Kjøre uten dumpventil?

Diskussioner för erfaret folk
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: Kjøre uten dumpventil?

Inlägg av SWR »

Man burde teste uten dumpventil på noe lett kjøretøy.. ;)

Med dump er min GSX-R-turbo helt vanlig. Uten dump så stopper bakhjulet ved avslag, totalt. Er som å stå på bakbrems-pedalen. Man går fra å henge i holkene ved akselerasjon til å smelle panna i windscreen ved veksling.. ukjørbart er et understatement... :)
-Bjørn
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Kjøre uten dumpventil?

Inlägg av JLundin »

Här har ni ett riktigt exempel på "köra huvudet i vindrutan" ventil. Impco ventilen ifråga har sitt förflutet i flygindustrin, designen används för att styra luftflöden utanpå jetmotorn, smart design men inget för turbobilar. Då det förinställda undertrycket når sin nivå så blockeras flödet effektivt vilket vid turbo användning innebär att föraren helt plötsligt synar vindrutan... :lol: Har används av Gale Banks och andra i USA, en riktig skitventil vid kombination med turbo... :lol:
Bild
OttoB
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: fre okt 03, 2014 10:20 am

Re: Kjøre uten dumpventil?

Inlägg av OttoB »

Martin Shancke (stavning?) med turboBDA hade spjäll på två ställen, före Turbo och i insuget. Tydligen han ville ha kraftigt motorbromsning också?
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Kjøre uten dumpventil?

Inlägg av JLundin »

Det använder man då turbon saknar koltätning och man vill bibehålla varvtalet på turbon vid motorbroms, det skiljer en hel del i varvtal gentemot då dumpventil används.
Skriv svar