Hei jeg sliter med å få ned oljeforbrukningen på min Skoda Fabia.
Jeg har sjekket vevhusventilasjon og forsterket fjæren ventilen på utluftingen fra vevhuset/endedekselet til innsuget.
Jeg har også begrenset/forsnevret (snevrat inn) tilførselsslangen ved hjelp av en drossel (dyse) i tilførselsslangen fra luftfilteret - 2,5 mm hull. Den går direkte til toppdekslet.
Med dette fikk jeg økt vakum i vevhuset fra 0,05 til ca. 0,15 bar. Fikk litt bedring, litt lavere forbrukning, men er ikke helt forhøyd.
Hvor mye kan jeg øke vakumet?
Jeg har også skiftet stempelfjærer og som et forsøk satt inn en spacer på det ene stemplet.Vet ikke om det er oljesprut opp fra veven?
Motoren er gått 130 000, og det er en Skoda/VW tre sylindret 1,2 motor på 55 hk.
Jeg er meget skuffet over denne motoren! Innvendig var den like slitt som en Volvomotor med 400 000 km på km.-telleren.
Litt fra norske PV-forumet:
Her kan det være et problem, dvs det er et problem etter min mening. Mulig at VW og Mahle mente dette godt, men dette er dessverre mislykket. Alle kan gjøre feil :
Mitt eksperiment: Spacer på den øverste fjæren.
Det er en stor åpning opp mot oljefærene. Med fullt oljetrykk opp mot stempelbolten vil det sige ut mye olje der som vil smøre overdrevet mye og verre blir det når motoren blir litt slitt.
Så dette er en dårlig oppfinnelse med tanke på varighet, etter min mening.
Så ser jeg at erstatningsstempler ikke har denne dumme spalten opp mot oljefjærene.
Det bekrefter min mistanke om at slike stempler (bide øverst) er helt ute av kurs. Rene oljefossen oppover hvis stempelboltene er noe slitt. Med tynn olje blir det rene elva som renner oppover.
Gode råd mottas med takk!
oljeförbrukning
oljeförbrukning
Senast redigerad av Torbo den fre apr 01, 2016 1:04 pm, redigerad totalt 1 gånger.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: oljeförbrukning
Har du förväxlat de övre kolvringarna?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
- Ort: Bergen Norge
Re: oljeförbrukning
Hei
Om du virkelig ønsker å bruke spacers på en stempelfjær så legg den iallefall på oppsiden av stempelfjæren !
Legger du den under så blir det aldri skikkelig tett og oljeforbruk blir garantert ikke mindre.
Hakket eller sporet ved kryssboltklipset har absolutt ingen påvirkning på ojeforbruk.
Mvh
Jens B
Om du virkelig ønsker å bruke spacers på en stempelfjær så legg den iallefall på oppsiden av stempelfjæren !
Legger du den under så blir det aldri skikkelig tett og oljeforbruk blir garantert ikke mindre.
Hakket eller sporet ved kryssboltklipset har absolutt ingen påvirkning på ojeforbruk.
Mvh
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Re: oljeförbrukning
Nei, jeg har svarvat større spor i det øvre og satt inn en spacer. Bedre tetning? eksperiment....Kadett4wd skrev:Har du förväxlat de övre kolvringarna?
Senast redigerad av Torbo den fre apr 01, 2016 1:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: oljeförbrukning
mrjaybeeze skrev:Hei
Om du virkelig ønsker å bruke spacers på en stempelfjær så legg den iallefall på oppsiden av stempelfjæren !
Legger du den under så blir det aldri skikkelig tett og oljeforbruk blir garantert ikke mindre.
Hakket eller sporet ved kryssboltklipset har absolutt ingen påvirkning på ojeforbruk.
Mvh
Jens B
Litt usikker på det hakket, da det kommer olje ut fra stempelbolten, som har litt slitasje, og går derfor rett på oljefjæra. Rådene har nemlig innvendig oljetrykk fra veiva på denne motoren, og derfor kan sige ut unødig olje ut der rett fra bolten...
Erstatningsstemplene har ikke dette sporet, og skal visst nok være bedre mot ojeforbruk.
Andre ideer om å få ned forbruket? Er vel nede på 0,3 - 0,4 liter per 100 mil nå, men ønsker lavere...
Senast redigerad av Torbo den sön maj 08, 2016 10:11 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: oljeförbrukning
Hvorfor skulle det gi forskjell? Hvordan kan olja gå lettere opp i forhold til ned når spaceren sitter øverst? Passasjen er vel like liten begge veier?mrjaybeeze skrev:Hei
Om du virkelig ønsker å bruke spacers på en stempelfjær så legg den iallefall på oppsiden av stempelfjæren !
Mvh
Jens B
Har du en god foklaring?
Re: oljeförbrukning
Strupet inntaktet til PCV-systemet og fikk 0,2 bar vakun i vevhuset. Da gikk forbruket ned!
Strupeventil i slangen fra luftfilteret med 2 mm hull.
Utløp mot manifold er åpen, men skal forsnevres til 2,3 -3 mm. Det er bare en sikkerhet som fabrikken ikke har tenkt på. Mister man oljepåfyllingslokket på en slik bil, røklegger man hele nabolaget og fyller katalysatoren med olje, og videre....
Disse motorene er konstruert i full fart! Og det er mange ting som er svakheter! Registerkjede og ventilstyringer holder bare 100 000 km. Snakk om å skru tiden tilbake!
Kjører men for lenge hopper kjede over! Det går ikke an! konstruert av en skolelys dataingeniør, som neppe har hatt olje på fingrene tror jeg?.
Men når den går så er den sprek med fint drag....
Strupeventil i slangen fra luftfilteret med 2 mm hull.
Utløp mot manifold er åpen, men skal forsnevres til 2,3 -3 mm. Det er bare en sikkerhet som fabrikken ikke har tenkt på. Mister man oljepåfyllingslokket på en slik bil, røklegger man hele nabolaget og fyller katalysatoren med olje, og videre....
Disse motorene er konstruert i full fart! Og det er mange ting som er svakheter! Registerkjede og ventilstyringer holder bare 100 000 km. Snakk om å skru tiden tilbake!
Kjører men for lenge hopper kjede over! Det går ikke an! konstruert av en skolelys dataingeniør, som neppe har hatt olje på fingrene tror jeg?.
Men når den går så er den sprek med fint drag....