sön jan 08, 2012 5:09 pm

Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.

Inlägg av ZoDDy »

Det finns en ganska skarp inner radie i toppen men den är precis innaför portöppningen.. den borde påverka och bromsa flödet hela vägen in
speciellt när den sitter så tidigt i porten? Även jag ser att det blir en mycket konstig turbulens där.

Men det mest märkliga är att kanalen inte är speciellt rak utan att den sen växer
en bit in och sen krymper den precis innan luften börjar ändra riktning mot ventilsätet.

Jag har suttit och glott på en hel hög med proffsportade toppar men ingen annan stans
har jag sett något liknande.. kan det va en tillverknings grej utan tanke? Effekten är ju rätt hög i alla fall.

Area förändringar är väl ingen hit om vill slippa turbulens?
Skriv svar