tänding på era turbo bilar?

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av johan johansson »

5mm plan kolv på första 3,5mm med en kolv som har en liten skålform över hela kolvtoppen på den sissta
volvo pv 53 16v
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av DreRacing@ »

johan johansson skrev:Är väll en dålig jämförelse då jag åker volvo. Men min första motor jag byggde med hyd kammar 280in 268ut 8,0 i komp med en gt42a så körde jag stum tändning MSD trigger på veven och ett sprut utan tändning i
den gav mest pulver vid 24 grader på Shell V-Power

Den sista med mek kammar och jätte turbo och E85 och justerbar tändning fortfarande 8,0 i komp så hade jag 17grader vid max vrid och 19 vid max effekt han aldrig prova mer tändning den gången. Hade säkert gett mer med mer tändning

//Johan
Att det ger mer vet jag, men jag talar väl mer om spikningar. dom kommer i regel före max effekt om man har mindre turbo ock taskit bränsle (bf95)
men att motorn spikar vid 7 grader?? att det spikar vid 0 skulle jo vara omöjligt eftersom kolven inte är på väg upp..
själv hörde jag inga spikningar.

supercars i rallycross ska också ligga på rundt 0-grader i tänding.
att det brinner fort i ett effektivt förbränningsrum är ju en ting, då behöver man inte hög tänding.

mitt värsta exempel måste vare en AMG55 kompressor jag mappade. 3 ventiler og 2 tändstift. laddade 0.7 så jag tänkte 20 grader är ju en bra början.
den gav INGET effekt så jag var säker på det var nogot annat fel, så kollade över hela motorn över 2 dag, hittade inget. höjde till 25 grader då kom 50hk till, höjde ock höjde, stannade på 36 grader! då brinner det trögt i sylindern! inga spikningar
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av Kadett4wd »

Ja i min c55 amg hamnade jag också högt i tändning.
så högt att jag kände mig väldigt osäker om jag verkligen hörde spikningar eller inte.
Motorstyrningen reagerade aldrig iaf, men likförbenad, då man har 0.82bar tryck på 11-1 i komp så känns 30 grader högt på blyfri 98(tordes inge mer)

Men glöm inte vad spik är, det är okontrollerad förbränning som skapar chockvågor i maskin.
Mao, det KAN spika efter ÖD, men sällsynt.
Då banan ska det brinna fort ;)
Men problemet är också mycket mindre pga kolv är på väg nedåt och minskar snabbt trycket i cylindern.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av mauser240 »

Som kadetten skriver så är väl inte noll förtändning nån garanti mot spikningar?

Jag hade för mig att spikning är när oförbränd bränsleblandning detonerar i förtid p.g.a. tryck och värme. Är jag helt ute och cyklar?
//MartinL
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av DreRacing@ »

jag vet väl vad spikning är. det är 2 flamfrontar i sylinder som startat precis efter att gnisten kommit (är det det blir högt tryck så den andra flamfronten startar)
är ju därför att sänka tändingen är medicin mot spikningar.

men jag ställer mig frågande till att man kan lita blindt på sin spiklampa.
har själv en processor styrd från knocklink.
jag litar fan inte på den, iblandt så lyser det rödt även ingen fara.
numera har jar hörlurar från phormula, men är sällan jag hör spik.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av mauser240 »

Du har själv skrivit att motorn inte kan spika vid 0 grader tändning. Varför skulle den inte kunna det?

Och angående spikavlyssning så är väl ingen processorstyrd grej att lita på före homo sapiens kalibrerat den?
//MartinL
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av DreRacing@ »

jag skrev. vid 0 går det jo i teorin inte att spika heller.
jag tänker att kompressionen som kolven gör på väg upp är ju borta vid 0, så om man kommit redan hit utan spik så skulle det troligen inte spika.

lampan kalibrerar sig själv. men den lysnar ju efter höga amplituder som knock genererar.

men frågan kvarstår ju, är det fler som har spikningar vid 5 grader?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av mauser240 »

Jag är ingen spikexpert men jag ser inte varför 0 graders förtändning skulle innebära nån "magisk gräns" där det inte längre uppstår spikningar.

Jag tror inte heller på att "kompressionsfasen" slutar exakt vid ö.d., trycket borde fortsätta att öka av värmen tycker jag. Dessutom finns det många andra faktorer som påverkar.

Ursäkta sidospåret.
//MartinL
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av Baxman »

DreRacing@ skrev:jag skrev. vid 0 går det jo i teorin inte att spika heller.
jag tänker att kompressionen som kolven gör på väg upp är ju borta vid 0, så om man kommit redan hit utan spik så skulle det troligen inte spika.

lampan kalibrerar sig själv. men den lysnar ju efter höga amplituder som knock genererar.

men frågan kvarstår ju, är det fler som har spikningar vid 5 grader?
Hvorfor ikke?

Det er mange praktiske eksempler på at man må over på minus siden når man chipper orginale turbobiler. Jeg har sett at både -3 og -5 grader har vært nødvendig for å unngå "spikning". ØD er ingen magisk grense.

Ja, "vi" har sett spikningar ved 5 grader fød på Cosworth på Norsk "98 oktan" som siden er blitt justert ned til 2 grader fød uten effekttap og også uten spikningar.

Det er motoren som bestemmer hva som er riktig, ikke han som mapper. ;)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av Kadett4wd »

mauser240 skrev:
Jag tror inte heller på att "kompressionsfasen" slutar exakt vid ö.d., trycket borde fortsätta att öka av värmen tycker jag. Dessutom finns det många andra faktorer som påverkar.
Korrekt, trycket stegras snabbt efter tändögonblicket.
Och det man EGENTLIGEN vill göra är att maximera cylindertrycket till önskad vevaxelvinkel efter öd.
Nu minns jag inte exakt när, men runt 20-30 grader efter övre dödpunkt är en siffra som ringer lite i skallen.
Så allt handlar ju egentligen om det, att få ut max arbete ur tryckstegringen, inte om hur mycket förtändning en maskin tål.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av DreRacing@ »

Baxman skrev: Hvorfor ikke?

Det er mange praktiske eksempler på at man må over på minus siden når man chipper orginale turbobiler. Jeg har sett at både -3 og -5 grader har vært nødvendig for å unngå "spikning". ØD er ingen magisk grense.

Ja, "vi" har sett spikningar ved 5 grader fød på Cosworth på Norsk "98 oktan" som siden er blitt justert ned til 2 grader fød uten effekttap og også uten spikningar.

Det er motoren som bestemmer hva som er riktig, ikke han som mapper. ;)
De fleste cosworther legger jeg på 10-12 grader ved 1.7 bar.
rart att noen skiller seg ut så veldig og ikke tåler tenning i det hele tatt. men ikke noe særlig effekt økning fra 7 til 12 grader heller, men heller ikke noe bank.
skulle jo tro man fikk høy eksos temp med og kjøre negativ tenning
Kadett4wd skrev: Nu minns jag inte exakt när, men runt 20-30 grader efter övre dödpunkt är en siffra som ringer lite i skallen.
17 grader ringer i min skalle, men minns hellre inte exakt. men detta borde ju också vara lite relativt.
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av Baxman »

2,6 BAR på 3500 o/min.

Eksostemp. på denne Cosworthmotoren var overraskende lav på 800 tallet en plass.

https://www.youtube.com/watch?v=q3PfyeLALPM
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av DreRacing@ »

og hvor mye tenning? thats the Q
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av Baxman »

7 grader på 3500 o/min med 2,6 BAR ladetrykk.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av Pacman »

Så var det åter dags för en "Äpple/Päron" jämförelse.

Pre-Ignition är en form av självantändning. Jag vet inget korrekt svenskt ord för det fenomenet. Det kan inträffa när som och oftast på helt fel tillfällen i cykeln. Ett typexempel är när man kör med E85 och får hög temp i förbränningsrummet. Kanske pga av att bensinen i E85 spikar. Då kan hotspots som t.ex spetsen på tändstiftet antända blandningen redan i insugsfasen så förbränningen redan börjat när kolven komprimerar. Då får man en gasexpansion samtidigt som kompressionen stegrar trycket och accelererar hela förloppet och man får nåt som liknar en skärbrännare inne i motorn. Ganska vanligt med hål i kolven, smält vevstake eller smältskador i cylinderväggen.

Detta är oftast en följd av långvarig små-spikning som värmt upp förbränningsrummet.

Spikning, knack, pinging, knocking. Kärt barn har många namn.
Det är en okontrollerad förbränning men som fortfarande är startad av tändstiftet. Det kan vara två flamfronter som någon sa, där den ena värmts upp av avgassidans värme och där hettan av den "riktiga" antändningen antänder den "felaktiga". Det kan vara för högt tryck pga kompression eller laddtryck. Det kan vara för hög temp. Det kan vara för häftiga virvlar pga swirl, squish eller tumble som ger en för snabb förbränning. Det kan även vara pga tändförbättrande kontamineringar som t.ex olja.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar