Kamaxelns bascirkel och tryckarstorlek

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Kamaxelns bascirkel och tryckarstorlek

Inlägg av Dennis Öhman »

Hur vet man hur stor tryckar area man behöver kontra bascirkel?
Spelar lyft duration nockvinkel in?

Motorn i fråga b23/230.
Dänniz 073-8447664
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Kamaxelns bascirkel och tryckarstorlek

Inlägg av Jonas Enderlein »

Du kan mäta det, ta oljefärg som konstnärer har eller så kanske tuschpenna kan gå. måla på tryckaren montera i tryckaren å kammen, dra runt kammen ett varv. Ta ur kammen och tryckaren, det avtryck som har blivit på tryckaren nu skall inte understiga 8mm på kanten av tryckaren, om det understiger 8mm så skall du ha en större tryckare.

Jonas Enderlein
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Kamaxelns bascirkel och tryckarstorlek

Inlägg av *L.R* »

Jag har räknat och simulerat detta för några år sedan.

Det jag fann var att nockens kontaktyta mot platt tryckare är proportionell mot ventilens hastighet.
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Kamaxelns bascirkel och tryckarstorlek

Inlägg av *L.R* »

Mao bascirkeln hade inte ett direkt samband med lyftarstorleken. Men den metoden jag använde mig så gick det ibland inte att plotta nockprofilen för vissa ventilrörelser, då behövde jag ändra bascirkeln.

Jag redde aldrig vad som eg definierade hur stor bascirkel man behövde
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Kamaxelns bascirkel och tryckarstorlek

Inlägg av Dennis Öhman »

Jonas Enderlein skrev:Du kan mäta det, ta oljefärg som konstnärer har eller så kanske tuschpenna kan gå. måla på tryckaren montera i tryckaren å kammen, dra runt kammen ett varv. Ta ur kammen och tryckaren, det avtryck som har blivit på tryckaren nu skall inte understiga 8mm på kanten av tryckaren, om det understiger 8mm så skall du ha en större tryckare.

Jonas Enderlein
Har 37mm tryckare nu. Motorn ska i bänken.
min kam nu lyfter 14,5.
Dur 316.
Nock 106 tror jag.

Om jag i bänken inte blir nöjd med effekten vill jag kunna prova byta kamaxel. Och undrar hur jag vet att nya kammens värden och bascirkeln är okey med mina tryckare utan att behöva fräsa om för 39/40mm..
Dänniz 073-8447664
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Kamaxelns bascirkel och tryckarstorlek

Inlägg av Pacman »

Sådan information måste ju den som slipat kamaxeln kunna ha. De som har kamaxlarna upplagda i någon form av register på en hemsida anger ju det direkt. Agap t.ex har ju t.o.m det inlagt i kamaxelns namn. Enem skriver det i kamaxelns info. Har man fått med ett kamkort brukar det stå där.

Har du en helt anonym kamaxel utan text och inte vet vem som slipat den...ja då är det såklart svårt att kolla upp den. Då får man lämna den till någon som har en mätutrustning för kamaxlar och låta mäta upp den. kostar inte jättemycket pengar. Då får man ett nytt kamkort till sin kamaxel samt svar på alla sina frågor, t.ex vilken tryckarstorlek som är att rekommendera.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Kamaxelns bascirkel och tryckarstorlek

Inlägg av Jonas Enderlein »

Va står det bak på kammen vad heter den? om vi inte vet va det är för kam, så kan du skicka den plus retur porto så kan jag mäta upp den åt dig.

Jonas Enderlein
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Kamaxelns bascirkel och tryckarstorlek

Inlägg av Dennis Öhman »

Står inget bakom kammen..
Pmar senare jonas
Dänniz 073-8447664
Skriv svar