Opel Maskiner behöver lite tips-
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
- Ort: Sala
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Motorerna tillhör ju Ecotec familjen och finns i en massa olika varianter t.ex. direkt insprutning, olika cylindervolym m.m. Dom är vanligare att trimma i USA än här i Sverige.
Tror nog att det går att få ut rätt så hög effekt ur dom. På Ebay kan man ju hitta lite trimmprylar till dom.
Tror nog att det går att få ut rätt så hög effekt ur dom. På Ebay kan man ju hitta lite trimmprylar till dom.
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Diket(rejsa) lade ganska mycket energi på att få fart på en sån, kolla med han hur det gick.
Motorn har inget gemensamt med de gamla ecotec, jävligt bra motor i otrimmat utförande faktiskt.
Motorn har inget gemensamt med de gamla ecotec, jävligt bra motor i otrimmat utförande faktiskt.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Han gjorde väl fel....
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Möjligt men det gick bra när han mekade gamla saabmotorer.
Turbovarianten (iallafall saab)hade starkare gerjjor, tror bla. toppen var förstärkt samt stakar kolvar och smidda vev om jag minns rätt och de pallar ca 300hk innan man får montera värre grejjor.
Finns egentligen ingen anledning Att inte köra på en b234 ifall man inte vill spara några kilo eller har väldigt hög budget.
Turbovarianten (iallafall saab)hade starkare gerjjor, tror bla. toppen var förstärkt samt stakar kolvar och smidda vev om jag minns rätt och de pallar ca 300hk innan man får montera värre grejjor.
Finns egentligen ingen anledning Att inte köra på en b234 ifall man inte vill spara några kilo eller har väldigt hög budget.
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Diket hade väl mycket bekymmer med att motorn käkade lager å sånt. Men efter han bytt till torrsump blev han av med de bekymmerna.
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Jag var lite kort, fick telefon har jag för mig.Dennis M skrev:Möjligt men det gick bra när han mekade gamla saabmotorer.
Turbovarianten (iallafall saab)hade starkare gerjjor, tror bla. toppen var förstärkt samt stakar kolvar och smidda vev om jag minns rätt och de pallar ca 300hk innan man får montera värre grejjor.
Finns egentligen ingen anledning Att inte köra på en b234 ifall man inte vill spara några kilo eller har väldigt hög budget.
Hursom, jag menade 'fel för den motorn'.
Uppenbarligen tål de fläsk då GM racing trimmar dem
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Klart att det går att trimma dem men det är nog inte billigt, har man GM racing budget så är det ju bara att byta allt på motorn men då kan man ju bygga på vilken motor som helst.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Jag vill påstå det blir billigare.
Gm racing har redan hittat fallgroparna.
Och de har ju faktiskt presenterat facit.
Gm racing har redan hittat fallgroparna.
Och de har ju faktiskt presenterat facit.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Rätt många har kört med runt 600hk i saabmotorer som varit helt standard invändigt, dessutom med standardsprut vilket måste vara oslagbart billigt.
En motsvarande ecotec skulle bli väldigt dyr.
Vill man ha mer hästar så skulle jag vilja påstå att ingen av dem är något att satsa på då det finns gott om sexor och åttor som klarar blåsa igång stora snurror med bättre körbarhet.
En motsvarande ecotec skulle bli väldigt dyr.
Vill man ha mer hästar så skulle jag vilja påstå att ingen av dem är något att satsa på då det finns gott om sexor och åttor som klarar blåsa igång stora snurror med bättre körbarhet.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Jag glömde du jämförde mot saabmotorn.
Jag tänkte överlag att utveckla en stabil maskin själv.
Så är det enkelt då GM gjort jobbet redan.
Jag skulle personligen aldrig satsa på GM globalmotorn heller.
Jag skulle köra äldre C20xe/let
Caca Daud är ganska snabb med std vevaxel:
https://www.youtube.com/watch?v=uxDopQLjFQc
Jag tänkte överlag att utveckla en stabil maskin själv.
Så är det enkelt då GM gjort jobbet redan.
Jag skulle personligen aldrig satsa på GM globalmotorn heller.
Jag skulle köra äldre C20xe/let
Caca Daud är ganska snabb med std vevaxel:
https://www.youtube.com/watch?v=uxDopQLjFQc
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Gött massa svar här och intressant läsning. Jag har funderat på SAAB motor med men jag bara på nått sätt föll för Opel grejjerna.. Jag fick en känsla att framför allt yngre folk idag knappt tänkt på Opels grejjer som tex C20 maskinens fina topp.. En 2.2a känns riktigt lockande.. Jag hade chansen att köpa en donatorbil för 2000:- häromdagen via blocket men jag var för långsam. Min kompis har en X20xev liggandes på gården med kabelhärva och hela faderuttan.. Han har en R28 växelåda till den samt kardan.. Kanske jag borde börja med att passa till den maskinen med alla fästen osv och senare gå för 2.2 litaren? Såg att det sitter en massa böööös baktill på motorn. Lite orolig att det kan bli tight vid torpedväggen?
Hade jag haft pengar hade jag kört på C20 maskinen. Detta får börja lite som lowbudget.
Har nån testat 2.2an vev i 2.0 an? Lär ju bli ett jäkla skum rod/stroke ratio eller? Jag körde min S2a med Dieselvev och det korta däcket. Sinnessjukt vrid.. Man fick ju den så kallade "Golden angle". Man kan ju dock ifrågasätta livslängden på en sådan maskin men jesus va den va körbar... Fast kom dock på att kolvarna slår väl i toppen med den veven.. hmm.. (Off topic men audis dieselvev och Volvo S60R kolvar är en fin kombo i en 5:a... fast det va då det)
Insug: Jag upptäckte att Nissa 200 insuget förmodligen kan passa om man kapar bort flänsen och byter.
Grenrör: Även här kan Nissan grenrör stämma..
River merca motorn i helgen och försöker passa ner x20xev motorn om jag hinner.
Hade jag haft pengar hade jag kört på C20 maskinen. Detta får börja lite som lowbudget.
Har nån testat 2.2an vev i 2.0 an? Lär ju bli ett jäkla skum rod/stroke ratio eller? Jag körde min S2a med Dieselvev och det korta däcket. Sinnessjukt vrid.. Man fick ju den så kallade "Golden angle". Man kan ju dock ifrågasätta livslängden på en sådan maskin men jesus va den va körbar... Fast kom dock på att kolvarna slår väl i toppen med den veven.. hmm.. (Off topic men audis dieselvev och Volvo S60R kolvar är en fin kombo i en 5:a... fast det va då det)
Insug: Jag upptäckte att Nissa 200 insuget förmodligen kan passa om man kapar bort flänsen och byter.
Grenrör: Även här kan Nissan grenrör stämma..
River merca motorn i helgen och försöker passa ner x20xev motorn om jag hinner.
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Problemet med c20 maskinerna är väl att hitta en fräsch, även om det är bra motorer så har de flesta levt ett hårt liv.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10189
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Jag har provat 2.2 veven i en C20xe, funkar bra.ArceTurbo skrev:Gött massa svar här och intressant läsning. Jag har funderat på SAAB motor med men jag bara på nått sätt föll för Opel grejjerna.. Jag fick en känsla att framför allt yngre folk idag knappt tänkt på Opels grejjer som tex C20 maskinens fina topp.. En 2.2a känns riktigt lockande.. Jag hade chansen att köpa en donatorbil för 2000:- häromdagen via blocket men jag var för långsam. Min kompis har en X20xev liggandes på gården med kabelhärva och hela faderuttan.. Han har en R28 växelåda till den samt kardan.. Kanske jag borde börja med att passa till den maskinen med alla fästen osv och senare gå för 2.2 litaren? Såg att det sitter en massa böööös baktill på motorn. Lite orolig att det kan bli tight vid torpedväggen?
Hade jag haft pengar hade jag kört på C20 maskinen. Detta får börja lite som lowbudget.
Har nån testat 2.2an vev i 2.0 an? Lär ju bli ett jäkla skum rod/stroke ratio eller? Jag körde min S2a med Dieselvev och det korta däcket. Sinnessjukt vrid.. Man fick ju den så kallade "Golden angle". Man kan ju dock ifrågasätta livslängden på en sådan maskin men jesus va den va körbar... Fast kom dock på att kolvarna slår väl i toppen med den veven.. hmm.. (Off topic men audis dieselvev och Volvo S60R kolvar är en fin kombo i en 5:a... fast det va då det)
Insug: Jag upptäckte att Nissa 200 insuget förmodligen kan passa om man kapar bort flänsen och byter.
Grenrör: Även här kan Nissan grenrör stämma..
River merca motorn i helgen och försöker passa ner x20xev motorn om jag hinner.
men!
inte med c20xe blocket, jag skrev tidigare om det här i samma tråd, läs där.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
JAg kör på en X20xev så länge... sedan letar jag upp en X22xe.. Den maskinen borde väl funka så länge.
Provmonterade den i helgen. ska nog gå.. Lade en turbo vid sidan av för att kolla space..
[/URL]
Provmonterade den i helgen. ska nog gå.. Lade en turbo vid sidan av för att kolla space..
[/URL]