Tips och råd kylare i bagaget
Tips och råd kylare i bagaget
Jag bygger på en Mercedes 190 och ska köra drifting på nybörjarnivå, testa lite bana och även lite gata.
Motorn blir någon 6 cyl med turbo och jag ska ha kylaren i bagaget för att spara plats.
Tanken är att dra in kalluft via bakrutorna och leda ut luften genom golvet och mellan baklysena.
Den får en elektrisk vattenpump och värmepaketet blir elektriskt så bak på motorn kommer det finnas en extra luftning.
Originaltanken blir kvar och står bakom bakre torpeden.
Sugande fläktar hamnar bakom kylaren som är en alu-kylare med måtten: 500x480x57 mm på cellpaketet.
Slangarna till bakrutorna 2st är 160mm.
Tror ni att den kommer kyla tillräckligt? Vad händer vid högre hastigheter med hög och lågtryckszoner osv? bör man ha scoop på rutorna?
Har inte börjat bygga kylsystemet ännu alls så kan ändra i princip allt men kylaren skall vara i bagaget.
Bilden visar hur det är tänkt:
Motorn blir någon 6 cyl med turbo och jag ska ha kylaren i bagaget för att spara plats.
Tanken är att dra in kalluft via bakrutorna och leda ut luften genom golvet och mellan baklysena.
Den får en elektrisk vattenpump och värmepaketet blir elektriskt så bak på motorn kommer det finnas en extra luftning.
Originaltanken blir kvar och står bakom bakre torpeden.
Sugande fläktar hamnar bakom kylaren som är en alu-kylare med måtten: 500x480x57 mm på cellpaketet.
Slangarna till bakrutorna 2st är 160mm.
Tror ni att den kommer kyla tillräckligt? Vad händer vid högre hastigheter med hög och lågtryckszoner osv? bör man ha scoop på rutorna?
Har inte börjat bygga kylsystemet ännu alls så kan ändra i princip allt men kylaren skall vara i bagaget.
Bilden visar hur det är tänkt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Tips och råd kylare i bagaget
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 9&start=15 vet inte om du här sett denna men han gör något liknande iaf
Senast redigerad av Oskar Johansson den tor apr 28, 2016 8:21 am, redigerad totalt 1 gånger.
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Tips och råd kylare i bagaget
Inte sett, okej han har gjort kylaren till en del av torpeden? Enligt PROINT reglementet måste jag ha tät torped så det går inte att ha sådär för mig :/ men det var en snygg lösning och väldigt bra för utrymmet bak också men kanske blir samma sak ungefär ändå
Re: Tips och råd kylare i bagaget
Fel av mig det blir ju tätt med kåpan på plats. Men för mig blir tanken ivägen sådär.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2780
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Tips och råd kylare i bagaget
På Elmia såg jag en Audi som hade kylaren som du ritat.
Men istället för slangar och kanaler hade dom helt enkelt satt två fläktar i Bagageluckan, som blåste rätt ner.
Och dessutom två sugande under kylaren.
Har man bara tillräckligt med ström, tror jag detta är en riktigt bra lösning.
Men man får nog räkna med ca. 50A på bara dessa fläktar.
Så en absolut minst en 100A generator, helst 120-140A
Men istället för slangar och kanaler hade dom helt enkelt satt två fläktar i Bagageluckan, som blåste rätt ner.
Och dessutom två sugande under kylaren.
Har man bara tillräckligt med ström, tror jag detta är en riktigt bra lösning.
Men man får nog räkna med ca. 50A på bara dessa fläktar.
Så en absolut minst en 100A generator, helst 120-140A
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Tips och råd kylare i bagaget
Lägger till en fråga: Om jag köper en Davies Craig - EWP115 Elektrisk Vattenpump 115/lph, kan jag köra den utan deras styrning och helt enkelt ha den på on/off knapp avsäkrad och med relä?
Då går den ju för fullt hela tiden vid körning, klarar den av detta? Med deras styrning har den ca 5-6 olika lägen efter temperatur där den går antingen i olika hastighet eller går i perioder.
Anledning är att jag vill spara pengar då den kostar nästan det dubbla med deras styrning och den är rätt dyr redan som den är.
Då går den ju för fullt hela tiden vid körning, klarar den av detta? Med deras styrning har den ca 5-6 olika lägen efter temperatur där den går antingen i olika hastighet eller går i perioder.
Anledning är att jag vill spara pengar då den kostar nästan det dubbla med deras styrning och den är rätt dyr redan som den är.
Re: Tips och råd kylare i bagaget
Har du möjlighet att ta luften i golvet framför kylaren och släppa ut den rakt bakåt mellan lyktorna typ så brukar det funka bra.
Då har du oftast högre tryck vid intaget än vid utsläppet så funkar kylningen utan att lita på fläktar bara.
Varför elpump?
Originalpump funkar kanon för det mesta, enda fördelen med elpump är väl att kunna kyla med motorn aavstängd.
Om DC pumpen går köra konstant bör ju deras återförsäljare kunna svara på eller ta reda på.
Då har du oftast högre tryck vid intaget än vid utsläppet så funkar kylningen utan att lita på fläktar bara.
Varför elpump?
Originalpump funkar kanon för det mesta, enda fördelen med elpump är väl att kunna kyla med motorn aavstängd.
Om DC pumpen går köra konstant bör ju deras återförsäljare kunna svara på eller ta reda på.
Snickrar corsa awd
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... =corsa+4x4
Re: Tips och råd kylare i bagaget
ja fungerar det då kör jag på det, har aldrig sett någon bygga kylare i bagaget utan elpump... Till o med folkracebilarna brukar ha en Biltema pump som hjälper till. Trodde inte original skulle orka med men det är ju egentligen inte så svårt att testa först före man köper en pump
Jag vill inte ha några hål i golvet i bagageutrymmet. Har sett vad som händer med hål i golvet + drifting = fulla kylaren med gummirester.
Utsuget var tänkt som en kanal lika bred som kylaren som mynnar ut mot stötfångaren som är hålsågad så där kan inte gummiresterna flyga in.
Kapar helt enkelt en form... |_____| ...i golvet och viker ner flärpen och svetsar dit sidor så blir det som ett scoop men ut bakåt.
Jag vill inte ha några hål i golvet i bagageutrymmet. Har sett vad som händer med hål i golvet + drifting = fulla kylaren med gummirester.
Utsuget var tänkt som en kanal lika bred som kylaren som mynnar ut mot stötfångaren som är hålsågad så där kan inte gummiresterna flyga in.
Kapar helt enkelt en form... |_____| ...i golvet och viker ner flärpen och svetsar dit sidor så blir det som ett scoop men ut bakåt.
Senast redigerad av Fitzarmy den tor apr 28, 2016 5:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Tips och råd kylare i bagaget
Precis som Mattias säger räcker en originalpump om man bygger någotsånär rätt, typ ett större expansionkärl(du får ju betydligt mer kylvatten med kylaren bak) inte för klena rör/slangar, försök undvika vattenlås, se till att du har luftningsmöjligheter på högsta punkterna.
Mvh Kjelle
Mvh Kjelle
Re: Tips och råd kylare i bagaget
Ja det ska helt klart testas först, fungerar det har man ju sparat en massa tid, pengar och har färre komponenter som kan strula
Luftning skall finnas på ett rör som ersätter värmepaketet så det blir högst upp på motorn sen blir det luftning i expansionskärlet bak. Rören ska gå under golvet och vara raka hela vägen så inga ställen för luftfickor ska finnas(?).
Luftning skall finnas på ett rör som ersätter värmepaketet så det blir högst upp på motorn sen blir det luftning i expansionskärlet bak. Rören ska gå under golvet och vara raka hela vägen så inga ställen för luftfickor ska finnas(?).
Re: Tips och råd kylare i bagaget
Två ordentliga fläktar så blir inte insläpp och utsläpp så kritiskt . Luftningar brukar vara det luriga att få till, en elpump som hjälper till att skjusta fram vatten till orginal pump hjalper till .
Blir ju massor exktra gratis kylning med rör och vattenvägar, sen den extra mängden vatten hjälper oxå till att hålla vatten temp nere
Blir ju massor exktra gratis kylning med rör och vattenvägar, sen den extra mängden vatten hjälper oxå till att hålla vatten temp nere
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Re: Tips och råd kylare i bagaget
Okej! Har läst att vid höga hastigheter kan det bildas lågtryckszooner som gör att luften bara passerar öppningen och förhindrar fläktarna att suga in luft. Tror ni 2st 160mm intag räcker? Finns det någon bil man kan ta fläktar från med en lämplig fläktkåpa? tror originalfläktar suger bättre än många eftermarknads om man inte vill köpa jättedyra fläktar.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Tips och råd kylare i bagaget
Men tror du de kommer hända när du driftar? känns ju som att öppningar på sidan är ganska perfekt då? eller har jag fel?
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Tips och råd kylare i bagaget
Men tror du de kommer hända när du driftar? känns ju som att öppningar på sidan är ganska perfekt då? eller har jag fel?
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Tips och råd kylare i bagaget
Nej det har du rätt i om jag blir nog duktig och inte bara åker rakt fram ;D nej men jag försöker bara samla så mycket info som möjligt för efter ombyggnationen ska den lackeras invändigt och då vill jag gärna slippa göra om hatthyllan osv.