4-bultad vevaxel?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
122 Sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: lör aug 23, 2008 9:30 pm
Ort: Jämtland

4-bultad vevaxel?

Inlägg av 122 Sport »

Hej,

Håller på att skrämma upp en volvo B36 och började fundera på svänghjul och vevaxeln.., en kompis till mig har monterat ett 8-bultat svänghjul från Volvo b20 och använder där hälften utav hålen då veven endast har 4 bultar original.
Det har fungerat fint i alla år då han behållt den helt original på 120hk och 260Nm.
Har själv inget högt effektmål, men runt 240hk och något högre toppvarv än original som ligger på 4000rpm är tanken.
Törs jag åka med 4 bultar eller ska jag när allt ändå är isär borra 4 hål till och dra ihop det som på en 8 bultad vev?
Tacksam för idéer.

Mvh KE
Amazon Sport -63
Amazon TIC -65
kolvbult
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm

Re: 4-bultad vevaxel?

Inlägg av kolvbult »

Hej, hur mycket tänker du varva,hur grova är original bultar,kör du mjukt eller gör du snabba starter med bra grepp,räcker det med bultar av högre kavlitet,
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: 4-bultad vevaxel?

Inlägg av StefanM »

Ett alternativ är ju att stifta det ordentligt fast finns det utrymme för B20 hålbilden i veven så är det väl bara borra och gänga?
Användarvisningsbild
122 Sport
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: lör aug 23, 2008 9:30 pm
Ort: Jämtland

Re: 4-bultad vevaxel?

Inlägg av 122 Sport »

Ok! Det sitter ett stift i det gamla svänghjulet, men det skulle nog kännas bättre att borra och gänga så jag får alla 8 bultar på plats.
Kommer att byta till ett lättat svänghjul med åtta bultar och det skiljer ca: 15kg mellan det gamla och det nya, så det blir nog lite "snärtigare" gång i den mot original.
Amazon Sport -63
Amazon TIC -65
Skriv svar