Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön maj 20, 2018 10:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör mar 26, 2016 2:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 895
Ort: bjursås
Är det någon som har erfarenhet av dessa packningar i en turbo/lustgas motor ?
http://www.streetpower.se/topplockspack ... 3b230.html
Vill hitta en packning som funkar bra till vår bil , för er som ej vet så åker vi en lustgas matad volvo B230 .
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 26, 2016 2:33 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
jag tycker man ska undvika special lösningar så långt det går i en race motor. till den motorn fungerar en vanlig elring med standard bultar enormt bra och man behöver inte efterdra och ha sig. plana ytor och ssen följer man volvo värkstads instruktioner så håller det till +750nm iallafall har jag sett flera gånger.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 26, 2016 4:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 895
Ort: bjursås
Just nu behöver jag en 2mm topp pkn men tror att jag får svarva av kolvarna 0,5mm så kan jag anv en std packning i stället , efter topp decknigen så stack kolvarna upp lite för mycket och därför åker jag 2mm koppar nu men som läcker som ett såll.
Hade inga problem när jag åkte std pkn så det får nog bli så igen.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 26, 2016 4:49 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
om du ska ladda mycket gas låt det va ganska stort avstånd mellan block och topp då lugnar förbränningen ned sig och man kan ladda mera (lika på turbo motorer).

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 27, 2016 12:01 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 895
Ort: bjursås
Menar du att man ska ha stor sqisch eller att kolven sticker upp och ha tjock topp pkn ?
/Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 27, 2016 7:31 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
jag skulle gjort så kolven vänder under block kant ca 1.8 mm sen en standard toppackning då blir det lagomt eller så fräser man ned i toppen med en liten vinkel som i en 2 taktare.

plana inte toppen för mycket heller blir sämmre kläm på toppackningen då= porta inte så mycket i förbränings rummet för då blir det inte så mycket kompa kvar.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 30, 2016 1:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 895
Ort: bjursås
Kan ej svarva av kolvarna så mycket men tar av dom 0,5 så funkar en std pkn ev fräser jag i en piano tråd i toppen så pkn får lite extra tryck.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 30, 2016 1:36 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5637
Ort: Lund
Använd Payen packningen om du ska köra en vanlig packning, den håller bäst.
Även med gas och utan pianotråd så blåser du bara den om det spikar.
Det finns en starkare skärringspackning också men den kostar runt 1500:-.
Vet inte om Athena också har skärringspackningar till Volvo?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 30, 2016 1:58 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 895
Ort: bjursås
Vart köper man Payen packningen?
Har ej hört namnet förut.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 30, 2016 2:05 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
på överladdade motorer tycker jag vanliga elring är bäst av de vanliga packnigarna.

berätta mer om den packningen erland och vad som gör den bättre?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 30, 2016 7:30 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2071
Ort: Luleå
Payen är Goetze. kommer vacumpackad på en kartongskiva. Volvo original packning.

Går att köpa via GETE motordelar.

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 30, 2016 8:01 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
ok då har jag testat den och jag kvarhåller att elring är bättre på överladdat :)

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 30, 2016 9:56 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5637
Ort: Lund
Payen Götze är bättre på allt. KG har den.
Gete finns inte mer, blev uppköpt av ABR.

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 30, 2016 10:29 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 895
Ort: bjursås
Då får jag lägga en beställning hos KG när det är dax.
Va skönt , då kan jag lägga 2mm koppar packningen på hyllan inge rolig att ha att göra med.
Tycker att det är så skönt att ha ett bollplank och bolla ideer med.
/ tack Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 30, 2016 11:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Inlägg: 372
Ort: Skellefteå
Jag kör cooperring på min b230 turbo med borgwarner 366. Funkar kanon, däckade av blocket lite extra för att behålla vettig kompa då den är 2mm tjock. MVH

_________________
Jonas Almqvist

Bygger Ascona A Voyage TIC


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Johan Lindberg, jompazx och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010