Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön maj 20, 2018 11:04 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: fre maj 06, 2016 8:13 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 51
Hej , en god vän til mig har köpt en swirlmeter och provar på sin flödesbänk, en intressant sak som vi sett är att swirlmätarn stannar så fort det blir turbulens i porten, på en b20 topp.

Har någon här erfarenhet och tipps och trix när det gäller att använda en swirlmeter ? vilka värden är bra eller dåliga?

Tacksam för alla svar

Tack på förhand,trevligt forum det här.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 07, 2016 7:17 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
jagar ni bränsle förbrukning på dellast eller effekt på full gas?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 07, 2016 7:33 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 51
Hej Jens , det är full effekt vi jagar : )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 08, 2016 5:06 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
då ska man ha så lite som möjligt tror jag på en sån topp, man ska då iallafall inte offra flöde för att få swirl. man jagar max flöde på rätt aria. erland har säkert mer info. för mycket swirl får soppan att centrifugera ut mot cylinderväggen på höga varv.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 08, 2016 8:33 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9050
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Swirl bör du ha.
Men mindre än std.
Vilket värde har jag ingen aning om.

Svårt att förklara.
Men man 'packar cylindern' effektivt med luft
Om den får snurra ned i cylindern.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 09, 2016 9:12 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 51
Hej ,och tack för input : )

Har googlat omkring och inte blivit så mycket kolkare , läste på ett ställe att hemimotorer inte gillade swirl
på ett annat ställe att prostock moterer inte var så känsliga, och lämnade ungefär samma effekt med eller utan swirl
någon som har några mer ideer ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 09, 2016 9:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9050
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
En hemi har ju insugsventilen ganska optimalt placerad för att låta luften fylla cylindern.
Det strömmar nästan lika runtom ventilen, blir väl en 'död' zon direkt under tallriken bara.

Sånt här är extremt viktigt då man trimmar tvåtakt.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 10, 2016 5:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm
Inlägg: 201
Kör man med ventiler i tvåtaktare....förutom dieslar...?

Smokey Yunick ogillade swirl, såg ingen vits med det hela. Swirl är bra för att blanda luft och bränsle, men på bekostnad av fyllnadsgrad i cylindern. När ventilerna väl har stängt så kommer kolvens rörelse att ändra alla betingelser genom att skapa både tumble och swirl. Hur luften sedan rör sig inne i cylindern förändras rejält av var kolven befinner sig. Det finns massor av rapporter då man via laser och partiklar i den insugna luftmassan kan se hur luften rör sig inne i cylindern. Så lite inducerat swirl i början av insugsperioden verkar inte spela någon större roll då man sedan ser hur luften beter sig.. :lol: Hellre då se till att få luftflödet så jämt fördelat det bara går över ventilöppningen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 10, 2016 6:10 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9050
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Vill man missförstå så är det givetvis fritt att göra så.

Luftens rörelse ur portarna för att fylla cylindern effektivast.
Det är enormt viktigt på 2taktare eftersom fel rörelse spolar ut luften i utblåset.

Mao, man kan fylla cylindrar med kontroll.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 10, 2016 7:46 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 51
tack för input : ) intressant de här med motorer , och hur luft,och bränsle rör sig , någon mer som har någon ide om detta intressanta område : )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 10, 2016 8:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 488
Ort: lycksele
Är det säkert att det inte har så stor inverkan tex en volvo 16v topp har jag iaf läst att dom går bättre med mera tumble bara flödeskravet uppfylls?
Likadant snällare motorer med 530 och 531 toppar (så länge flöde och aria räcker till i 530in)
Har läst och även sett lite själv (baserat på typ 5-6 motorer så inget direkt vetenskapligt) att effekten brukar bli högre med en bra 530 topp är det bara aria mm eller kan det bero på att den flödar på ett annat sätt?
På en 530 går ju luften mer över ventilen och borde skapa en virvel axiellt med cylinder loppet Medans en 531 där luften går mera runt hela ventilen borde kunna skapa en virvel radiellt mot cylinder loppet om det blir någon virvelströmning alls på det sättet.
en 16v har ju inte mycket squisch ytor så det ksk är en dålig jämförelse men mellan 530 och 531 borde det ju inte va så stor skillnad.
Som sagt bara funderingar för och få igång en diskution då ja inte själv kan så mycket i ämnet mvh:)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 10, 2016 8:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9050
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det är ju egentligen ganska enkelt.
Det handlar inte om flöde, det handlar om hur mycket luft man lyckats fånga därinne för förbränning.

Sen går ju vägen dit med ökat flöde och ändringar i luftens rörelse på olika vis.
Om det, de lärde tvistade ;)

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010