Tunna lashcaps
Tunna lashcaps
Håller på med ventilsplet på en folkracemotor (volvo B230)är en 37 tryckarkam och måste ner i 0,4mm lashcaps för att få spelet i underkant av rekomendationen på kammen på en cylinder finns det några risker med att lashcapsen ger sig när den blir så tunn?
Övriga ligger kring 0,6-0,8mm motorn sitter i bil så kändes drygt att lyfta toppen och har ingen utrustning för att ta av i botten på tryckarna.
Fjädertryck vid max lyft är ca 100kg och maxvarv blir lite över 7000 vanliga 8mm ventiler osv så sk normal vikt på delarna.
Övriga ligger kring 0,6-0,8mm motorn sitter i bil så kändes drygt att lyfta toppen och har ingen utrustning för att ta av i botten på tryckarna.
Fjädertryck vid max lyft är ca 100kg och maxvarv blir lite över 7000 vanliga 8mm ventiler osv så sk normal vikt på delarna.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Tunna lashcaps
jag brukar inte gå under 1.5mm normalt men på en FR kanske det går med lite mindre?
annan kam eller kortade ventiler är väll annars ända man kan göra?
har man ventiler med std längd bruka man annars klara sig undan sånna problem (hatar då folk monterar förlängda ventiler blir så jäkla mycket mer jobb då vid monterigen)
annan kam eller kortade ventiler är väll annars ända man kan göra?
har man ventiler med std längd bruka man annars klara sig undan sånna problem (hatar då folk monterar förlängda ventiler blir så jäkla mycket mer jobb då vid monterigen)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Tunna lashcaps
0,7mm har jag kört utan problem.
Beror nog på kvaliten på capsen om 0,4mm funkar.
Kör man med mycket lyft så blir ju bascirkeln mindre och det krävs längre ventiler för att få vettigt fjädertryck.
Men bascirkeln bestämmer ju ventillängden.
Erland
Beror nog på kvaliten på capsen om 0,4mm funkar.
Kör man med mycket lyft så blir ju bascirkeln mindre och det krävs längre ventiler för att få vettigt fjädertryck.
Men bascirkeln bestämmer ju ventillängden.
Erland
Re: Tunna lashcaps
Brukar också oftast föredra org längd på ventilerna men det går ju anpassa om man bygger en motor med högre budget nu fick det bli befintliga saker man kommit över billigt men råkade tänka lite fel så trodde mig ha en mm mera frigång tills ja monterade ihop allt.
Men får väll lyfta kåpan och kolla om något ändrat sig efter en provstart.
Men får väll lyfta kåpan och kolla om något ändrat sig efter en provstart.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Tunna lashcaps
går det inte slipa av ventilskaftet lite så du får plats?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Tunna lashcaps
Jo det går men då måste toppen lossas från motorn allt tas isär sedan får man börja om från början så det blir lite jobb i onödan om det går som det är.
Därför jag frågade efter andras erfarenheter då ja själv aldrig använt så tunna.
Därför jag frågade efter andras erfarenheter då ja själv aldrig använt så tunna.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Tunna lashcaps
jag skulle inte tordas iaf.
Jag har använt bladmått under 'lyftarna' på Opel C20ne för att justera spelet efter jag stummat lyftarna.
De smiddes ut.
Och minns jag korrekt var det runt 0.4-0.5mm jag hade.
Jag har använt bladmått under 'lyftarna' på Opel C20ne för att justera spelet efter jag stummat lyftarna.
De smiddes ut.
Och minns jag korrekt var det runt 0.4-0.5mm jag hade.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Tunna lashcaps
Hur lång tid tog det för bladmåtten att bankas ut? Typ 10 min tomgång eller så du fick justera spelet efter nån månads körning?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Tunna lashcaps
Det var en gatbil och det tog väl typ 2v, jag varvade 9000rpm också.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Tunna lashcaps
Kan efter att ha provat säga att med billiga (100kr för 8st) lashcaps så vandrar ventilspelet hela tiden då motorn varvas
var ju inte mkt jobb att sätta ihop och prova då jag ändå hade gjort större delen av jobbet innan jag såg problemet så tänkte de var lika bra att ha igång motorn iaf för att ev kunna sortera ut andra barnsjukdommar.
Pratat med gunnar lundström och han sa aldrig under 1mm oavsett kvalitet på sakerna, kamaxelprofil mm då chansen finns att dom spricker runt anläggningsytan så själva kragen runt ventilskaftet släpper.
Helst över 1.5mm med kammar som har stor påfrestning på ventilmekanismen annars kunde dom på sikt banka ihop sig så man fick justera spelet efter tex en sesongs rallycross.
var ju inte mkt jobb att sätta ihop och prova då jag ändå hade gjort större delen av jobbet innan jag såg problemet så tänkte de var lika bra att ha igång motorn iaf för att ev kunna sortera ut andra barnsjukdommar.
Pratat med gunnar lundström och han sa aldrig under 1mm oavsett kvalitet på sakerna, kamaxelprofil mm då chansen finns att dom spricker runt anläggningsytan så själva kragen runt ventilskaftet släpper.
Helst över 1.5mm med kammar som har stor påfrestning på ventilmekanismen annars kunde dom på sikt banka ihop sig så man fick justera spelet efter tex en sesongs rallycross.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Tunna lashcaps
Att spelet ändrade sig, beror det på att det var en tapp i lash capsen i mitten som gav sig eller att materialet i hela gav efter?
Många jag har sett är lite ojömna inuti och då vill spelet öka.
Erland
Många jag har sett är lite ojömna inuti och då vill spelet öka.
Erland
Re: Tunna lashcaps
Dom var jämna innuti och man ser en tydlig kant där anliggningsytan slutar efter att dom tryckt ihop sig.
Kammen är tidigare uppmätt av Gunnar L och han tyckte den hade rätt elaka ramper .
La mig först på det spel han rekomenderade efter några varmkörningar i garaget hade det stigit 0,05 på några ventiler och efter en del varvande (10-15 repor till 7000varv för att se lamdavärde) så kunde jag få in ett 0,10mm tjockare bladmått på några och man hörde tydligt att det tickade mera från tryckarna.
Alla mätningar har gjorts med motorn i liknande temperatur.
Byter kammen till en omslipad profil så får jag ca 1,5mm tjockare lashcaps så får se om det slutar.
Har provat misshandla några olika lashcaps och dom ja använt nu är nog mjukare än andra jag har (är dock osäker på vart dom är köpta då ja köpt lite eftersom jag behövt under flera år)
Enda andra jag ser kan påverka mot andra motorer är att jag har budgettryckare som bara har 7mm anliggning på ovansidan lashcapsen tror dom ja använt förut legat an mot hela ovansidan
Kammen är tidigare uppmätt av Gunnar L och han tyckte den hade rätt elaka ramper .
La mig först på det spel han rekomenderade efter några varmkörningar i garaget hade det stigit 0,05 på några ventiler och efter en del varvande (10-15 repor till 7000varv för att se lamdavärde) så kunde jag få in ett 0,10mm tjockare bladmått på några och man hörde tydligt att det tickade mera från tryckarna.
Alla mätningar har gjorts med motorn i liknande temperatur.
Byter kammen till en omslipad profil så får jag ca 1,5mm tjockare lashcaps så får se om det slutar.
Har provat misshandla några olika lashcaps och dom ja använt nu är nog mjukare än andra jag har (är dock osäker på vart dom är köpta då ja köpt lite eftersom jag behövt under flera år)
Enda andra jag ser kan påverka mot andra motorer är att jag har budgettryckare som bara har 7mm anliggning på ovansidan lashcapsen tror dom ja använt förut legat an mot hela ovansidan
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Tunna lashcaps
OK,det blir ju ett högre yttryck med liten anliggning uppe men den är ju inte mycket större mot ventilen.
Är det på ovansidan eller i lashcapsen du kan se att de tryckt ihop?
När man slipat capsen kan man glödga dom försiktigt och härda dom i olja så blir dom hårdare.
Erland
Är det på ovansidan eller i lashcapsen du kan se att de tryckt ihop?
När man slipat capsen kan man glödga dom försiktigt och härda dom i olja så blir dom hårdare.
Erland
Re: Tunna lashcaps
Ventilerna är lite fasade på skaftet så anliggningen där är nog inte mkt större än 7 mm heller det syns på båda sidor.
Men men lär ju inte bli förens ja sätter ihop en annan motor med samma kam som ja får se om det är kammen, tunna eller mjuka lashcaps som orsakade problemet.
Men men lär ju inte bli förens ja sätter ihop en annan motor med samma kam som ja får se om det är kammen, tunna eller mjuka lashcaps som orsakade problemet.