tänding på era turbo bilar?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
tänding på era turbo bilar?
Hej! Jag går direkt på sak:
Jag har en bmw s38b38 8.5 i komp, kör bensin. turbo är dubbla 19t.
När jag var och mappade så lade bromsaren min tänding på 0 grader vid maks ladd som är 1.4 bar.
Det spikade om man gav den mer sa han, men jag tycket det låter väl lite! vad gjer ni era M-motorer?
En cosworth motor gjer han 7 grader. jag tycker det låter lite det med.
men därför jag undrar: en annan polare med cosworth åkte nu med 8 grader på 1.5 i ladd och smält sina kolvar. jag får det inte att gå i hop. mens andra åker mycket mera och det håller, kunde inte höra det spika heller
Jag har en bmw s38b38 8.5 i komp, kör bensin. turbo är dubbla 19t.
När jag var och mappade så lade bromsaren min tänding på 0 grader vid maks ladd som är 1.4 bar.
Det spikade om man gav den mer sa han, men jag tycket det låter väl lite! vad gjer ni era M-motorer?
En cosworth motor gjer han 7 grader. jag tycker det låter lite det med.
men därför jag undrar: en annan polare med cosworth åkte nu med 8 grader på 1.5 i ladd och smält sina kolvar. jag får det inte att gå i hop. mens andra åker mycket mera och det håller, kunde inte höra det spika heller
Re: tänding på era turbo bilar?
Är de på 98 ?
Vilken turbo på cossie ?
När jag körde c20let gilla inte dom tändning heller..
K24 och 1.2bar. Blir väl så
Vilken turbo på cossie ?
När jag körde c20let gilla inte dom tändning heller..
K24 och 1.2bar. Blir väl så
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: tänding på era turbo bilar?
många 4g63 vill ha väldigt låg tändning.
Jag ser det dock inte som en nackdel, tvärtom!
Jag ser det dock inte som en nackdel, tvärtom!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: tänding på era turbo bilar?
turbo är garret gtx3071r
nej någon nackdel är det ju inte, men jag tycker det låter skumt om det ska spika vid 8 grader.
vid 0 går det jo i teorin inte att spika heller.
vad talar vi om i grader vid maxladd/vrid?
frågan är ju hur lågt man kan gå utan att brinna upp turbon, har ej EGT
nej någon nackdel är det ju inte, men jag tycker det låter skumt om det ska spika vid 8 grader.
vid 0 går det jo i teorin inte att spika heller.
vad talar vi om i grader vid maxladd/vrid?
frågan är ju hur lågt man kan gå utan att brinna upp turbon, har ej EGT
Re: tänding på era turbo bilar?
Ja har byggt några s38or, de e skillnad med e85 vilket ja kört på, men har provat lite olika setuper..
S38(m88)b35, cp turbo kolvar, h-prof, enem z17 kammar, supertech ventiler och fjädrar, precision 6765, dvs trång avgsida, 700,8 whp, vill kommaihåg ca17 grader. +- nån! Körd i rototest
S38b36, smidda stakar men orginal kolvar, orginal kammar/ventiler, ppf fjädrar, bw 372, 710whp utgick från mappen från den övre s38an, tror inte de ändrades nåt på tändningen.. Körd i dynapack
Man märkte att den övre hade bra mottryck då de inte vart mkt effektökning/hg mot slutet, men den va inte farligt varm ändå, vet inte om ja va över 800gr me den ens! Helt sjuk respons me 6765 på 3,5l, tror den gick över till övertryck runt 2000rpm.. Men den vart inte helt galen fören runt 4 - 5000 då kammarna vakna till antar ja!
De e bra maskiner detta, den sistnämnda gav me mer lr mindre orginal maskin 710whp/960wnm på 1,25bar!
Berätta gärna mer om din, hur funkar 19t på dessa?
Har vart sugen på att bygga dubbla 19t på min s50, får se va de blir!
Mvh
S38(m88)b35, cp turbo kolvar, h-prof, enem z17 kammar, supertech ventiler och fjädrar, precision 6765, dvs trång avgsida, 700,8 whp, vill kommaihåg ca17 grader. +- nån! Körd i rototest
S38b36, smidda stakar men orginal kolvar, orginal kammar/ventiler, ppf fjädrar, bw 372, 710whp utgick från mappen från den övre s38an, tror inte de ändrades nåt på tändningen.. Körd i dynapack
Man märkte att den övre hade bra mottryck då de inte vart mkt effektökning/hg mot slutet, men den va inte farligt varm ändå, vet inte om ja va över 800gr me den ens! Helt sjuk respons me 6765 på 3,5l, tror den gick över till övertryck runt 2000rpm.. Men den vart inte helt galen fören runt 4 - 5000 då kammarna vakna till antar ja!
De e bra maskiner detta, den sistnämnda gav me mer lr mindre orginal maskin 710whp/960wnm på 1,25bar!
Berätta gärna mer om din, hur funkar 19t på dessa?
Har vart sugen på att bygga dubbla 19t på min s50, får se va de blir!
Mvh
Dirtymeckers
Re: tänding på era turbo bilar?
Det låter inte alls orimligt
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: tänding på era turbo bilar?
Hmm, noe må være feil der. Her ser du resultatet med følgende resept.DreRacing@ skrev:Hej! Jag går direkt på sak:
Jag har en bmw s38b38 8.5 i komp, kör bensin. turbo är dubbla 19t.
När jag var och mappade så lade bromsaren min tänding på 0 grader vid maks ladd som är 1.4 bar.
Det spikade om man gav den mer sa han, men jag tycket det låter väl lite! vad gjer ni era M-motorer?
En cosworth motor gjer han 7 grader. jag tycker det låter lite det med.
men därför jag undrar: en annan polare med cosworth åkte nu med 8 grader på 1.5 i ladd och smält sina kolvar. jag får det inte att gå i hop. mens andra åker mycket mera och det håller, kunde inte höra det spika heller
Gammel 3,5L 12V BMW motor med dreide stempler, Norsk pumpebensin, Haltech E6X, kina GT45 turbo, hjemmelaget innsug og en eller annen "7" kam og (for) lett oppgraderte ventilfjærer:
https://www.facebook.com/13925344009715 ... =3&theater
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: tänding på era turbo bilar?
två olika maskiner med helt olika setup.
går ju inte att jämföra.
går ju inte att jämföra.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: tänding på era turbo bilar?
måste man backa tändningen jätte mycket så har man nått stort problem i sin tuning eller i konceptet tycker jag.
man går miste om stora mängder effekt som förbränns väldigt långt ned i cylindern= dålig verknings grad eller efter avgas ventilen öppnad= hel kass verknings grad.
men på en given motor som man inte kan bygga om så blir man tvungen men man ska överväga att kanske styra laddtrycket lite mer där om det blir en allt för låg tändning.
bensin, små turbos, låga rpm, snabb förbräning är alla saker som gör att man blir tvungen att sänka tändning mer än vad man kanske vill?
på en volvo 8v som jag bygger och designar med e85 , rätt turbo, bra kam topp mm så behöver man inte gå under 20 grader än om man laddar 2.5 bar
en volvo 16v eller race byggd ford 4v är siffrorna ca 5 grader lägre. men beror som sagt på hela konceptet och provas försiktigt fram i en bänk.
mvh jens
man går miste om stora mängder effekt som förbränns väldigt långt ned i cylindern= dålig verknings grad eller efter avgas ventilen öppnad= hel kass verknings grad.
men på en given motor som man inte kan bygga om så blir man tvungen men man ska överväga att kanske styra laddtrycket lite mer där om det blir en allt för låg tändning.
bensin, små turbos, låga rpm, snabb förbräning är alla saker som gör att man blir tvungen att sänka tändning mer än vad man kanske vill?
på en volvo 8v som jag bygger och designar med e85 , rätt turbo, bra kam topp mm så behöver man inte gå under 20 grader än om man laddar 2.5 bar
en volvo 16v eller race byggd ford 4v är siffrorna ca 5 grader lägre. men beror som sagt på hela konceptet och provas försiktigt fram i en bänk.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: tänding på era turbo bilar?
här fins en bra tråd man ska läsa den har en del intresantra tankar i sig. några år gammal men jag tänker liknade sätt fortfarande http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=13949
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: tänding på era turbo bilar?
Är väll en dålig jämförelse då jag åker volvo. Men min första motor jag byggde med hyd kammar 280in 268ut 8,0 i komp med en gt42a så körde jag stum tändning MSD trigger på veven och ett sprut utan tändning i
den gav mest pulver vid 24 grader på Shell V-Power
Den sista med mek kammar och jätte turbo och E85 och justerbar tändning fortfarande 8,0 i komp så hade jag 17grader vid max vrid och 19 vid max effekt han aldrig prova mer tändning den gången. Hade säkert gett mer med mer tändning
//Johan
den gav mest pulver vid 24 grader på Shell V-Power
Den sista med mek kammar och jätte turbo och E85 och justerbar tändning fortfarande 8,0 i komp så hade jag 17grader vid max vrid och 19 vid max effekt han aldrig prova mer tändning den gången. Hade säkert gett mer med mer tändning
//Johan
volvo pv 53 16v
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: tänding på era turbo bilar?
Allt är ju lite motsägelsefullt om man kikar på de snabbaste 4g63 maskinerna som rullat på strippen.
Sällan över 5 grader tändning där på maxvrid.
Om det skulle vara så kass, så skulle det inte bli nå mos, men...
Sällan över 5 grader tändning där på maxvrid.
Om det skulle vara så kass, så skulle det inte bli nå mos, men...
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: tänding på era turbo bilar?
johan det stämmer rätt bra med vad jag sett också
men det är motorer som inte plågas av avgas mot tryck och strypningar här och där.
vad har du haft för avstånd mellan kolv och topp Johan?
mvh jens
men det är motorer som inte plågas av avgas mot tryck och strypningar här och där.
vad har du haft för avstånd mellan kolv och topp Johan?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/