Audi 10v turbogrenrör - förlängning

Diskussioner för erfaret folk
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Audi 10v turbogrenrör - förlängning

Inlägg av quattro »

Pacman, håller med om dina kamsynpunkter generellt, men kammen jag pratar om är en Volvo turboprofil slipad på en Audikam. Mina tryckare är 7 st 35 mm med fullradie och dom är för små. Sen har jag 3 st 37 mm fullradie Volvotryckare från SPM också pga att några tryckarbrunnar blev sneda efter en överhettning. På de tryckarna fungerar den. Jag tolkar det som att den är ganska så tuff i sin profil. Den kammen jag använder just nu klarar Audis original tryckbrickor vilka väl är 33 mm så nog är det stor skillnad.

Ventilerna idag är 39/33 mot original 38/33. Jag köpte 40 mm men bedömde att de kom för nära väggen och slipade ned dem till 39. Så nog är det ont om plats alltid. :-)

I vilket fall så skall jag nu prova högre komp och vassare kam som steg 1. Sen får jag se vad det ger och i vilken riktning det pekar på att jag skall gå. Jag tror inte turbon (EFR 6258) är ett problem idag utan det är motorn som inte är effektiv i att omvandla det tillgängliga flödet till effekt. Speciellt med tanke på de synpunkter jag har fått här. Ser man på hur bilen är att köra idag så behövs det snarare längre register och högre toppeffekt än mer vrid - även om turbon gärna skulle få vakna 500 rpm tidigare. Men det kan man ju lösa med ALS.

Det Kadetten skriver om spikkänslighet håller jag givetvis också med om. Vad jag menade var att jag tidigare inte såg någon effektökning med högre komp utan bara fick spikningsproblem så nettokonsekvensen vart negativ. Men det var med 1,03 mm i squish och jag har noterat synpunkter på forumet tidigare att man skall lägga sig antingen under 1 mm eller över 3 mm. Men den komp jag har nu är säkert för låg för det lönar sig inte att gå upp till spikningsgränsen ens. Effektökningen stannar upp innan dess. Btw jag kör med E85 normalt, men grundmappar på 50/50 blandning med E85/98 oktan för att se/höra spikningar bättre. Det sitter 2 knacksensorer på den och man kan se i loggen hur starka signalerna är och man kan ställa hur de skall hanteras. Men jag är osäker på om spikningar syns om man kör på E85. Vad säger ni?

Apropå topp så blir det inte aktuellt de närmaste månaderna. Men det kan bli sen om det inte går åt rätt håll. I så fall skall jag inte göra den själv. Så mycket är jag klar över :-)
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Audi 10v turbogrenrör - förlängning

Inlägg av Pacman »

Enem V16 är en relativt snäll profil avsedd för Volvo original tryckare som är 37mm i dia men har 33mm brickor som kammen trycker på. Kamprofilen ser därför tryckarna som 33mm tryckare.
De kamprofiler som kräver 37mm fulltryckare är avsevärt brutalare i ramper och accelerationer.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Audi 10v turbogrenrör - förlängning

Inlägg av »

Har för mig att det finns värden på forumet på enem 16v kammen som jens lagt upp där kan man se hur snäll den är i ramper och acc jämfört med nån volvo originalkam och hans sts247.
Jämför man med agap så är nog även deras gatprofiler för 33mm tryckare så att säga värre än 16v kammen.
Har inte volvo b234 35mm tryckare? I så fall borde en sådan agap profil för stumma tryckare passa bra om inte alla tryckare skulle bytas till 37mm
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Audi 10v turbogrenrör - förlängning

Inlägg av quattro »

Här är värden från Jens kamtråd och från AGAPs hemsida

vs är vid ventilspel ------ls är lobe separation
--------------vs----0,5---1,0---1,27---2,0---9,0----lyft----ls
STS 237----266---258---242---237---224---------11,15
AGAPG234--------268---242---234----------------11,5
AGAPR238--------263---244---243----------------12,0
ENEMV16--268---248----------230----------114--11,8---112

Ventilacceleration för V16 uppges till 3 grader per 0,5 mm.

Jag har ingen uppfattning om hur snabblyftande V16 kammen är egentligen, utom det att den är betydligt värre än den ENEM G8 jag kör med idag. Jag ser vad du skriver Pacman om att den skall funka på 33 mm brickor, men i min motor och slipad på en Audikam så går den över kanten på 35 mm brickor. Med det menar jag att oljan på nocken skrapas av på kanten på lyftaren. Jag har dragit runt den med molyfett på nockarna och då ser man precis hur nocken arbetar mot tryckaren. Min bedömning är att den inte kommer att hålla kvar någon oljefilm på nocken och att den kommer att pressa tryckaren i sidled. Därför går den inte att köra med. Det kanske beror på skillnader mellan V16 och V16T (lyfthöjd båda 12.2mm enligt hemsidan), eller det kanske beror på förhållandet mellan lyft och bascirkel på just min kam, men oavsett, i Audin kräver den i storleksordningen 4 mm större diameter på tryckarna än vad min nuvarande G8 kam gör.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Audi 10v turbogrenrör - förlängning

Inlägg av Kadett4wd »

Skulle det gå med Saabtryckare?
De är 38mm och mekaniska.
De har ju schimset under tryckaren om jag minns korrekt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Audi 10v turbogrenrör - förlängning

Inlägg av »

Letade fram värdena jag tänkte på.
Finns på Enem 16v långt ner på sida ett i tråden ska enligt den uppmätningen utnyttja just över 32mm tryckaryta
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 47#p300999
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Audi 10v turbogrenrör - förlängning

Inlägg av Matti johansson »

Reglerna för Nat special utgår väl i ditt fall från grupp A. Där är väl tryckare fri i std storlek? Menar inte att din reparation e fel. Men om du genom att jaga prestanda ska öka tryckare gäller det väl att veta??... Kika i appJ.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Audi 10v turbogrenrör - förlängning

Inlägg av quattro »

Angående V16-kammen så kan jag bara säga att jag ser vad det står och vad ni skriver - men alldeles oavsett det så fungerar inte kammen i min topp. Det verkar vara ett typiskt fall där kartan och verkligheten inte stämmer överens. Och då gäller verkligheten - inte sant? Man kan ju givetvis tänka sig att det blivit något fel så ENEM slipat en annan profil än den jag beställde, vad vet jag. För den beställdes ju faktiskt för att gå i en Audi-topp med original tryckare och den är slipad på en Audi standardkam så visst är det något som är skumt. Men oavsett vilken förklaring som är den rätta, den kam som jag har och som det står V16 på fungerar inte med 35 mm fullradietryckare. Så är det bara. När jag har tillfälle skall jag passa på och mäta upp durationen på den, det låter som att det är risk att den inte heller stämmer.

Kadetten, med 38 mm blir det väldigt lite kvar av kamaxelbryggan, men visst, det går nog. Men de 37 mm SPM-lyftare jag har är väldigt lätta och fina och dom räcker till för den kam jag vill testa. Det är mer en fråga om det är värt att lägga ner jobbet att fräsa upp resterande tryckarbrunnar i den här toppen. Jag skall i vilket fall testa 288-kammen först. Och den klarar sig med originaltryckarna.

Matti, jag har nog utgått från om det är godkänt i 2wd så borde det vara godkänt i 4wd också. Men så behöver det ju givetvis inte vara. Nu har det ingen praktisk betydelse för så länge jag bara har tre större tryckare så gör det ju ingen skillnad på vilka kammar som går att använda. Det jag gjort är bara en reparation.

Men faktum är att tryckardiametern överhuvud taget inte finns specificerad i det homologeringsunderlag som motorn går på, vare sig i GrpA eller i GrpN. Och i Nationell Special-reglerna står bara att motorer skall följa sina ordinarie klassningshandlingar beträffande utförande och cylindervolym.

Tittar man i AppJ står det så här under Bestämmelser för Grupp A:
5.1.11 Vipparm och ventillyftare
Vipparmar får endast modifieras enl. art. 5 Allmänna bestämmelser.
Diameter på lyftare liksom dess form samt vipparmar är fria, men vipparmen måste vara utbytbar
mot en originalvipparm.
Det är tillåtet att justera dem med hjälp av brickor.


Så nog borde det väl vara tillåtet att köra med andra tryckare??
Skriv svar