Atkinson och Miller motor - Den femte cykeln

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Atkinson och Miller motor - Den femte cykeln

Inlägg av gegge »

I bla Toyota Prius stänger insugsventilen väldigt sent i förhållande till när avgasventilens öppnar. Pumpförlusten minskar med en vettigare hävarm vid kompression. En lång expansionsfas ökar effektiviteten. Det geometriska kompressionsförhållandet är högt 12-13:1, men med den sena stängningen sjunker det markant samt ger låg fyllnadsgrad i och med reversionen. Man kan även tidigarelägga tändningen. Overlap är sannolikt minimalt. Det låter som hög nockvinkel på insug och låg på avgas.

- Hur fungerar en sådan motor på höga varv? Kan man stämma pulserna och dra fördel av den sena stängningen av insug?

- Vad händer om man kopplar turbo på en sådan maskin? Nyttja energin i avgaserna ytterligare.

Skulle man här kunna få en snål och effektiv (men svag) motor på låga varv och en kraftfull på höga.

(Nyfiken på en tvåventilers turbokam med hög duration och 180-110 graders nockvinkel på insug och avgas med väldigt liten duration och nockvinkel under 100 grader. Då får man Millereffekten plus viss scavegeeffekt utan att grenrörsmottrycket blir ett problem upp i insuget. Detta istället för att köra sk. "turbokam med nockvinklar på 112-116 grader.)

EDIT: I mazda´s Miller stänger insug 70 grader efter BDC jmf avgas som stänger 47 för BDC. Overlap är totalt 7 grader.
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Atkinson och Miller motor - Den femte cykeln

Inlägg av *L.R* »

Då får du nog dreva om kamdrivningen också.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Atkinson och Miller motor - Den femte cykeln

Inlägg av Erland Cox »

112 till 116 grader var på 70talet.
Det går bra att köra betydligt mindre särskilt med ett twin entrygrenrör.

Erland
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: Atkinson och Miller motor - Den femte cykeln

Inlägg av gegge »

Det är framför allt en modern syn på motorn jag är nyfken på. Gå från Otto till Miller. Moderna dieslar verkar gå åt det hållet.
mrjaybeeze
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Ort: Bergen Norge

Re: Atkinson och Miller motor - Den femte cykeln

Inlägg av mrjaybeeze »

Hei

Litt undrende til de kamtidene du oppgir for Mazda's Miller kam :shock:
Her hvor jeg jobber bruker vi Miller kammer som stenger gjerne 60-80 grader før stempel har kommet ned til BDC.

Miller prinsippet bygger jo på teorien om å la arbeidsslaget være lengre i veivaksel grader enn fyllingstiden slik at motoren på en kunstig måte får et lengre arbeidsslag enn slaget for fylling av sylinder....

Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: Atkinson och Miller motor - Den femte cykeln

Inlägg av gegge »

Jag har läst en del SAE papper och där står EIVC och LIVC där early inlet valve closing är vanligare på stora dieslar. Det förvärmer inte på samma sätt som vid reversion. Det går inte att få samma lyft på kammen heller vilket betyder högre laddtryck istället.

Det intressanta med Miller är just att kompressionsfasen är kortare än expansionsfasen där arbetet utförs. Grundkompet kan därmed höjas rejält. Fyllnadsgraden sjunker visserligen, men det gör pumpförlusten med då man får köra med ett mer öppet spjäll. Kompressor fungerar bättre än turbo då den ska vara lågflödande och ändå ge laddtryck på låga varv.

Kvoten kompression och expansion bör inte vara högre än 1,4 men effekten kommer redan vid 1,1. Effekten ökar med kompet och bör vara högre än 10:1. Insugsdurationen bör vara minst 20 mer än avgas vid stängning. Overlap har ingen större betydelse på dieslarna i vart fall.
mrjaybeeze
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Ort: Bergen Norge

Re: Atkinson och Miller motor - Den femte cykeln

Inlägg av mrjaybeeze »

Hei

Helt korrekt at det er store diesler som gjerne bruker korte durasjoner på innsug.
Primært er det for å oppnå en kjøligere forbrenning da kompresjonen ikke tilfører like mye varme siden den er kunstig redusert og ladeluften fortsatt er kjølt ned til samme temperatur som de eldre modellene. En kjøligere blanding / forbrenning produserer mindre NOx og dette er eneste grunn for å bruke Miller systemet på tyngre diesler.
Effektiviteten går ned og forbruket opp så ingenting positivt finnes på disse områdene.
Ventilløft er identisk eller høyere med Miller systemet hos oss men motorene trenger varable kamtider på innsug for å fungere akseptabelt på lav belastning.
Ladetrykk er vesentlig høyere på høy belastning for å oppnå samme effekt, ladetrykk i dag ligger mellom 4-5 bar mot 3 bar for bare noen år siden.

Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: Atkinson och Miller motor - Den femte cykeln

Inlägg av gegge »

Stämmer, utsläpp är den största anledningen till Millercykeln. På bensinmotorer stiger däremot effektiviteten markant, framförallt på låglast. Millermotorn i Mazdan har egenskaper och karaktär som hos en 3 liters motor men förbrukning som en 2 liters motor.

En av få utvärderingar på högvarviga bensinmoterer jag hittar är denna. En 600c Rotax som sitter i en snöskoter:
http://www.mtukrc.org/download/madison/ ... r_2015.pdf
Mer om liknande motorer i en tävling publicerad av SAE: http://articles.sae.org/12805/
Har tyvärr inte läst denna: http://papers.sae.org/2014-32-0090/

ABB har en utmärkt studie på större dieslar där bla scavening, EIVC och LIVC diskuteras:
http://www02.abb.com/global/eeabb/eeabb ... timing.pdf
Skriv svar