Tryckfall intercooler
Tryckfall intercooler
Någon som har erfarenheter på IC från Kl racing?
Funderar på om mitt sena spool är ett resultat av dåligt flöde genom IC
Har en 300x600 3" med bakåtanslutningar
Funderar på om mitt sena spool är ett resultat av dåligt flöde genom IC
Har en 300x600 3" med bakåtanslutningar
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 257
- Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
- Ort: västerbotten.Norsjö
Re: Tryckfall intercooler
Hej!
Har du mätat tryckskillnaden före och efter ic?
Hur mycket är det?
Har du mätat tryckskillnaden före och efter ic?
Hur mycket är det?
Re: Tryckfall intercooler
Vad är övriga settuppen vilken motor turbo mm och när kommer den igång?
Re: Tryckfall intercooler
Det är väldigt enkelt att kolla, plocka bort eländet och ersätt med ett rör. Då om något lär du se om kylaren bromsar responsen.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Tryckfall intercooler
Är det ett logiskt sätt att flödestesta kylaren och räkna på motorns flödesvärden med någon enkel formel?
min kylare( en kort och tjock från KL med sidoanslutning 3") tror jag flödade strax under 600cfm!
/F
min kylare( en kort och tjock från KL med sidoanslutning 3") tror jag flödade strax under 600cfm!
/F
Re: Tryckfall intercooler
Tyvärr så måste du veta en hel del värden som du inte lär få från säljaren, i bästa fall kan en eventuell tillverkare förse dig med dom värden du behöver. Hur ingången på varje kylkanal är utformad spela en väsentlig roll för hur mycket motstånd kylaren ger. På exempelvis dom äldre Marston kylarna så gjorde det en stor skillnad hur högt uppstick varje cell hade i kammarna. Knackade man till rörändarna med ett dorn som gjorde ingången mer trattlik så märktes det direkt på minskat tryckfall.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Tryckfall intercooler
Kl kylarna flödar väldigt bra bara man väljer rätt modell till det man ska ha.
vi hadde en tråd om det ska se om jag hitta det?
mvh jens
vi hadde en tråd om det ska se om jag hitta det?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Tryckfall intercooler
Janne>> Glöm nu inte varför kylaren sitter där....för att kyla!!
Det du kallar uppstick kallas av tillverkaren för turbolatorer och är där för att skapa turbolens som slår sönder ytskiktet och blandar luften så termodynamiken mellan medierna blir effektiv.
Det du kallar uppstick kallas av tillverkaren för turbolatorer och är där för att skapa turbolens som slår sönder ytskiktet och blandar luften så termodynamiken mellan medierna blir effektiv.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Tryckfall intercooler
Nu tycker jag mig se nåt missförstånd, eller så förstår inte jag.
Janne menar 'cellernas' mynning i gavlarna.
Att forma dem rundare(likt en tratt) ökar flödet in i 'cellen', kylningen sköts ju sedan med hjälp av turbulatorerna inne i cellerna.
Janne menar 'cellernas' mynning i gavlarna.
Att forma dem rundare(likt en tratt) ökar flödet in i 'cellen', kylningen sköts ju sedan med hjälp av turbulatorerna inne i cellerna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Tryckfall intercooler
Helt korrekt uppfattat... Det är alltså ingångarna till cellerna jag far efter, inte hur dom ser ut invändigt.
Honda använde under första turboeran en termostat styrd by-pass som gjorde att luften gick förbi kylaren innan den blivit för het, detta för att få så bra gasrespons som det bara gick. Då luften nått ett förinställt tempvärde så växlade man om så att all luft gick genom laddluftkylaren istället. Till viss del hade detta också att göra med den höga Toluenhalt (85%) i bränslen som man körde med. Med en kokpunkt på 110grader på Toluenen så gällde det att få tillräckligt med brännbara ångor...
jag har skrivit det tidigare och skriver det igen, laddluftkylare måste vara stora om dom inte ska ge för stort tryckfall, speciellt då det handlar om luft-luft kylare. Kör man dragracing så är det luft-vätskekylare som gäller i alla lägen, då har man förhoppningsvis kyla redan från start till skillnad mot en luft-luft kylare som är beroende på fartvinden för att fungera fullt ut. Ser man till skillnaden i kylförmåga mellan luft och vatten så ligger man på ett förhållande på 1: 175.....
Honda använde under första turboeran en termostat styrd by-pass som gjorde att luften gick förbi kylaren innan den blivit för het, detta för att få så bra gasrespons som det bara gick. Då luften nått ett förinställt tempvärde så växlade man om så att all luft gick genom laddluftkylaren istället. Till viss del hade detta också att göra med den höga Toluenhalt (85%) i bränslen som man körde med. Med en kokpunkt på 110grader på Toluenen så gällde det att få tillräckligt med brännbara ångor...
jag har skrivit det tidigare och skriver det igen, laddluftkylare måste vara stora om dom inte ska ge för stort tryckfall, speciellt då det handlar om luft-luft kylare. Kör man dragracing så är det luft-vätskekylare som gäller i alla lägen, då har man förhoppningsvis kyla redan från start till skillnad mot en luft-luft kylare som är beroende på fartvinden för att fungera fullt ut. Ser man till skillnaden i kylförmåga mellan luft och vatten så ligger man på ett förhållande på 1: 175.....
Re: Tryckfall intercooler
Jag missförstår inte. Jag har gått på föreläsningar om värmeväxlardynamik på AlfaLaval där dessa sakerna togs upp. Med trattar in i kanalerna får man lättare laminärt flöde inuti kanalen, något man absolut vill undvika i en värmeväxlare. Laminärt flöde skapar ett ytskikt av luft närmast ytorna som såklart blir kylt. Luften innanför isoleras och flödar fort genom värmeväxlaren utan att avge sin energi. Ger väldigt dålig verkningsgrad!
Man vill låta luften komma i kontakt med aluminiumet så det kan avge sin energi. Därefter vill man att luften ska virvla runt så varmare luft kan komma i kontakt med aluminiumet. Man vill alltså ha turbolent flöde genom cellerna för att maximera det termiska utbytet mellan luft och aluminium.
Man vill absolut INTE ha för stora värmeväxlare då man vill ha en viss gashastighet för att upprätthålla det turbolenta flödet. Med för stor tvärsnittsarea får man för låg gashastighet och flödet övergår till laminärt. Det är en av industrins vanligaste misstag...att överdimensionera värmeväxlare och därmed få dålig verkningsgrad. Eftersom det kyler för dåligt tror man att vvx är för liten och köper en ännu större!
Man vill låta luften komma i kontakt med aluminiumet så det kan avge sin energi. Därefter vill man att luften ska virvla runt så varmare luft kan komma i kontakt med aluminiumet. Man vill alltså ha turbolent flöde genom cellerna för att maximera det termiska utbytet mellan luft och aluminium.
Man vill absolut INTE ha för stora värmeväxlare då man vill ha en viss gashastighet för att upprätthålla det turbolenta flödet. Med för stor tvärsnittsarea får man för låg gashastighet och flödet övergår till laminärt. Det är en av industrins vanligaste misstag...att överdimensionera värmeväxlare och därmed få dålig verkningsgrad. Eftersom det kyler för dåligt tror man att vvx är för liten och köper en ännu större!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Tryckfall intercooler
Jodå, det är också helt korrekt som du skriver då det gäller värmeväxlare inom industrin, men dom har sällan eller aldrig en luftberoende förbränningsmotor som recipient i andra ändan på kylaren. En motor som vill ha så hög fyllnadsgrad på så kort tid som det bara går. Sedan har vi också problemet med hur stor intern volym man kan acceptera innan systemet blir segt att fylla upp och tömma dvs. den transienta responsen.
Re: Tryckfall intercooler
Hejsan.
Mina funderingar startade då jag uppmärksammade samma "tröghet" på bromskurvorna trots helt olika setuper.
från 0,5bar till 1,5bar går det 800varv i bänken vilket för mig betyder att det tar lika lång tid att bygga upp tryck i insuget
Det ända som är samma är just intercoolern
Om denna skulle vara strypningen kan det förklara varför jag har samma "uppladdningskurva" i insuget
Tänker jag fel nu?
Mina funderingar startade då jag uppmärksammade samma "tröghet" på bromskurvorna trots helt olika setuper.
från 0,5bar till 1,5bar går det 800varv i bänken vilket för mig betyder att det tar lika lång tid att bygga upp tryck i insuget
Det ända som är samma är just intercoolern
Om denna skulle vara strypningen kan det förklara varför jag har samma "uppladdningskurva" i insuget
Tänker jag fel nu?
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
- Ort: Ludvika
Re: Tryckfall intercooler
Urklipp från garaget.org:
SAAB 2,3T (mål min 600WHP)
Smidda kolvar
153mm H-stakar från Bakaxel.se
T7 packning
1680cc spridare
NUKE fuelrail
NUKE Btr
4bar mapsensor
Portad topp och matchportat insug från ng900 turbo
Nordic spec kamaxlar 274gr
Maptun hårda ventilfjädrar
Trollspeed kamdrev (Tibuc)
Saab T5 sprut Nordic Mappat
Ng 900 spjällhus 65mm
Extraktor grenrör i rostfritt med pulssplitt och avgastemp uttag
Mottrycks styrd wastegate
HX52 avgas 16# 66mm in och 71mm ut
Lättat svänghjul
Sachs performance koppling "780Nm"
Sinterlamell från bakaxel.se till ZF lådan
Motor 2011-2015:
Gick ca 550repor på strippen utan problem
Denna kommer bli reservmotor i garaget
SAAB 2,0T
482WHP och 585WNm
Portad topp och matchportat insug från ng900 turbo
Hårdare ventilfjädrar
260 kammar
Svarvade T5 kolvar
T7 packning
Special gjort oljetråg
Extraktor grenrör i rostfritt
HX35 turbo
Mottrycks styrd wastegate
1200cc spridare
E85
3bar mapsensor
Lättat svänghjul
Sachs performance koppling "780Nm"
Sinterlamell från bakaxel.se till ZF lådan
Saab T5 sprut
9000 spjällhus
3" avgas med ljuddämpare
Bredbandslamda
Flyttat oljefilter pga styrväxeln
Stor alu kylare
3" IC
mm
SAAB 2,3T (mål min 600WHP)
Smidda kolvar
153mm H-stakar från Bakaxel.se
T7 packning
1680cc spridare
NUKE fuelrail
NUKE Btr
4bar mapsensor
Portad topp och matchportat insug från ng900 turbo
Nordic spec kamaxlar 274gr
Maptun hårda ventilfjädrar
Trollspeed kamdrev (Tibuc)
Saab T5 sprut Nordic Mappat
Ng 900 spjällhus 65mm
Extraktor grenrör i rostfritt med pulssplitt och avgastemp uttag
Mottrycks styrd wastegate
HX52 avgas 16# 66mm in och 71mm ut
Lättat svänghjul
Sachs performance koppling "780Nm"
Sinterlamell från bakaxel.se till ZF lådan
Motor 2011-2015:
Gick ca 550repor på strippen utan problem
Denna kommer bli reservmotor i garaget
SAAB 2,0T
482WHP och 585WNm
Portad topp och matchportat insug från ng900 turbo
Hårdare ventilfjädrar
260 kammar
Svarvade T5 kolvar
T7 packning
Special gjort oljetråg
Extraktor grenrör i rostfritt
HX35 turbo
Mottrycks styrd wastegate
1200cc spridare
E85
3bar mapsensor
Lättat svänghjul
Sachs performance koppling "780Nm"
Sinterlamell från bakaxel.se till ZF lådan
Saab T5 sprut
9000 spjällhus
3" avgas med ljuddämpare
Bredbandslamda
Flyttat oljefilter pga styrväxeln
Stor alu kylare
3" IC
mm
MVH Micke
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Med mål på 6,50 på 201m
PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se