Underliga kolvskador

Diskussioner för erfaret folk
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Underliga kolvskador

Inlägg av Erland Cox »

Spikningen skapar en tryckvåg som precis som Patrik skriver slår bort ytskiktet som skyddar metallen.
Det gör att förbränningsvärmen kommer i direktkontakt med metallen.
Sen har det som Jan skriver med geometrin att göra också för varje gång tryckvågen går in i ett trängre
utrymme växlas trycket upp.


Erland
Blommen
För mycket laddtryck
Inlägg: 153
Blev medlem: fre maj 27, 2011 2:09 pm
Ort: Fagersta

Re: Underliga kolvskador

Inlägg av Blommen »

Tack för all hjälp och nyttig info som vanligt grabbar!

Problemet är löst, motorn har ju gått 3år innan men endast 3 tävlingar med nya toppen innan det vart haveri.
En detalj bara som jag inte visste om, i samband med toppbytet böts även remhjulet ut på vevaxeln mot ett billet från staterna.
När dem monterade det och strobbade tändnigen fick dem vrida fördelaren i botten på justeringen för att tändläget skulle bli rätt enligt hnadboken.

Nu har det i efterhand visat sig att nollan va felgjort på nya remhjulet, 10grader fel.....
Det förklarar ett och annat, surt att en helt nyrenoverad topp och en kulfräsh bottendel gick åt helvete.


Ang rally frågorna, Bilen går i Suzuki 1300 rallycup, där är det org sprut osv som gäller.
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Underliga kolvskador

Inlägg av JLundin »

Varför man ska undvika jänkeprylar på allt utom amerikanska bilar... :lol:

Listan kan göras väldigt lång över tillverkande länder och dess prylar man bör undvika, ser det varje dag i jobbet.. :wink:
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Underliga kolvskador

Inlägg av Pacman »

Sverige är ofta med på den listan tyvärr.
Nuförtiden jobbar jag med formsprutning i renrum och de svenska tillverkarna av formverktyg håller verkligen inte hög klass jämfört med tyskar och österrikare!
Robotar däremot är svenskarna i toppklass fortfarande.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Underliga kolvskador

Inlägg av The »

Går nog lite hand i hand med att fler och fler "svenska" företag övergått i utländsk ägo där ledningen försöker applicera utländskt tänk på produktion och utveckling..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
magnaten
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Ort: jakan/stockholm

Underliga kolvskador

Inlägg av magnaten »

Kolla bara på företag som sysslar med skärande bearbetning i sverige, fler å fler tas över av utländska intressen, å dessa vill ha bara ett par kunniga personer å resten underbetalda bitbytare som inte ens ser om det saknas hål i bitarna eller om det sitter en gängtapp kvar i en bit.
Jag gjorde misstaget att börja jobba som riggare/programmerare på ett sånt ställe..stod inte ut många månader.
Människor var inte vatten värda, de handlade bara om snabba jobb å pengar, kvalitetskontroll..va e de?
kör 5-axligt
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Underliga kolvskador

Inlägg av Kulan »

Hej, jag har En annan fråga, visat diverse folkraceåkare (är sj folkraceåkare) bilder på ett haveri jag råkade ut för i somras, resultatet blev att byta motorblock, (lågfriktion b230) med 631 topp, själv åkt detta block som standard b230k och hade som alla andra b230k med den kassa förgasaren med chokeproblem, (gick orent som fan som kall) sen skrotades bilen pga rost och motorn hamnade i en folkracebil, i samband med detta blev det nya ringar och lager. Men enkel stromberg och fortfarande original T kamaxel. Bilen höll hur bra som helst, sen knölade jag dit dubbla SU och en fjollkam från junkworx samt nya ventilfjädrar enkel modell från folkraceshopen, men då sprack nu detta block efter andra tävlingen, inte en ren spricka egentligen utan som att det blev porer som kom fram, stiften jättefint svarta genom hela motorn (sot) men kolven var "ren" på den sidan där sprickan var (hade den fortsatt och bli större hade den blivit som en "ring" runt hela cylindern (det var den vägen den sprack), vissa hade teorier om gjutdefekt, vissa tror inte alls på den teorin, upptäckte felet via att jag skulle byta olja så var oljan jättevit. vad tror folket på detta ställe?? Någon som har några teorier?? hittar ingenstans man kan lägga upp bilder, hur gör man det?? Alternativt jag får någons mailadress om någon skulle bli väldigt intresserad, :-)

Mvh kulan
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Skriv svar