Tryckfall intercooler
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2784
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Tryckfall intercooler
0,5 - 1,5 Bar och 800 Rpm. låter mycket, men vad innebär det i tid.
Om bänken ger ett väldigt snabbt svep, så hinner det ju inte bygga upp tryck.
Har du testat på strippen ännu, det kanske skiljer mer i verkligheten ?
Om bänken ger ett väldigt snabbt svep, så hinner det ju inte bygga upp tryck.
Har du testat på strippen ännu, det kanske skiljer mer i verkligheten ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Tryckfall intercooler
Första test 4maj i Malmö
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Re: Tryckfall intercooler
Loggar du dina repor? Vet inte om det går med originalsprutet?
Re: Tryckfall intercooler
Går tyvärr inte
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Re: Tryckfall intercooler
Tja, intressant ämne.
Jobbar i Aalto universitets motorlab i Helsingfors och vi har studentprojekt. Motorn är B230 med turbo och är monterad i en eddycurrentbroms, Schenk W260.
Ic'n är typiskt kinacooler, och tryckrör har nipplar för att mätä temp och tryckfall (U-rör, bra för under 0,1 bar). Startar motorn om par veckor, kan rapportera här om intresse finns..
Jobbar i Aalto universitets motorlab i Helsingfors och vi har studentprojekt. Motorn är B230 med turbo och är monterad i en eddycurrentbroms, Schenk W260.
Ic'n är typiskt kinacooler, och tryckrör har nipplar för att mätä temp och tryckfall (U-rör, bra för under 0,1 bar). Startar motorn om par veckor, kan rapportera här om intresse finns..
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Tryckfall intercooler
Hej ottoB jäklar va kul utbildning ni värkar ha
jag skulle gärna gå in och låna ut lite små grejor så ni kan mäta lite bättre och kanske testa nån annan kam, topp om ni rappoterar bra och berättar hur allt går på vårt forum?
berätta mer om dynon och vad ni vill fördjupa er i och lära er bättre med er B230 turbo dyno projekt. gärna i en ny tråd i dyno avdelningen
här är min dyno , enkel vatten broms men kan logga väldigt många kanaler och snabb att jobba med motorer i http://www.swedishracingmotors.com/engine-dyno.html
mvh jens
jag skulle gärna gå in och låna ut lite små grejor så ni kan mäta lite bättre och kanske testa nån annan kam, topp om ni rappoterar bra och berättar hur allt går på vårt forum?
berätta mer om dynon och vad ni vill fördjupa er i och lära er bättre med er B230 turbo dyno projekt. gärna i en ny tråd i dyno avdelningen
här är min dyno , enkel vatten broms men kan logga väldigt många kanaler och snabb att jobba med motorer i http://www.swedishracingmotors.com/engine-dyno.html
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Tryckfall intercooler
Vi har mycket bra tillval av mätningsinstrumenter, men själv gillar u-rör att hitta småa tryckdifferenssar.
1cm vattenpelare är ju bara 1 mBar, och den dämpar pulsar och ger medeltal direkt.
Meningen av projekten är att lära ungar (så där, över 20 år) att meka, jobba i och för projekt, köpa saker, hitta kunskap och sånt.
Egen dyno-thread kanske kommer, få se om vi hinner...
1cm vattenpelare är ju bara 1 mBar, och den dämpar pulsar och ger medeltal direkt.
Meningen av projekten är att lära ungar (så där, över 20 år) att meka, jobba i och för projekt, köpa saker, hitta kunskap och sånt.
Egen dyno-thread kanske kommer, få se om vi hinner...
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Tryckfall intercooler
vore kul med en liten tråd
blir ett högt U rör men det går ju vi testade bränsle tryck en gång för länge sen i en moppe med membran pump med ett improviserat U rör (genomskinlig slang) på 4 meter då vi inte hitta en lämplig mätare
viktigt med praktiska experiment och lära ungarna att felsöka metodiskt, fix fel och förbättra, ta motgångar, jobba i team och att hårt arbete lönar sig
spelar ingen roll hur duktig man är teoretiskt om man saknar de egenskaperna då man kommer ut i verkligheten.
mvh jens
blir ett högt U rör men det går ju vi testade bränsle tryck en gång för länge sen i en moppe med membran pump med ett improviserat U rör (genomskinlig slang) på 4 meter då vi inte hitta en lämplig mätare
viktigt med praktiska experiment och lära ungarna att felsöka metodiskt, fix fel och förbättra, ta motgångar, jobba i team och att hårt arbete lönar sig
spelar ingen roll hur duktig man är teoretiskt om man saknar de egenskaperna då man kommer ut i verkligheten.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Tryckfall intercooler
Jo,
Liten pre testing idag. 270 Nm@5500rpm och tryckfall var ca. 200 mmH2O. 0,7 bar var laddtryck.
Liten pre testing idag. 270 Nm@5500rpm och tryckfall var ca. 200 mmH2O. 0,7 bar var laddtryck.
Re: Tryckfall intercooler
Så styvt 210Hk.
Vad vad deltaT .
Tänker, hur mkt är ffödesberoende tryckfall och hur mkt är deltaT.
Dubbla effekt och kolla
Vad vad deltaT .
Tänker, hur mkt är ffödesberoende tryckfall och hur mkt är deltaT.
Dubbla effekt och kolla
Re: Tryckfall intercooler
Dubbla effekt, hmmm det är 13C Mitsu, tror att vi ligger ganska nära gränsen...
Kommer senare med större garret och 16T. I mina drömmar mäter vi också 8 olika temperatur, luftflöde och trycket från turbiningång och Map.
Kommer senare med större garret och 16T. I mina drömmar mäter vi också 8 olika temperatur, luftflöde och trycket från turbiningång och Map.
Re: Tryckfall intercooler
Det ble typiske tilfeller av jo større jo bedre og det var betydelig forskjell i trykkfall, temperatur, dreiemoment og effekt. Det var ikke jeg, men RS Tuning Bergen som testet dette, så jeg må komme tilbake med fakta når jeg har dem.
To motorer under mapping ble brukt til å teste, en LS1 med Precision6266 i skuffen og en Bmw M20B25 med Z45? kam og EFR7064 turbo.
LS1 motoren gikk fra 667 Nm og 472 hp med liten intercooler til 735 Nm og 522 hp med stor intercooler. 68 Nm og 50 hk er 10% høyere dreiemoment og 10% høyere effekt.
To motorer under mapping ble brukt til å teste, en LS1 med Precision6266 i skuffen og en Bmw M20B25 med Z45? kam og EFR7064 turbo.
LS1 motoren gikk fra 667 Nm og 472 hp med liten intercooler til 735 Nm og 522 hp med stor intercooler. 68 Nm og 50 hk er 10% høyere dreiemoment og 10% høyere effekt.
Senast redigerad av Baxman den tor jul 21, 2016 8:34 am, redigerad totalt 1 gånger.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Tryckfall intercooler
Interessant tema. Større intercooler gir også større volum, og dårligere respons, men jeg er usikker på hvor mye du merker av det i praksis.