QSV till turbon ??
QSV till turbon ??
Ville kolla varför man inte använder QSV = Quick Valve Spoolvalve på race motorer ?
Läste i Classic Ford att en kille där använde en sådan .
Den funkar så att den stänger igen 1/2 inlopps hålet på avgas sidan på turbon vid ett visst varv , och öppnar sedan när man fått upp spoolet på turbon.
Tycker att det skulle vara perfekt vid starten i stället för att ställa om tändning/bränsle.
Är det någon som har erfarehet av en sådan ventil?
Länk till en sådan valve http://mkiv.supras.org.nz/articles/qsv.htm
/ Peter
Läste i Classic Ford att en kille där använde en sådan .
Den funkar så att den stänger igen 1/2 inlopps hålet på avgas sidan på turbon vid ett visst varv , och öppnar sedan när man fått upp spoolet på turbon.
Tycker att det skulle vara perfekt vid starten i stället för att ställa om tändning/bränsle.
Är det någon som har erfarehet av en sådan ventil?
Länk till en sådan valve http://mkiv.supras.org.nz/articles/qsv.htm
/ Peter
Re: QSV till turbon ??
Ursäkta om jag ler... Men det är alltid lika roligt då någon försöker lansera gamla patent i ny skepnad och med ett nytt namn....
Spjäll i turbinhusets ingång bygger på ett Caterpillar patent från 1971, så det är inget nytt under solen. Jag har faktiskt fortfarande kvar dom bitar av Ni-bas material som jag tänkt använda till en dylik styrning och dom har legat till sig i drygt 30 år nu... Caterpillars patent har dock smartare design med mindre antal bitar som kan lossna och fortsätta in i turbinhjulet än vad den design har som syns på bilderna i länken ovan... Man skall också ha väldigt klart för sig att allt skrot som är i vägen i inloppskanalerna till turbinhjulet stör flödet väldigt mycket, vilket inte befrämjar turbinenhetens effektivitet.
Ska man ha ett spjäll så ska det sitta i väggen mellan kanalerna, så att det i öppet lägen inte ligger i vägen för avgasflödet. Eftersom det i denna position inte kommer att få speciellt bra kylning så är det läge att tillverka det i en värmetålig nickelbaslegering. Bäst är det om man på plats svetsar ihop spjällplattan med den genomgående spjällaxeln, med andra ord inga skruvar eller annat elände som kan lossna. Axeltätningen i turbinhuset kan antingen bestå av grafit eller keramik av modell labyrinttätning.
Detta är bara en av många olika varianter på styrning av turbinhuset som man själv kan tillverka...
Spjäll i turbinhusets ingång bygger på ett Caterpillar patent från 1971, så det är inget nytt under solen. Jag har faktiskt fortfarande kvar dom bitar av Ni-bas material som jag tänkt använda till en dylik styrning och dom har legat till sig i drygt 30 år nu... Caterpillars patent har dock smartare design med mindre antal bitar som kan lossna och fortsätta in i turbinhjulet än vad den design har som syns på bilderna i länken ovan... Man skall också ha väldigt klart för sig att allt skrot som är i vägen i inloppskanalerna till turbinhjulet stör flödet väldigt mycket, vilket inte befrämjar turbinenhetens effektivitet.
Ska man ha ett spjäll så ska det sitta i väggen mellan kanalerna, så att det i öppet lägen inte ligger i vägen för avgasflödet. Eftersom det i denna position inte kommer att få speciellt bra kylning så är det läge att tillverka det i en värmetålig nickelbaslegering. Bäst är det om man på plats svetsar ihop spjällplattan med den genomgående spjällaxeln, med andra ord inga skruvar eller annat elände som kan lossna. Axeltätningen i turbinhuset kan antingen bestå av grafit eller keramik av modell labyrinttätning.
Detta är bara en av många olika varianter på styrning av turbinhuset som man själv kan tillverka...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 160
- Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
- Ort: Skaraborg, Falköping
Re: QSV till turbon ??
Man skulle har en ventil som var byggd på detta sätt istället?
http://www.machzracing.com/Maxima/QSV/P1020195.JPG
Ni som har testat detta system, funka det tillfredsställande?
Ge det någon anmärkningsvärd ökning i uppvarvning utav turbinen?
Ge det några negativa bieffekter mer än att det krångla till saker och ting?
http://www.machzracing.com/Maxima/QSV/P1020195.JPG
Ni som har testat detta system, funka det tillfredsställande?
Ge det någon anmärkningsvärd ökning i uppvarvning utav turbinen?
Ge det några negativa bieffekter mer än att det krångla till saker och ting?
Re: QSV till turbon ??
Att det spjället som jag visade på länken va bara taget från internet för att visa vad jag menade , tyckte att iden kunde vara något för oss som åker dragracing.
Jag tyckte också att det såg klåpigt ut, hade nog själv gjort något som du säger ett smidigare och mindre flödes störande.
Att det va en gammal ide kan jag förstå men jag har inte sett det förr.
/ Peter
Jag tyckte också att det såg klåpigt ut, hade nog själv gjort något som du säger ett smidigare och mindre flödes störande.
Att det va en gammal ide kan jag förstå men jag har inte sett det förr.
/ Peter
Re: QSV till turbon ??
Jim, det är precis så jag menar att man ska bygga en dylik ventil....
Ja, patentet är som sagt från 1971 och jag fick det i min hand i början av 80-talet från en jag kände på Volvo Lastvagnar. Där hade man testat idén i jakt på mer luft in i motorn vid lägre varvtal. På den tiden hade man ju problem med rykande avgaser då motorn accelererade, något som man idag delvis har löst med hjälp av kullagring. Volvo fann dock ingen större vinst med det hela, så man skrinlade projektet. Själv testade jag 9 olika varianter av grenrör och fann till slut en variant som gav så pass bra respons att jag inte brydde mig om att prova denna typ av ventilsystem.
Att frågan om denna typ av ventil kommit upp till diskussion beror delvis på att Königsegg tagit fram ett eget turbinhus med motsvarande funktion.
Prova gärna och återkom med hur resultatet blev
Ja, patentet är som sagt från 1971 och jag fick det i min hand i början av 80-talet från en jag kände på Volvo Lastvagnar. Där hade man testat idén i jakt på mer luft in i motorn vid lägre varvtal. På den tiden hade man ju problem med rykande avgaser då motorn accelererade, något som man idag delvis har löst med hjälp av kullagring. Volvo fann dock ingen större vinst med det hela, så man skrinlade projektet. Själv testade jag 9 olika varianter av grenrör och fann till slut en variant som gav så pass bra respons att jag inte brydde mig om att prova denna typ av ventilsystem.
Att frågan om denna typ av ventil kommit upp till diskussion beror delvis på att Königsegg tagit fram ett eget turbinhus med motsvarande funktion.
Prova gärna och återkom med hur resultatet blev
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: QSV till turbon ??
jag trodde jag upfunnit en sån liknade grej för 20-25 år sen då jag satt på en lektion och kluddade på turbo grenrör i en bok men som med det mesta som är lite finurligt så är det uppfunnit redan. men idag fins det så effektiva turbos så menigen med det hela har nog försvunit till stor del om man bygger rätt från början.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: QSV till turbon ??
Det vore jättekul om nån gjorde vettiga tester i bromsbänk med ett sånt spjäll för att se om det bekräftar min teori nedan. Jag har bara hört talas om att det gjorts och då har det ej har fungerat så bra som man till en början kan tro att det borde göra.
Jag tänker att det fungerar så här:
Laddtryck på låga varvtal och spool påverkas mycket av pulserna, inte gasflödet. Fokuserar man på pulserna så blir skillnaden egentligen ingen när man blockerar ena kanalen och bara styr om pulserna in i den ena porten eller växelvis in i varannan port. Antingen så kommer pulserna i dubbla takten in i en kanal eller halva takten i varannan kanal. Som pulsen och hur turbon ser det blir det same same.
Skillnad bör det dock bli om man kör ett konstant gasflöde, hastigheten och mottrycket borde sticka upp ordentligt när man blockerar halva arean. Men konstant gasflöde utan pulser har man bara om man har ett riktigt kasst grenrör gärna modell limpa vilket vi på Sävar ändå inte har. Eller hur?
På en bil med turbon monterad i bagaget och lååånga rör borde det däremot vara kul att testa. Där ska väl temperaturen vara hanterbar för spjället dessutom.
/David
Jag tänker att det fungerar så här:
Laddtryck på låga varvtal och spool påverkas mycket av pulserna, inte gasflödet. Fokuserar man på pulserna så blir skillnaden egentligen ingen när man blockerar ena kanalen och bara styr om pulserna in i den ena porten eller växelvis in i varannan port. Antingen så kommer pulserna i dubbla takten in i en kanal eller halva takten i varannan kanal. Som pulsen och hur turbon ser det blir det same same.
Skillnad bör det dock bli om man kör ett konstant gasflöde, hastigheten och mottrycket borde sticka upp ordentligt när man blockerar halva arean. Men konstant gasflöde utan pulser har man bara om man har ett riktigt kasst grenrör gärna modell limpa vilket vi på Sävar ändå inte har. Eller hur?
På en bil med turbon monterad i bagaget och lååånga rör borde det däremot vara kul att testa. Där ska väl temperaturen vara hanterbar för spjället dessutom.
/David
Re: QSV till turbon ??
Har BW lanserat ett aggregat med denna typ av ventil så kan du vara säker på att man testat funktionen rejält och sett att det fungerar i praktiken. Antagligen är det så att det ursprungliga patentet från Caterpillar har gått ut och att det nu är fritt fram för alla att använda det.
Det var just sådana här trix jag hade förväntat mig få se under tråden flowprep. inte en massa en massa sönderfilade delar vars eventuella potential inte går att verifiera och som i de flesta fall går helt stick i stäv med vad designböcker i ämnet påtalar.
Det var just sådana här trix jag hade förväntat mig få se under tråden flowprep. inte en massa en massa sönderfilade delar vars eventuella potential inte går att verifiera och som i de flesta fall går helt stick i stäv med vad designböcker i ämnet påtalar.
Re: QSV till turbon ??
Vad man kan tillägga är att denna typ av ventil passar bäst ihop med större turbinhus. Det jag var en aning tveksam till för drygt 35 år sedan var den "transienta" övergången mellan stängt och öppet läge och hur det momentant skulle påverka laddtryckskurvan.
Du får tyvärr själv nöja dig med att jag sällar mig till dom som inte tror ett smack på dessa flödesprepareringar och hur dom utförs...
Du får tyvärr själv nöja dig med att jag sällar mig till dom som inte tror ett smack på dessa flödesprepareringar och hur dom utförs...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 160
- Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
- Ort: Skaraborg, Falköping
Re: QSV till turbon ??
Är ju ett roligt koncept men det verka ju inte vara så mycket snabbare än utan ventil så som jag har fattat det.
Och är det inte lättare att trycka i lite luft och bränsle i grenröret, istället för krångla med ventiler som fastnar?
Eller köra parallellt med kompressor
Lustgas finns ju också.
Och är det inte lättare att trycka i lite luft och bränsle i grenröret, istället för krångla med ventiler som fastnar?
Eller köra parallellt med kompressor
Lustgas finns ju också.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
- Ort: Ludvika
Re: QSV till turbon ??
Jag ser det som att BWs variant har betydligt större chans att göra skillnad om man jämför med de varianter där man kör twinentry hus på ett singelentry grenrör.
Håkan Foldefors
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: QSV till turbon ??
En fördel med ett avgashus som är byggt för det från början borde vara att man då kan ha olika storlek på kanalerna.
Men det känns fortfarande som en lösning för att kompensera ett kasst grenrör?
/David
Men det känns fortfarande som en lösning för att kompensera ett kasst grenrör?
/David
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: QSV till turbon ??
Om spelet vid inducer på turbin mot turbinhuset görs väldigt tajt kan den där ventilen funka,, någesånär.
Men om det ser ut som på äldre twinentryhus så går mycket av fördelarna förlorade pga det inte är 'tätt' mellan då två scrollen.
Men om det ser ut som på äldre twinentryhus så går mycket av fördelarna förlorade pga det inte är 'tätt' mellan då två scrollen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!