B23/B230 topp packnings val...
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: B23/B230 topp packnings val...
Spraya med kopparpastespray innan du monterar då går den återanvända också.
Jonas Almqvist
Re: B23/B230 topp packnings val...
Jodå jag har åkt med koppar packning i många år, men jag är också bekväm och har ingen tillgång till en bra värmekälla nu (hade på förra jobbet) så tröttnat på att glödga packningen och krångla med koppar packnings spray/ silikon mm.
Därför skulle en "std " packning vara att föredra.
Peter
Därför skulle en "std " packning vara att föredra.
Peter
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: B23/B230 topp packnings val...
Cooperring från Athena är inte gjord av koppar, det är hårda rostfria ringar... Inga spår i varken topp eller block behövs, går att återanvända kanske 3-4 gånger... och tål mos. Man vill ju inte att packningen ska vika sig före något annat;)
MVH
MVH
Jonas Almqvist
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B23/B230 topp packnings val...
Precis.. måste ju hålla tätt om det ska bli nå tryck i bitarna
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: B23/B230 topp packnings val...
själv föredrar jag om packningen går före något dyrare
mvh
mvh
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B23/B230 topp packnings val...
då får man ju inge vrid
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B23/B230 topp packnings val...
inte så mycket i dag men jag har testat 40 bar medeltryck eller 310nm/ liter med standard elring packning och begagnade sträck bultar på en B230 8v på 2.6 bar.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: B23/B230 topp packnings val...
det skulle då duga gott åt mig!
men förstår ju att det kanske blir lite problematiskt när man jagar höga effekter och övriga maskinens hållbarhet kanske inte har högsta prio.
men hur långt skulle det kunna räcka med std packning och hårdare bultar? typ 12/9 eller arp?
bättre? sämre? eller precis lika?
finns det något att hämta på att köra dessa bultar eller är det bortkastade pengar?
mvh
men förstår ju att det kanske blir lite problematiskt när man jagar höga effekter och övriga maskinens hållbarhet kanske inte har högsta prio.
men hur långt skulle det kunna räcka med std packning och hårdare bultar? typ 12/9 eller arp?
bättre? sämre? eller precis lika?
finns det något att hämta på att köra dessa bultar eller är det bortkastade pengar?
mvh
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B23/B230 topp packnings val...
Vid 1.35bar hade vi 245Nm per liter.Jens Gustavsson skrev:inte så mycket i dag men jag har testat 40 bar medeltryck eller 310nm/ liter med standard elring packning och begagnade sträck bultar på en B230 8v på 2.6 bar.
mvh jens
Men så small packningen också då vi laddade mer *S*
Standard elring med ARP bult.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B23/B230 topp packnings val...
Jag har märkt många som har haft problem med hårdare bultar men
få som har det med de vanliga 230 bultarna med 6 kantsskalle.
Jag undrar om specialbultarna sträcker sig för lite?
Erland
få som har det med de vanliga 230 bultarna med 6 kantsskalle.
Jag undrar om specialbultarna sträcker sig för lite?
Erland
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: B23/B230 topp packnings val...
Slänger in mina erfarenheter här av ett ganska gedigen forskning av allehanda packningar.
Cooperring är perfekt, behöver inte kommenteras mer
Oringat med std packning har jag bromsat 900nm med och mettis. Fungerade kanon.
En underskattad lösning.
Skärkantspackingen fungerar med mycket bra.
Mls fungerar dåligt på volvo då dessa motorer klämmer för dåligt för att det skall fungera i långa loppet. Här kommer det finnas dom som hävdar motsatsen och jag vet att det finns dom som lyckats men det är som att spela rysk roulett med halva magasinet fullt anser jag.
Koppar är en lösning som man tror fungerar bättre än den gör. Finns inte en maskin (jag tagit isär ) utan att den läckt komp mellan cylindrarna och till slut ut till vatten! Jo detta har jag testat den hårda vägen!
Hämta hem kompet på motorns geometri istället för att tumma på packningen.
Oringa och kör std packning med sträckbult eller Arp/12,9 bultar. Det funkar allt.
Eller cooperring, den är riktigt bra. Men behövs egentligen inte under 900nm, ja säg 800nm för lite marginal och livslängd!
Cooperringen skjuter man när det spikar, tro det eller ej. Oftast så rycker det med sig lite ringland i kolvar och mer dyra delar:)
En oringad std packning blåser man som vanligt ( fast inte lika lätt).
Men packningar skall man inte skjuta bara så där, gör man det är något fel.
Cooperring är perfekt, behöver inte kommenteras mer
Oringat med std packning har jag bromsat 900nm med och mettis. Fungerade kanon.
En underskattad lösning.
Skärkantspackingen fungerar med mycket bra.
Mls fungerar dåligt på volvo då dessa motorer klämmer för dåligt för att det skall fungera i långa loppet. Här kommer det finnas dom som hävdar motsatsen och jag vet att det finns dom som lyckats men det är som att spela rysk roulett med halva magasinet fullt anser jag.
Koppar är en lösning som man tror fungerar bättre än den gör. Finns inte en maskin (jag tagit isär ) utan att den läckt komp mellan cylindrarna och till slut ut till vatten! Jo detta har jag testat den hårda vägen!
Hämta hem kompet på motorns geometri istället för att tumma på packningen.
Oringa och kör std packning med sträckbult eller Arp/12,9 bultar. Det funkar allt.
Eller cooperring, den är riktigt bra. Men behövs egentligen inte under 900nm, ja säg 800nm för lite marginal och livslängd!
Cooperringen skjuter man när det spikar, tro det eller ej. Oftast så rycker det med sig lite ringland i kolvar och mer dyra delar:)
En oringad std packning blåser man som vanligt ( fast inte lika lätt).
Men packningar skall man inte skjuta bara så där, gör man det är något fel.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B23/B230 topp packnings val...
Packningen gick vid lite mer mos än såErland Cox skrev:Jag har märkt många som har haft problem med hårdare bultar men
få som har det med de vanliga 230 bultarna med 6 kantsskalle.
Jag undrar om specialbultarna sträcker sig för lite?
Erland
Den höll ungefär lika som vad alla andra får ut., runt 700Nm +-40
Jag ville bara påpeka att Jens siffror inte var anmärkningsvärda.
Mvh
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B23/B230 topp packnings val...
ja håller med, som jag bruka säga man ska inte krångla till saker bara för att det går..... Volvo testade nog ut detta rätt mycket (värme cykler, bultar, packningar) så vill man inte ha problem så följer man verkstads manualen till punkt och prickar och planar block och topp och monterar allt med kärlek.Erland Cox skrev:Jag har märkt många som har haft problem med hårdare bultar men
få som har det med de vanliga 230 bultarna med 6 kantsskalle.
Jag undrar om specialbultarna sträcker sig för lite?
Erland
sen nånstans över ca 50 bars medeltryck / 800-1000hk på en B230 där börjar det gälla andra regler då vi är inne i fullrace motor värden där man har ett helt annat intervall på efterdragning bultar och kontroll av olja/vatten varje repa och skruvar i det mesta hela tiden.
på min B18 så lyfter jag toppen på rent cylindertryck värkar det som men det är klenare 7/16unc bultar och 3 bar laddtryck och mot 50 bar medeltryck.
B230 8v är begåvad med mycket fina bultar och bra toppackning standard bara man har harmoni i förbränings rummet och skruvat ihop rätt så håller den för det mesta på gatan och mildare dragrace/streetrace
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: B23/B230 topp packnings val...
Volvo testade nog inte så mycket på 500+hk. Sen är det ju sträckbultar ur service synpunkt så inte verkstad och fabrik ska måsta efterdra topparna. Det gör jag gärna med arp, som inte sträcker sig och går att återanvända. Det är nog mer en smaksak, men bygga ett eget oringsverktyg går ju fort och då håller det bra mycket bättre än orginal. MVH
Jonas Almqvist
Re: B23/B230 topp packnings val...
Vad är det som händer då toppackningar går på ej trimmade standardmotorer?