Opel Maskiner behöver lite tips-

Diskussioner för erfaret folk
Terror_Flynn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
Ort: Sala

Re: Opel Maskiner behöver lite tips-

Inlägg av Terror_Flynn »

Motorerna tillhör ju Ecotec familjen och finns i en massa olika varianter t.ex. direkt insprutning, olika cylindervolym m.m. Dom är vanligare att trimma i USA än här i Sverige.
Tror nog att det går att få ut rätt så hög effekt ur dom. På Ebay kan man ju hitta lite trimmprylar till dom.
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Opel Maskiner behöver lite tips-

Inlägg av Dennis M »

Diket(rejsa) lade ganska mycket energi på att få fart på en sån, kolla med han hur det gick.

Motorn har inget gemensamt med de gamla ecotec, jävligt bra motor i otrimmat utförande faktiskt.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Opel Maskiner behöver lite tips-

Inlägg av Kadett4wd »

Han gjorde väl fel....
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Opel Maskiner behöver lite tips-

Inlägg av Dennis M »

Möjligt men det gick bra när han mekade gamla saabmotorer.

Turbovarianten (iallafall saab)hade starkare gerjjor, tror bla. toppen var förstärkt samt stakar kolvar och smidda vev om jag minns rätt och de pallar ca 300hk innan man får montera värre grejjor.
Finns egentligen ingen anledning Att inte köra på en b234 ifall man inte vill spara några kilo eller har väldigt hög budget.
Användarvisningsbild
Magoo
För mycket laddtryck
Inlägg: 219
Blev medlem: tis feb 17, 2004 8:53 pm
Ort: Borås/Öxabäck

Re: Opel Maskiner behöver lite tips-

Inlägg av Magoo »

Diket hade väl mycket bekymmer med att motorn käkade lager å sånt. Men efter han bytt till torrsump blev han av med de bekymmerna.
There are only 3 sports, Bullfighting, Motor Racing and Mountain climbing. All the rest are games. Ernest Hemingway
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Opel Maskiner behöver lite tips-

Inlägg av Kadett4wd »

Dennis M skrev:Möjligt men det gick bra när han mekade gamla saabmotorer.

Turbovarianten (iallafall saab)hade starkare gerjjor, tror bla. toppen var förstärkt samt stakar kolvar och smidda vev om jag minns rätt och de pallar ca 300hk innan man får montera värre grejjor.
Finns egentligen ingen anledning Att inte köra på en b234 ifall man inte vill spara några kilo eller har väldigt hög budget.
Jag var lite kort, fick telefon har jag för mig.
Hursom, jag menade 'fel för den motorn'.
Uppenbarligen tål de fläsk då GM racing trimmar dem ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Opel Maskiner behöver lite tips-

Inlägg av Dennis M »

Klart att det går att trimma dem men det är nog inte billigt, har man GM racing budget så är det ju bara att byta allt på motorn men då kan man ju bygga på vilken motor som helst.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Opel Maskiner behöver lite tips-

Inlägg av Kadett4wd »

Jag vill påstå det blir billigare.
Gm racing har redan hittat fallgroparna.
Och de har ju faktiskt presenterat facit.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Opel Maskiner behöver lite tips-

Inlägg av Dennis M »

Rätt många har kört med runt 600hk i saabmotorer som varit helt standard invändigt, dessutom med standardsprut vilket måste vara oslagbart billigt.

En motsvarande ecotec skulle bli väldigt dyr.

Vill man ha mer hästar så skulle jag vilja påstå att ingen av dem är något att satsa på då det finns gott om sexor och åttor som klarar blåsa igång stora snurror med bättre körbarhet.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Opel Maskiner behöver lite tips-

Inlägg av Kadett4wd »

Jag glömde du jämförde mot saabmotorn.
Jag tänkte överlag att utveckla en stabil maskin själv.
Så är det enkelt då GM gjort jobbet redan.

Jag skulle personligen aldrig satsa på GM globalmotorn heller.
Jag skulle köra äldre C20xe/let

Caca Daud är ganska snabb med std vevaxel:
https://www.youtube.com/watch?v=uxDopQLjFQc
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
ArceTurbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am

Re: Opel Maskiner behöver lite tips-

Inlägg av ArceTurbo »

Gött massa svar här och intressant läsning. Jag har funderat på SAAB motor med men jag bara på nått sätt föll för Opel grejjerna.. Jag fick en känsla att framför allt yngre folk idag knappt tänkt på Opels grejjer som tex C20 maskinens fina topp.. En 2.2a känns riktigt lockande.. Jag hade chansen att köpa en donatorbil för 2000:- häromdagen via blocket men jag var för långsam. Min kompis har en X20xev liggandes på gården med kabelhärva och hela faderuttan.. Han har en R28 växelåda till den samt kardan.. Kanske jag borde börja med att passa till den maskinen med alla fästen osv och senare gå för 2.2 litaren? Såg att det sitter en massa böööös baktill på motorn. Lite orolig att det kan bli tight vid torpedväggen?

Hade jag haft pengar hade jag kört på C20 maskinen. Detta får börja lite som lowbudget.

Har nån testat 2.2an vev i 2.0 an? Lär ju bli ett jäkla skum rod/stroke ratio eller? Jag körde min S2a med Dieselvev och det korta däcket. Sinnessjukt vrid.. Man fick ju den så kallade "Golden angle". Man kan ju dock ifrågasätta livslängden på en sådan maskin men jesus va den va körbar... Fast kom dock på att kolvarna slår väl i toppen med den veven.. hmm.. (Off topic men audis dieselvev och Volvo S60R kolvar är en fin kombo i en 5:a... fast det va då det)

Insug: Jag upptäckte att Nissa 200 insuget förmodligen kan passa om man kapar bort flänsen och byter.

Grenrör: Även här kan Nissan grenrör stämma..

River merca motorn i helgen och försöker passa ner x20xev motorn om jag hinner.

:D
Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende
Inlägg: 926
Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Ort: Vetlanda

Re: Opel Maskiner behöver lite tips-

Inlägg av Dennis M »

Problemet med c20 maskinerna är väl att hitta en fräsch, även om det är bra motorer så har de flesta levt ett hårt liv.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Opel Maskiner behöver lite tips-

Inlägg av Kadett4wd »

ArceTurbo skrev:Gött massa svar här och intressant läsning. Jag har funderat på SAAB motor med men jag bara på nått sätt föll för Opel grejjerna.. Jag fick en känsla att framför allt yngre folk idag knappt tänkt på Opels grejjer som tex C20 maskinens fina topp.. En 2.2a känns riktigt lockande.. Jag hade chansen att köpa en donatorbil för 2000:- häromdagen via blocket men jag var för långsam. Min kompis har en X20xev liggandes på gården med kabelhärva och hela faderuttan.. Han har en R28 växelåda till den samt kardan.. Kanske jag borde börja med att passa till den maskinen med alla fästen osv och senare gå för 2.2 litaren? Såg att det sitter en massa böööös baktill på motorn. Lite orolig att det kan bli tight vid torpedväggen?

Hade jag haft pengar hade jag kört på C20 maskinen. Detta får börja lite som lowbudget.

Har nån testat 2.2an vev i 2.0 an? Lär ju bli ett jäkla skum rod/stroke ratio eller? Jag körde min S2a med Dieselvev och det korta däcket. Sinnessjukt vrid.. Man fick ju den så kallade "Golden angle". Man kan ju dock ifrågasätta livslängden på en sådan maskin men jesus va den va körbar... Fast kom dock på att kolvarna slår väl i toppen med den veven.. hmm.. (Off topic men audis dieselvev och Volvo S60R kolvar är en fin kombo i en 5:a... fast det va då det)

Insug: Jag upptäckte att Nissa 200 insuget förmodligen kan passa om man kapar bort flänsen och byter.

Grenrör: Även här kan Nissan grenrör stämma..

River merca motorn i helgen och försöker passa ner x20xev motorn om jag hinner.

:D
Jag har provat 2.2 veven i en C20xe, funkar bra.
men!
inte med c20xe blocket, jag skrev tidigare om det här i samma tråd, läs där.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
ArceTurbo
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: ons jun 24, 2015 8:21 am

Re: Opel Maskiner behöver lite tips-

Inlägg av ArceTurbo »

JAg kör på en X20xev så länge... sedan letar jag upp en X22xe.. Den maskinen borde väl funka så länge.

Provmonterade den i helgen. ska nog gå.. Lade en turbo vid sidan av för att kolla space..

Bild[/URL]
Skriv svar