B23/B230 topp packnings val...
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B23/B230 topp packnings val...
Ordet sträckbult är missvisande.
Bultarna är kalldragna och sträcker sig bara när dom utsätts för dragkraft.
Dom återgår till samma längd när man släpper dom om man inte drar dom förbi sträckgränsen så att dom flyter.
jag byter aldrig ut 230 bultarna uatan använder dom gång på gång.
Håller med om att MLS inte funkar på Volvo.
Erland
Bultarna är kalldragna och sträcker sig bara när dom utsätts för dragkraft.
Dom återgår till samma längd när man släpper dom om man inte drar dom förbi sträckgränsen så att dom flyter.
jag byter aldrig ut 230 bultarna uatan använder dom gång på gång.
Håller med om att MLS inte funkar på Volvo.
Erland
Re: B23/B230 topp packnings val...
Ju hårdare en skruv är (högre "kvalitet"...har inte med prislapp eller utseende att göra) desto snävare blir det att dra den med rätt moment för att hamna rätt i elasticitetsområdet före sträckgränsen.
Det är mycket lättare att dra en skruv med kvalitet 4.6 till rätt elasticitet än en skruv med kvalitet 12.9. Förhållandet blir exponentiellt, och skruven med den högre kvaliteten måste dras så mycket hårdare att det blir svårare att pricka helt rätt.
Ofta har billtillverkare förr använt hög kvalitet på skruv men varit tvugna att efterdra med ljummen motor för att komma ända upp i rätt område. Genom att dels välja en lägre klassning samt även ta fram alternativa metoder för momentdragning, t.ex vinkeldragning, så har man skapat en lättare arbetsmiljö för montörer där man slipper momentet med efterdrag eftersom man kommer upp i rätt område direkt.
Fördelen med den höga kvaliteten är just den höga sträckgränsen. Man måste skapa mycket högre cylindertryck innan man överstiger skruvens dragna elasticitet och topplocket börjar lyfta.
Samma sak gäller vevstaksskruvar. Man väljer kvalitet på skruv efter vilket varvtal man tänker köra med eftersom det drar olika hårt i vevstaken vid TDC i gasväxlingsfasen. En högre kvalitet dras med högre kraft och klarar därför högre dragkraft med innan den sviktar.
Det är mycket lättare att dra en skruv med kvalitet 4.6 till rätt elasticitet än en skruv med kvalitet 12.9. Förhållandet blir exponentiellt, och skruven med den högre kvaliteten måste dras så mycket hårdare att det blir svårare att pricka helt rätt.
Ofta har billtillverkare förr använt hög kvalitet på skruv men varit tvugna att efterdra med ljummen motor för att komma ända upp i rätt område. Genom att dels välja en lägre klassning samt även ta fram alternativa metoder för momentdragning, t.ex vinkeldragning, så har man skapat en lättare arbetsmiljö för montörer där man slipper momentet med efterdrag eftersom man kommer upp i rätt område direkt.
Fördelen med den höga kvaliteten är just den höga sträckgränsen. Man måste skapa mycket högre cylindertryck innan man överstiger skruvens dragna elasticitet och topplocket börjar lyfta.
Samma sak gäller vevstaksskruvar. Man väljer kvalitet på skruv efter vilket varvtal man tänker köra med eftersom det drar olika hårt i vevstaken vid TDC i gasväxlingsfasen. En högre kvalitet dras med högre kraft och klarar därför högre dragkraft med innan den sviktar.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: B23/B230 topp packnings val...
bra inlägg tommy måste ha missat det tidigare? alltid kul att höra av de som testat mycket inte bara läst på nätet eller i böcker en massa grejor
håller med i det mästa. en skärrings packning är grymt bra men dyr och man får lite spår i toppen men den håller för det mesta. mls som du säger fungerar inget vidare lika med koppar packning. tror att det fungerar bättre då det är järn i både topp och block som på en B20 eller en gammal järn hemi men det hör inte till denna tråd som handlar om B230.
kan tilläggas att strategin då man kör dragrace är lite annorlunda då får det inte spruta vatten runt motorrummet då en packning går får då går det ofta dåligt. där ska man ha så lite vatten som möjligt i motorn. helst inget alls i däckplan eller i blocket. sen köra vatten överflödes system bak i bilen. (fins en tråd om det om man letar)
mvh jens
håller med i det mästa. en skärrings packning är grymt bra men dyr och man får lite spår i toppen men den håller för det mesta. mls som du säger fungerar inget vidare lika med koppar packning. tror att det fungerar bättre då det är järn i både topp och block som på en B20 eller en gammal järn hemi men det hör inte till denna tråd som handlar om B230.
kan tilläggas att strategin då man kör dragrace är lite annorlunda då får det inte spruta vatten runt motorrummet då en packning går får då går det ofta dåligt. där ska man ha så lite vatten som möjligt i motorn. helst inget alls i däckplan eller i blocket. sen köra vatten överflödes system bak i bilen. (fins en tråd om det om man letar)
mvh jens
Tommy Luhr skrev:Slänger in mina erfarenheter här av ett ganska gedigen forskning av allehanda packningar.
Cooperring är perfekt, behöver inte kommenteras mer
Oringat med std packning har jag bromsat 900nm med och mettis. Fungerade kanon.
En underskattad lösning.
Skärkantspackingen fungerar med mycket bra.
Mls fungerar dåligt på volvo då dessa motorer klämmer för dåligt för att det skall fungera i långa loppet. Här kommer det finnas dom som hävdar motsatsen och jag vet att det finns dom som lyckats men det är som att spela rysk roulett med halva magasinet fullt anser jag.
Koppar är en lösning som man tror fungerar bättre än den gör. Finns inte en maskin (jag tagit isär ) utan att den läckt komp mellan cylindrarna och till slut ut till vatten! Jo detta har jag testat den hårda vägen!
Hämta hem kompet på motorns geometri istället för att tumma på packningen.
Oringa och kör std packning med sträckbult eller Arp/12,9 bultar. Det funkar allt.
Eller cooperring, den är riktigt bra. Men behövs egentligen inte under 900nm, ja säg 800nm för lite marginal och livslängd!
Cooperringen skjuter man när det spikar, tro det eller ej. Oftast så rycker det med sig lite ringland i kolvar och mer dyra delar:)
En oringad std packning blåser man som vanligt ( fast inte lika lätt).
Men packningar skall man inte skjuta bara så där, gör man det är något fel.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: B23/B230 topp packnings val...
Coopering har vi blåst en gång , då helt utan skador på topp eller block.
Sen monterades den 'vanliga' skärrings packningen som till slut gick den med.. och då tog det med sig lite aluminium ur toppen.
Men då körde vi ganska hög tändning med
Håller åxå med om mls
Nya motorn blir det kopparpackning på
Sen monterades den 'vanliga' skärrings packningen som till slut gick den med.. och då tog det med sig lite aluminium ur toppen.
Men då körde vi ganska hög tändning med
Håller åxå med om mls
Nya motorn blir det kopparpackning på
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: B23/B230 topp packnings val...
Tjernell! Ni har bra tryck i bitarna så det är ju svårare för er.
Min maskin åkte jag pyramidringat, svetsat deckplan på toppen, inget vatten i blocket samt en rostfri distans som agerade packning. Den fungerade enormt bra. Men det var bara olja med i leken. Den är lättare att få fason på.
Jag har med blåst Cooperring, Det kan finnas modifieringar värda att göra på denna packning för att få den att sitta still!
Min maskin åkte jag pyramidringat, svetsat deckplan på toppen, inget vatten i blocket samt en rostfri distans som agerade packning. Den fungerade enormt bra. Men det var bara olja med i leken. Den är lättare att få fason på.
Jag har med blåst Cooperring, Det kan finnas modifieringar värda att göra på denna packning för att få den att sitta still!
Senast redigerad av Tommy Luhr den ons apr 06, 2016 1:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: B23/B230 topp packnings val...
Ska bli kul eller tråkigt att se om Andreas´s(brorson) mls orkar det vi siktar på.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: B23/B230 topp packnings val...
Är det någon som har koll på hur mycket en topp pkn komprimerar sig vid dragning ? Typ Elring eller liknande.
Ska hjälpa en bekant som har lite problem med sin motor.
/ Peter
Ska hjälpa en bekant som har lite problem med sin motor.
/ Peter
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: B23/B230 topp packnings val...
Har mätt idag Peter.
Elring odragen 1.46. dragen 120nm med arp & körd 1000mil 1.30mm.
Elring odragen 1.46. dragen 120nm med arp & körd 1000mil 1.30mm.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: B23/B230 topp packnings val...
Robert när du har mätt är det efter packningen demonterats eller mätt mellan block och topp med toppen dragen?
Re: B23/B230 topp packnings val...
Ok tack ! fick samma mått på min beg packning ville se om fler hade samma mått.
Håller på att hjälpa en kompis som har haft rostfria stål ringar i blocket men som ej håller tätt , trycker ut komp i kyl systemet.
Funderar om man skulle svarva alu eller koppar ringar och ersätta dom rostfria ringarna som bara läcker.
Har någon nån ide hur mycket man ska lägga ringarna på i inspänning i så fall ?
/ Peter
Håller på att hjälpa en kompis som har haft rostfria stål ringar i blocket men som ej håller tätt , trycker ut komp i kyl systemet.
Funderar om man skulle svarva alu eller koppar ringar och ersätta dom rostfria ringarna som bara läcker.
Har någon nån ide hur mycket man ska lägga ringarna på i inspänning i så fall ?
/ Peter
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: B23/B230 topp packnings val...
jag tror det är runt 11 hundringar uppstick med 1mm tråd för att tråden och spåret inte ska "ta eller ge plats"
mer så blir packningen som en skål av inpressningen och vid ca 0.20 börjar toppen få svårt att "landa" på packningen
/F
mer så blir packningen som en skål av inpressningen och vid ca 0.20 börjar toppen få svårt att "landa" på packningen
/F
Re: B23/B230 topp packnings val...
Ok ringen som sitter där nu är 3,6 mm tjock så det är lite knepigt hur vi ska få till det.
/ Peter
/ Peter