Tryckfall intercooler

Diskussioner för erfaret folk
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Tryckfall intercooler

Inlägg av MickeK »

Någon som har erfarenheter på IC från Kl racing?
Funderar på om mitt sena spool är ett resultat av dåligt flöde genom IC
Har en 300x600 3" med bakåtanslutningar
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Fransson
För mycket laddtryck
Inlägg: 257
Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Ort: västerbotten.Norsjö

Re: Tryckfall intercooler

Inlägg av Fransson »

Hej!
Har du mätat tryckskillnaden före och efter ic?
Hur mycket är det?
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Tryckfall intercooler

Inlägg av »

Vad är övriga settuppen vilken motor turbo mm och när kommer den igång?
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Tryckfall intercooler

Inlägg av JLundin »

Det är väldigt enkelt att kolla, plocka bort eländet och ersätt med ett rör. Då om något lär du se om kylaren bromsar responsen.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Tryckfall intercooler

Inlägg av fredde_vit_pv »

Är det ett logiskt sätt att flödestesta kylaren och räkna på motorns flödesvärden med någon enkel formel?
min kylare( en kort och tjock från KL med sidoanslutning 3") tror jag flödade strax under 600cfm!

/F
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Tryckfall intercooler

Inlägg av JLundin »

Tyvärr så måste du veta en hel del värden som du inte lär få från säljaren, i bästa fall kan en eventuell tillverkare förse dig med dom värden du behöver. Hur ingången på varje kylkanal är utformad spela en väsentlig roll för hur mycket motstånd kylaren ger. På exempelvis dom äldre Marston kylarna så gjorde det en stor skillnad hur högt uppstick varje cell hade i kammarna. Knackade man till rörändarna med ett dorn som gjorde ingången mer trattlik så märktes det direkt på minskat tryckfall.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Tryckfall intercooler

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kl kylarna flödar väldigt bra bara man väljer rätt modell till det man ska ha.

vi hadde en tråd om det ska se om jag hitta det?

mvh jens
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Tryckfall intercooler

Inlägg av Pacman »

Janne>> Glöm nu inte varför kylaren sitter där....för att kyla!!
Det du kallar uppstick kallas av tillverkaren för turbolatorer och är där för att skapa turbolens som slår sönder ytskiktet och blandar luften så termodynamiken mellan medierna blir effektiv.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Tryckfall intercooler

Inlägg av Kadett4wd »

Nu tycker jag mig se nåt missförstånd, eller så förstår inte jag.
Janne menar 'cellernas' mynning i gavlarna.
Att forma dem rundare(likt en tratt) ökar flödet in i 'cellen', kylningen sköts ju sedan med hjälp av turbulatorerna inne i cellerna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Tryckfall intercooler

Inlägg av JLundin »

Helt korrekt uppfattat... :lol: Det är alltså ingångarna till cellerna jag far efter, inte hur dom ser ut invändigt.
Honda använde under första turboeran en termostat styrd by-pass som gjorde att luften gick förbi kylaren innan den blivit för het, detta för att få så bra gasrespons som det bara gick. Då luften nått ett förinställt tempvärde så växlade man om så att all luft gick genom laddluftkylaren istället. Till viss del hade detta också att göra med den höga Toluenhalt (85%) i bränslen som man körde med. Med en kokpunkt på 110grader på Toluenen så gällde det att få tillräckligt med brännbara ångor... :lol:

jag har skrivit det tidigare och skriver det igen, laddluftkylare måste vara stora om dom inte ska ge för stort tryckfall, speciellt då det handlar om luft-luft kylare. Kör man dragracing så är det luft-vätskekylare som gäller i alla lägen, då har man förhoppningsvis kyla redan från start till skillnad mot en luft-luft kylare som är beroende på fartvinden för att fungera fullt ut. Ser man till skillnaden i kylförmåga mellan luft och vatten så ligger man på ett förhållande på 1: 175..... :wink:
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Tryckfall intercooler

Inlägg av Pacman »

Jag missförstår inte. Jag har gått på föreläsningar om värmeväxlardynamik på AlfaLaval där dessa sakerna togs upp. Med trattar in i kanalerna får man lättare laminärt flöde inuti kanalen, något man absolut vill undvika i en värmeväxlare. Laminärt flöde skapar ett ytskikt av luft närmast ytorna som såklart blir kylt. Luften innanför isoleras och flödar fort genom värmeväxlaren utan att avge sin energi. Ger väldigt dålig verkningsgrad!

Man vill låta luften komma i kontakt med aluminiumet så det kan avge sin energi. Därefter vill man att luften ska virvla runt så varmare luft kan komma i kontakt med aluminiumet. Man vill alltså ha turbolent flöde genom cellerna för att maximera det termiska utbytet mellan luft och aluminium.

Man vill absolut INTE ha för stora värmeväxlare då man vill ha en viss gashastighet för att upprätthålla det turbolenta flödet. Med för stor tvärsnittsarea får man för låg gashastighet och flödet övergår till laminärt. Det är en av industrins vanligaste misstag...att överdimensionera värmeväxlare och därmed få dålig verkningsgrad. Eftersom det kyler för dåligt tror man att vvx är för liten och köper en ännu större!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Tryckfall intercooler

Inlägg av JLundin »

Jodå, det är också helt korrekt som du skriver då det gäller värmeväxlare inom industrin, men dom har sällan eller aldrig en luftberoende förbränningsmotor som recipient i andra ändan på kylaren. En motor som vill ha så hög fyllnadsgrad på så kort tid som det bara går. Sedan har vi också problemet med hur stor intern volym man kan acceptera innan systemet blir segt att fylla upp och tömma dvs. den transienta responsen.
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Tryckfall intercooler

Inlägg av MickeK »

Hejsan.
Mina funderingar startade då jag uppmärksammade samma "tröghet" på bromskurvorna trots helt olika setuper.
från 0,5bar till 1,5bar går det 800varv i bänken vilket för mig betyder att det tar lika lång tid att bygga upp tryck i insuget
Det ända som är samma är just intercoolern
Om denna skulle vara strypningen kan det förklara varför jag har samma "uppladdningskurva" i insuget
Tänker jag fel nu?
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: Tryckfall intercooler

Inlägg av Pipedreams »

Hur olika setuper?
Håkan Foldefors
MickeK
Forumsberoende
Inlägg: 608
Blev medlem: lör dec 03, 2011 2:48 pm
Ort: Påarp/Helsingborg

Re: Tryckfall intercooler

Inlägg av MickeK »

Urklipp från garaget.org:

SAAB 2,3T (mål min 600WHP)
Smidda kolvar
153mm H-stakar från Bakaxel.se
T7 packning
1680cc spridare
NUKE fuelrail
NUKE Btr
4bar mapsensor
Portad topp och matchportat insug från ng900 turbo
Nordic spec kamaxlar 274gr
Maptun hårda ventilfjädrar
Trollspeed kamdrev (Tibuc)
Saab T5 sprut Nordic Mappat :-)
Ng 900 spjällhus 65mm
Extraktor grenrör i rostfritt med pulssplitt och avgastemp uttag
Mottrycks styrd wastegate
HX52 avgas 16# 66mm in och 71mm ut
Lättat svänghjul
Sachs performance koppling "780Nm"
Sinterlamell från bakaxel.se till ZF lådan


Motor 2011-2015:
Gick ca 550repor på strippen utan problem :-)
Denna kommer bli reservmotor i garaget

SAAB 2,0T
482WHP och 585WNm
Portad topp och matchportat insug från ng900 turbo
Hårdare ventilfjädrar
260 kammar
Svarvade T5 kolvar
T7 packning
Special gjort oljetråg
Extraktor grenrör i rostfritt
HX35 turbo
Mottrycks styrd wastegate
1200cc spridare
E85
3bar mapsensor
Lättat svänghjul
Sachs performance koppling "780Nm"
Sinterlamell från bakaxel.se till ZF lådan
Saab T5 sprut
9000 spjällhus
3" avgas med ljuddämpare
Bredbandslamda
Flyttat oljefilter pga styrväxeln
Stor alu kylare
3" IC
mm
MVH Micke

Med mål på 6,50 på 201m

PB 6,52s/182km
Tack till Nordic Tuning, Bakaxel.se, Mekonomen Helsingborg och KL racing.se
Skriv svar