insugskanalerna i Cheva LS topparna.
insugskanalerna i Cheva LS topparna.
Tjo, Ni som håller på och portar och flödar toppar.
Har någon koll den lilla virvelgeneratorn som ligger brevid styrningen i
Chevas LS1 och 2 toppar, och vad den kan göra när man överladdar motorn?
Det verkar som den är mer avsedd för en sugmotor och skall skapa en swirl för att öka atomiseringen
och förbättra avgasvärden eller ge en speciell motorkaraktär?
Den finns sällan kvar i någon eftermarknadstopp
så jag står i valet och kvalet att ta bort den och "smootha" till kanalen en aning runt styrningen.
Det känns som det kan bli lite konstigt när man trycker in luften i stället för suger in den?
Jag har försökt att få ett hum om hur luft/vätska rör sig i kanalen under tryck och sug
I sugmotorn verkar store delen av flödet ligga utmed golvet i kanalen och
med tryck så hamnar luften i taket precis där virvel generatorn är i vägen..
Är det någon som har lite koll på det där efter lite praktiska tester?
Har någon koll den lilla virvelgeneratorn som ligger brevid styrningen i
Chevas LS1 och 2 toppar, och vad den kan göra när man överladdar motorn?
Det verkar som den är mer avsedd för en sugmotor och skall skapa en swirl för att öka atomiseringen
och förbättra avgasvärden eller ge en speciell motorkaraktär?
Den finns sällan kvar i någon eftermarknadstopp
så jag står i valet och kvalet att ta bort den och "smootha" till kanalen en aning runt styrningen.
Det känns som det kan bli lite konstigt när man trycker in luften i stället för suger in den?
Jag har försökt att få ett hum om hur luft/vätska rör sig i kanalen under tryck och sug
I sugmotorn verkar store delen av flödet ligga utmed golvet i kanalen och
med tryck så hamnar luften i taket precis där virvel generatorn är i vägen..
Är det någon som har lite koll på det där efter lite praktiska tester?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.
ett kort svar är att det inte blir nån större skillnad på luftens flöde om det är överladdat eller inte. inte på denna nivå vi snackar på nu iallafall.
fins väll lite bilder på nätet och i mina trådar också. faktiskt rätt så dåliga toppar på ls motorerna många gånger. inte förens vi börjar snacka L92/ ls 3 liknade rektangulär toppar det börjar bli fina grejor men då behöver man borr på över 4.0 tum för att de ska fungera.
motorerna i 4.8-5.3L utfarande är sämst det skärmar av ordäntligt och större ventiler gäör bara saken sämmre. men det är bra bottendelar som tål mycket turbo med mindre modifierigar så det blir bra motorer ändå
mvh jens
fins väll lite bilder på nätet och i mina trådar också. faktiskt rätt så dåliga toppar på ls motorerna många gånger. inte förens vi börjar snacka L92/ ls 3 liknade rektangulär toppar det börjar bli fina grejor men då behöver man borr på över 4.0 tum för att de ska fungera.
motorerna i 4.8-5.3L utfarande är sämst det skärmar av ordäntligt och större ventiler gäör bara saken sämmre. men det är bra bottendelar som tål mycket turbo med mindre modifierigar så det blir bra motorer ändå
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.
Du gör en tankevurpa när du säger att en sug motor suger i sig luften, det är atmosvärstrycket som trycker in luften i en sugmotor.
Peter Olson
Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.
Jag har studerat topparna ett bra tag nu och det är som du säger väldigt märkligaJens Gustavsson skrev:ett kort svar är att det inte blir nån större skillnad på luftens flöde om det är överladdat eller inte. inte på denna nivå vi snackar på nu iallafall.
fins väll lite bilder på nätet och i mina trådar också. faktiskt rätt så dåliga toppar på ls motorerna många gånger. inte förens vi börjar snacka L92/ ls 3 liknade rektangulär toppar det börjar bli fina grejor men då behöver man borr på över 4.0 tum för att de ska fungera.
motorerna i 4.8-5.3L utfarande är sämst det skärmar av ordäntligt och större ventiler gäör bara saken sämmre. men det är bra bottendelar som tål mycket turbo med mindre modifierigar så det blir bra motorer ändå
mvh jens
Kanaler. En massa areaförändringar och inloppet har en rätt skarp radie med en stor
aluminium knöl under vipparmsbulten. Jag har en LS2 med 4" borr så jag kan köra rektangulärtopparna, men
Jag beslöt att använda original så länge eftersom som dom har bara gått ett par hundra mil.
Och är i perfekt skick.
Jag sökte i forumet efter posts om LS topparna hittade nada, men du kanske har bilder på hemsidan?
Mvh/Kenneth
Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.
Helt medveten, men man säger väl normalt inte att man har enEnok skrev:Du gör en tankevurpa när du säger att en sug motor suger i sig luften, det är atmosvärstrycket som trycker in luften i en sugmotor.
atmosfärstrycksutjämnings motor i dagligt tal?
Samma sak som när man dammsuger i stället för säga
Damm skaparettundertrycksåattattmosfärstrycketskallbörjaattutjämnaundertrycket
Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.
Nej, ingen gillar väl nitpickers.
Finns en tråd om dom topparna på speed talk i advanced. Är ganska gammal tråd nu men ska väl gå att hitta
Finns en tråd om dom topparna på speed talk i advanced. Är ganska gammal tråd nu men ska väl gå att hitta
Better to be over the hill than under
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.
Satt och kikade på ett test, oportade ls toppar i test mot varandra.
De tidiga katedraltopparna låg ynka 38hk (och endast 23Nm) bakom LS3 topparna.
Så att kalla dem dåliga är nog lite överdrivet.
Inte lika bra som de nyare är mer sanningen.
De tidiga katedraltopparna låg ynka 38hk (och endast 23Nm) bakom LS3 topparna.
Så att kalla dem dåliga är nog lite överdrivet.
Inte lika bra som de nyare är mer sanningen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.
dålig kanske va att överdriva men de är ungefär lika bra som en volvo 531 haha går ju att få effekt i en sån med!
får man bara 38 hk mer så va det nog en motor som inte va på mer än ca 420 hk skulle jag tro för dit räcker de rätt bra ändå men en vass kam och bra race insug, grenrör.
mvh jens
får man bara 38 hk mer så va det nog en motor som inte va på mer än ca 420 hk skulle jag tro för dit räcker de rätt bra ändå men en vass kam och bra race insug, grenrör.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.
Tack Expat skall kolla det.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.
Jens Gustavsson skrev:dålig kanske va att överdriva men de är ungefär lika bra som en volvo 531 haha går ju att få effekt i en sån med!
får man bara 38 hk mer så va det nog en motor som inte va på mer än ca 420 hk skulle jag tro för dit räcker de rätt bra ändå men en vass kam och bra race insug, grenrör.
mvh jens
Äsch.. nu hade nån loggat av datorn så sidan försvann,, men de låg kring 460-500hk(ur minnet)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.
Motorn jag har är en GTO LS2. Enligt spec från GM och dynokörningar såJens Gustavsson skrev:dålig kanske va att överdriva men de är ungefär lika bra som en volvo 531 haha går ju att få effekt i en sån med!
får man bara 38 hk mer så va det nog en motor som inte va på mer än ca 420 hk skulle jag tro för dit räcker de rätt bra ändå men en vass kam och bra race insug, grenrör.
mvh jens
Lämnar den ganska exakt 400 standard, och med ett bra avgassystem
skall den ge ytterligare effekt.
Den delar toppar och kam med LS6 Corvetten
Och topparna skall flöda bland de bättre av katedralarna.
Jag portade ett par truck LQ9 toppar som jag ännu inte hunnit flöda och
testa på någon motor. Det blev
Uträtade kanaler, streamade runt styrningarna och
Mjukare övergångar uppe vid ventilerna mm. Men jag är lite försiktig som amatör
Att börja slipa i mina LS6 toppar nu när dom är i nyskick.
Tanken är att dom skall bli så bra som möjligt ihop med mina turbos.
Och eventuellt slipa bort "kilen" om det skulle kunna va någon fördel
När man trycker in luften med våld
Senast redigerad av ZoDDy den tis mar 08, 2016 11:39 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.
Ok, men du skrev ju att luften rörde sig olika i kanalen under tryck o sug, det var det jag regerade över.ZoDDy skrev:Helt medveten, men man säger väl normalt inte att man har enEnok skrev:Du gör en tankevurpa när du säger att en sug motor suger i sig luften, det är atmosvärstrycket som trycker in luften i en sugmotor.
atmosfärstrycksutjämnings motor i dagligt tal?
Samma sak som när man dammsuger i stället för säga
Damm skaparettundertrycksåattattmosfärstrycketskallbörjaattutjämnaundertrycket
Peter Olson
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.
AFR har såna kullar i grytan på alla sina nya Cheva småblockstoppar.
Dom påstår att effekten blir bättre.
Jag har tagit bort dom på ett par LS toppar av värre sort men det gav ingen flödesökning.
Svårt att veta vad det ger effektmässigt men dom brukar ta bort dom i USA.
Finns flera bra LS trimtrådar på Speedtalk.
Erland
Dom påstår att effekten blir bättre.
Jag har tagit bort dom på ett par LS toppar av värre sort men det gav ingen flödesökning.
Svårt att veta vad det ger effektmässigt men dom brukar ta bort dom i USA.
Finns flera bra LS trimtrådar på Speedtalk.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.
om man inte vill ha turbulens i massor på lite högre lyft är steg 1 portningen att jobba i innerradien om man frågar mig.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: insugskanalerna i Cheva LS topparna.
Det finns en ganska skarp inner radie i toppen men den är precis innaför portöppningen.. den borde påverka och bromsa flödet hela vägen in
speciellt när den sitter så tidigt i porten? Även jag ser att det blir en mycket konstig turbulens där.
Men det mest märkliga är att kanalen inte är speciellt rak utan att den sen växer
en bit in och sen krymper den precis innan luften börjar ändra riktning mot ventilsätet.
Jag har suttit och glott på en hel hög med proffsportade toppar men ingen annan stans
har jag sett något liknande.. kan det va en tillverknings grej utan tanke? Effekten är ju rätt hög i alla fall.
Area förändringar är väl ingen hit om vill slippa turbulens?
speciellt när den sitter så tidigt i porten? Även jag ser att det blir en mycket konstig turbulens där.
Men det mest märkliga är att kanalen inte är speciellt rak utan att den sen växer
en bit in och sen krymper den precis innan luften börjar ändra riktning mot ventilsätet.
Jag har suttit och glott på en hel hög med proffsportade toppar men ingen annan stans
har jag sett något liknande.. kan det va en tillverknings grej utan tanke? Effekten är ju rätt hög i alla fall.
Area förändringar är väl ingen hit om vill slippa turbulens?