Kjøre uten dumpventil?
Kjøre uten dumpventil?
Jeg har en m50 turbo motor i e36.
Har tidligere brukt dumpventil, men nå er den kass.
Tenkte å kjøpa en ny, men man kan kanskje kjøre utan?
Er jo en ting mindre som kan bli fel med.
Har sett flere som har kjørt helt utan, men det varierer veldig hva folk sier om levetiden til turbo.
Noen sier dem har kjørt i flere år med 2bar+ uten problemer, mens andre sier turbo var kass etter 200m.
Noen som har erfaring?
Har tidligere brukt dumpventil, men nå er den kass.
Tenkte å kjøpa en ny, men man kan kanskje kjøre utan?
Er jo en ting mindre som kan bli fel med.
Har sett flere som har kjørt helt utan, men det varierer veldig hva folk sier om levetiden til turbo.
Noen sier dem har kjørt i flere år med 2bar+ uten problemer, mens andre sier turbo var kass etter 200m.
Noen som har erfaring?
Re: Kjøre uten dumpventil?
kör du utan dumpventil så får du kallt räkna med att kompressorn går ut i surge varje gång du stänger spjället. Kompressorn utsätts då för rejäla trycksvängningar vars magnitud styrs av hur stort kompressorhus man har och även dess utformning. Det som händer är att turbons tätningar och lagring får ta smällen. Vissa aggregat kan säkert hålla rätt länge eftersom merparten av dom är designade för att tåla en viss grad av surge, andra kan ge upp ganska snabbt. Att ha en dumpventil är med andra ord en billig försäkran mot framtida turbohaveri.
Det som tyvärr alltid saknas då det gäller dumpventiler och även wastegates är hur mycket flöde dom kan ta.
Det som tyvärr alltid saknas då det gäller dumpventiler och även wastegates är hur mycket flöde dom kan ta.
Re: Kjøre uten dumpventil?
Hur är det när man har antisurge hus då? Är lite nyfiken, en kompis har kört utan dumpventil länge och upplever att han inte tappar spool när han växlar på samma sätt som med dumpventil, är det upplevd skillnad eller tror du att det är faktisk skillnad?
0708960667
Re: Kjøre uten dumpventil?
Anti surge hus, det var ett nytt ord. antar att du menar MWE (Map Width Enhancer).
Där har jag väldigt svårt att tro att det skulle göra någon större skillnad. Då man "brutalt" stänger spjället framför kompressorns utlopp så måste ju luften ta vägen någonstans, antingen ut via en då öppnad dumpventil eller tvingas bakåt och ut genom insuget på kompressorn. Spåret i kompressorhuset kan då säkert dumpa en del av luftmassan, men knappast allt som momentant ska ut.
Där har jag väldigt svårt att tro att det skulle göra någon större skillnad. Då man "brutalt" stänger spjället framför kompressorns utlopp så måste ju luften ta vägen någonstans, antingen ut via en då öppnad dumpventil eller tvingas bakåt och ut genom insuget på kompressorn. Spåret i kompressorhuset kan då säkert dumpa en del av luftmassan, men knappast allt som momentant ska ut.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Kjøre uten dumpventil?
Borde inte en återcirkulerande ventil direkt i kompressorhuset bättre bibehålla varvtalet på turbon vid växling ?
(Alternativt återcirkulerande direkt i anslutning till kompressorn)
(Alternativt återcirkulerande direkt i anslutning till kompressorn)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Kjøre uten dumpventil?
Jag har lite svårt att se att luften skulle tvingas bakåt ut genom kompressorn. Luften borde i stället bli stillastående helt plötsligt, med till följd att man får en chockvåg bakåt mot kompressorn som säkert inte är särskilt behaglig för kompressorhjulet eller axeln, samt att man får surge
Better to be over the hill than under
Re: Kjøre uten dumpventil?
Vem kom först.? hönan eller ägget... Momentant kanske luften blir stillastående, men den kommer garanterat att gå bakåt och ut igen via dom chockvågor som uppstår, vart ska luftmassan annars ta vägen, den försvinner ju knappast upp i "tomma intet" eller hur...? Har förövrigt haft "nöjet" att höra en jumbomotor gå ut i surge i vårt provhus. Det låt som om man bombade stället, vilka smällar, dom kändes i märg och ben...
Vad blir det för skillnad på en återcirkulerande ventil och en dumpventil, bägge gör ju samma jobb, i det senare fallet så släpper man ut luften i det fria istället för att återcirkulera den.
Vad blir det för skillnad på en återcirkulerande ventil och en dumpventil, bägge gör ju samma jobb, i det senare fallet så släpper man ut luften i det fria istället för att återcirkulera den.
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Kjøre uten dumpventil?
Har läst historier om när motorn i viggen surgea så kunde det slå eldslågor ut fram i luftintagen.
Re: Kjøre uten dumpventil?
Det finns nog bilder på nätet då jetmotorer går ut i surge under flygning. En klassiker är då en mek sugs in i insuget på en jaktkärra varvid motorn går ut i surge med en massa avgassmällar som följd.
Att sedan meken kommer utkrypande helskinnad då motorn slagits av är en mer märkligt, snacka om änglavakt..
Det här fenomenet med Surge eller Stall (stål) är rätt intressant. Då en kompressor bringas i surge så faller dess verkningsgrad ner mot noll. Sker det med "öppet" system då man passerat surgelinjen i kompressor diagrammet så kommer merparten av den värme som skapas att hamna inne i förbränningsrummet där den extremt snabbt bränner sönder kolvarna. Ljudet som uppstår låter som ett ilsket fräsande. Mer "beskedlig" surge brukar låta som små smällar eller har ett poppande ljud.
Jag har roat mig med att köra ut i surge och med huven borttagen, bara för att se vad som hände. På den tiden då jag provade så körde jag runt med en Weber monterad framför insuget på kompressorn. Då motorn gick ut i surge så slog det först ut två kraftigt blåa lågor drygt 1dm långa från förgasarhalsarna, för att sedan övergå till att ge ett gulaktigt sken. Förmodligen så var det exiterat kväve som till en början gav det blåa skenet för att sedan ge gult sken från kolvätet i bensinen... Det hela ackompanjerades av kraftiga smällar vilket gjorde att jag inte hade så stor lust att åter kliva på gaspedalen igen...
Surge som uppstår högt upp i diagrammet dödar oftast motorn före att aggregatet ger upp. Vill det sig illa så böjer man också kompressorbladen eller vrider av turbinaxeln.
Att Jumbomotorn gick ut i surge i vårt provhus berodde på att en herre på vår sk. ingenjörsavdelning fick för sig att införa ett nytt motorprov som gick ut på att först gasa upp motorn fullt och sedan bromsa ner den snabbt. Vilket fick till följd att motorn tappade genomflöde varvid "arbetskurvan" vek av och ut över surgegränsen. Man gjorde inte om detta prov någon mer gång och killen fick det passande öknamnet "stålmannen"...
Att sedan meken kommer utkrypande helskinnad då motorn slagits av är en mer märkligt, snacka om änglavakt..
Det här fenomenet med Surge eller Stall (stål) är rätt intressant. Då en kompressor bringas i surge så faller dess verkningsgrad ner mot noll. Sker det med "öppet" system då man passerat surgelinjen i kompressor diagrammet så kommer merparten av den värme som skapas att hamna inne i förbränningsrummet där den extremt snabbt bränner sönder kolvarna. Ljudet som uppstår låter som ett ilsket fräsande. Mer "beskedlig" surge brukar låta som små smällar eller har ett poppande ljud.
Jag har roat mig med att köra ut i surge och med huven borttagen, bara för att se vad som hände. På den tiden då jag provade så körde jag runt med en Weber monterad framför insuget på kompressorn. Då motorn gick ut i surge så slog det först ut två kraftigt blåa lågor drygt 1dm långa från förgasarhalsarna, för att sedan övergå till att ge ett gulaktigt sken. Förmodligen så var det exiterat kväve som till en början gav det blåa skenet för att sedan ge gult sken från kolvätet i bensinen... Det hela ackompanjerades av kraftiga smällar vilket gjorde att jag inte hade så stor lust att åter kliva på gaspedalen igen...
Surge som uppstår högt upp i diagrammet dödar oftast motorn före att aggregatet ger upp. Vill det sig illa så böjer man också kompressorbladen eller vrider av turbinaxeln.
Att Jumbomotorn gick ut i surge i vårt provhus berodde på att en herre på vår sk. ingenjörsavdelning fick för sig att införa ett nytt motorprov som gick ut på att först gasa upp motorn fullt och sedan bromsa ner den snabbt. Vilket fick till följd att motorn tappade genomflöde varvid "arbetskurvan" vek av och ut över surgegränsen. Man gjorde inte om detta prov någon mer gång och killen fick det passande öknamnet "stålmannen"...
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2782
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Kjøre uten dumpventil?
JLundin skrev:
Vad blir det för skillnad på en återcirkulerande ventil och en dumpventil, bägge gör ju samma jobb, i det senare fallet så släpper man ut luften i det fria istället för att återcirkulera den.
Men den (lilla?) skillnaden att kompressorn slipper dra igenom luften genom ett luftfilter och en vissa gånger 400-600mm långt rör/slang.
Det borde gynna varvtalet på turboaxeln.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Kjøre uten dumpventil?
fins inga 100% rätt eller fel man ska prova själv och utvärdera vad som fungerar bäst för en själv.
en bra start på en efi motor bruka va en ventil med väldigt hård fjäder. trycker men igenom förgasare ska den va väldigt slapp så den är öppen hela tiden man kör lungt.
99% har data logning i sitt efi kolla på loggen hur den tar sig vid växling och testa dig fram.
tips! har man turbo som baseras på nån t04 liknade så ska man inte testa att köra allt för hårda fjädrar eller utan de håller inte än om det är 360 graders skruvade lager.
lägg upp en logg på din bil med olika ventiler så jämför vi istället för att spekulera i det filosofiskt
ja tillägger at det tyvärr är svårt att hitta en bra blow off ventil på marknaden vi i sävar svarvar ofta egna så kallade stroberg dumpar.
mvh jens
en bra start på en efi motor bruka va en ventil med väldigt hård fjäder. trycker men igenom förgasare ska den va väldigt slapp så den är öppen hela tiden man kör lungt.
99% har data logning i sitt efi kolla på loggen hur den tar sig vid växling och testa dig fram.
tips! har man turbo som baseras på nån t04 liknade så ska man inte testa att köra allt för hårda fjädrar eller utan de håller inte än om det är 360 graders skruvade lager.
lägg upp en logg på din bil med olika ventiler så jämför vi istället för att spekulera i det filosofiskt
ja tillägger at det tyvärr är svårt att hitta en bra blow off ventil på marknaden vi i sävar svarvar ofta egna så kallade stroberg dumpar.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Kjøre uten dumpventil?
Det verkar som de flesta dumparna på marknaden är gjorda för att låta mer än dom dumpar luft och det kanske appellerar till en viss köpekrets..
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Kjøre uten dumpventil?
jo så är det janne
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Kjøre uten dumpventil?
Det du skriver om al, har faktiskt forskat lite i det, om inte jag missminner mig provades väl detta i F1 under turboeran? De hade speciella aggregat med andra tätningar i, generera vakuum i inloppet för att hålla igång turbon bättre, knepigt att man inte ser detta på nyare bilar osv..
0708960667