Vatten/metanolsprut

Diskussioner för erfaret folk
Benghaan
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: fre okt 01, 2010 8:56 am
Ort: Umeå

Vatten/metanolsprut

Inlägg av Benghaan »

Funderar lite på det här med vatten/metanol insprutning på min diselbil. (MB E250D CDI 09)
Vet redan om att det har bra kylande egenskaper.
Men kan det rent av ge en viss effektökning då vatten innehåller mer syre en luft?
Har hört att man fått ut lite exta HK genom vatten/metanolsprut.

Provar skriva här i stället då jag inte fick nått svar i den andra tråden
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Vatten/metanolsprut

Inlägg av mattias »

Man kan prata om relativt stora förbättringar, 10-20% mer vrid är bara början vad jag sett i min navdyno. Mycket beror på metanol-inblandningen och hur väl det går att justera mängden. De flesta system på marknaden går att justera vid vilket tryck det ska börja sprutas in en mindre mängd, och ett högre tryck där det går in max.
Men ett väl justerat system i grunden är ju förutsättningen, så det är bra att börja där. Sen kan det krävas lite värre turbo-aggregat för att det verkligen ska gå att ta ut betydligt mer än original-effekt.

Det finns en hel del att läsa om du googlar. Det är stort i staterna bland alla som äger diesel-pickup.
T.ex här : http://www.dieselarmy.com/engine-tech/h ... injection/
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Vatten/metanolsprut

Inlägg av JLundin »

Vattnet tillför inget syre till förbränningen som ger högre effekt. Vatten bromsar flamfrontens utbredningshastighet samt kyler ner förbränningstemperaturen. Metanol inblandningen hade främst funktionen av att hindra vattnet att frysa på hög höjd då det användes i flygplanen under andra världskriget.... :wink:
Skriv svar