Opel Maskiner behöver lite tips-
Opel Maskiner behöver lite tips-
Tjena,
Jag har en Mercedes 190 som är helt rensad från drivlina.. Jag har varit på jakt efter en lätt kompakt och smidig motor på 2liter ca som ska överladdas. Här om dagen snubblade jag på kompisens opel omega som är utrustad med en 2.0 X20xev.. Då stelande jag till.. A juste ja Opel bygger oxå motorer (Bara meckat audi femmor innan med skygglappar).
Så nu efter 5 sömnlösa nätter har jag surfat opel som det svider i skallen.. Och nu om jag vill kan jag få en hel drivlina från en opel omega 2.0 16V. Det är X20xev i denna.
Men på blocket.se kan jag köpa en hel reservdelsbil bil för typ 2000 med 2.2an i. Som jag fattat det som så är det större vev i 2.2an samt att man hjöt däcket 2cm på denna. Stämmer detta?
Ett annat alternativ är att leta upp en C20xe som jag hört ska flöda som bara den. Men en sådan maskin har jag inte hittat till billigt pris.
2.2 låter lockande som fanken men har ingen som helst erfarenhet av dessa.. Bilen ska köras på bana och jag vill gärna ha en körbar maskin ihop med en mindre snurra. Målet är ca 400hp max.. Som jag förstått det som kan man ta Opel C20let kolvarna ihop med H-profil. säg hålla bra. MEN om jag kör 2.2an är det annan lillände på den längre staken.
Så hitills har jag kommit fram till att köpa en 2.2a sugis billigt. Slänga i H-Profil och kolvar från Z22let (turbo). Men helst hade jag velat köra med sugis kolvarna för högra komp då jag ska köra E85. Men frågan är om det håller?
Alla tips gör en glad
Exempelbild:
Jag har en Mercedes 190 som är helt rensad från drivlina.. Jag har varit på jakt efter en lätt kompakt och smidig motor på 2liter ca som ska överladdas. Här om dagen snubblade jag på kompisens opel omega som är utrustad med en 2.0 X20xev.. Då stelande jag till.. A juste ja Opel bygger oxå motorer (Bara meckat audi femmor innan med skygglappar).
Så nu efter 5 sömnlösa nätter har jag surfat opel som det svider i skallen.. Och nu om jag vill kan jag få en hel drivlina från en opel omega 2.0 16V. Det är X20xev i denna.
Men på blocket.se kan jag köpa en hel reservdelsbil bil för typ 2000 med 2.2an i. Som jag fattat det som så är det större vev i 2.2an samt att man hjöt däcket 2cm på denna. Stämmer detta?
Ett annat alternativ är att leta upp en C20xe som jag hört ska flöda som bara den. Men en sådan maskin har jag inte hittat till billigt pris.
2.2 låter lockande som fanken men har ingen som helst erfarenhet av dessa.. Bilen ska köras på bana och jag vill gärna ha en körbar maskin ihop med en mindre snurra. Målet är ca 400hp max.. Som jag förstått det som kan man ta Opel C20let kolvarna ihop med H-profil. säg hålla bra. MEN om jag kör 2.2an är det annan lillände på den längre staken.
Så hitills har jag kommit fram till att köpa en 2.2a sugis billigt. Slänga i H-Profil och kolvar från Z22let (turbo). Men helst hade jag velat köra med sugis kolvarna för högra komp då jag ska köra E85. Men frågan är om det håller?
Alla tips gör en glad
Exempelbild:
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Du har inte övervägt en saab motor? En Saab 2.3 med t5 sprut är pålitlig och har ett sprut som går att mappa redan från början. Dom satt i den senare modellen av 9000 och även i dom tidiga 9-3. (Röd tändkassett)
Vissa av opels växellådor passar dessutom
Vissa av opels växellådor passar dessutom
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
- Ort: Sala
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Tycker också att en 2.3t saabmotor är ett riktigt vettigt och ganska så kostnadseffektivt val. Det brukar ju gå att få rätt så bra med bottenvrid ur dom. Tål hyffsat med effekt original också.
Original T5 sprutet är bra för du kan ladda hem t5suite och köpa en speciell kabel, sen är det bara börja labba med mappningen.
Opellådan som har samma bultmönster heter r25/28 och sitter på dom senare opel omega. Har för mig man ska använda sig av en distans eller 9-5 svänghjulet om allt ska lira med lådan.
Original T5 sprutet är bra för du kan ladda hem t5suite och köpa en speciell kabel, sen är det bara börja labba med mappningen.
Opellådan som har samma bultmönster heter r25/28 och sitter på dom senare opel omega. Har för mig man ska använda sig av en distans eller 9-5 svänghjulet om allt ska lira med lådan.
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Saab B204 og B234 er gode motorer. Har en slik stående i garasjen i påvente av at andre "viktige" prosjekter skal bli ferdig.
Omega girkassa tåler ikke 400hk. Men tåler fint en orginal B204R.
Budsjett messig kommer du billigere ut med saab motor og omsveiset BMW ZF kasse. Da har du en kombinasjon som kommer til å holde i mange år fremover.
Som nevnt er T5 ett veldig godt sprut, og mange som selger ferdig programmerte bokser for bestemte oppsett.
Omega girkassa tåler ikke 400hk. Men tåler fint en orginal B204R.
Budsjett messig kommer du billigere ut med saab motor og omsveiset BMW ZF kasse. Da har du en kombinasjon som kommer til å holde i mange år fremover.
Som nevnt er T5 ett veldig godt sprut, og mange som selger ferdig programmerte bokser for bestemte oppsett.
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Jag har ju själv lagt i en saabmotor i en merca så får rösta på det med.
Opelmotorn är bra men saabmotor har redan allt man behöver så den blir klart billigare.
Dessutom kan man besikta med saabmotor vilket krävs på många banträffar, Opelmotorn är inte besiktingsbar.
Opelmotorn är bra men saabmotor har redan allt man behöver så den blir klart billigare.
Dessutom kan man besikta med saabmotor vilket krävs på många banträffar, Opelmotorn är inte besiktingsbar.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Z20let... en std turbomotor från Opel, mao besiktningsbar.
vill du köra 2.2 rekommenderar jag riktiga stakar, std är ruskigt veka.
C22xe som jag utgick från har om jag minns 17mm högre deckhöjd, men open deck.
Opendeck måste förstärkas om du ska upp en bit i effekt, ca 350-400 bör gå hur bra som helst dock.
Med 2.2 liters veven som har nästan 96mm slaglängd får du ett sjukt vrid, ingen saabmotor(som är ostrokad) kan matcha det vill jag vara kaxig att påstå.
https://www.google.se/search?q=z20let&b ... sQ_AUIBigB
En stabilare motor är dock C20let(också besiktningsbar), men börjar vara svår att få tag på.
De har bättre topplock och stabilare botten, smidda kolvar std.
Byt stakar samt uppgradera oljepumpen, är maskin inom spec i måtten bör den orka 600hk utan att ta självmord.
Många av detaljerna mellan z20let och c20xe invärtes i motorn går att flytta omkring kors och tvärs.
Mao, X22xe blocket går att sätta en C20let/xe topp på.
Jag byggde en sådan maskin, och den hade sjukt vrid, det blev till och med för mycket av det goda jussom *S*
vill du köra 2.2 rekommenderar jag riktiga stakar, std är ruskigt veka.
C22xe som jag utgick från har om jag minns 17mm högre deckhöjd, men open deck.
Opendeck måste förstärkas om du ska upp en bit i effekt, ca 350-400 bör gå hur bra som helst dock.
Med 2.2 liters veven som har nästan 96mm slaglängd får du ett sjukt vrid, ingen saabmotor(som är ostrokad) kan matcha det vill jag vara kaxig att påstå.
https://www.google.se/search?q=z20let&b ... sQ_AUIBigB
En stabilare motor är dock C20let(också besiktningsbar), men börjar vara svår att få tag på.
De har bättre topplock och stabilare botten, smidda kolvar std.
Byt stakar samt uppgradera oljepumpen, är maskin inom spec i måtten bör den orka 600hk utan att ta självmord.
Många av detaljerna mellan z20let och c20xe invärtes i motorn går att flytta omkring kors och tvärs.
Mao, X22xe blocket går att sätta en C20let/xe topp på.
Jag byggde en sådan maskin, och den hade sjukt vrid, det blev till och med för mycket av det goda jussom *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Har du bänkpapper på den?
Hur mycket mer vrid blev det än en vanlig 2.0?
Hur mycket mer vrid blev det än en vanlig 2.0?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Inget bänkpapper.
Nog mycket vrid för att klyva växellådshuset mellan pinjong och kronhjul nere vid ~4000rpm.
Toyotalåda som ska vara stabila enligt rykten.
Nog mycket vrid för att klyva växellådshuset mellan pinjong och kronhjul nere vid ~4000rpm.
Toyotalåda som ska vara stabila enligt rykten.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
- Inlägg: 776
- Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
- Ort: lycksele, norrbyberg
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
lånar tråden lite (om de är ok?) då de blev opel snack. jag har en 2.2 liters rekord motor och låda från -86 i en liten toyota. kopplingen är dålig på den. finns de någon annan tryckplatta från t.ex. saab turbo som är kraftigare som passar rakt på svänghjulet utan modd?
mvh jim
mvh jim
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Är inte 2.2 kopplingen samma som i commodore?
9" ?
shimsa in den tryckplattan så orkar den en hel del.
9" ?
shimsa in den tryckplattan så orkar den en hel del.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Tråden handlar om lite nyare Opel/GM-motorer, det finns gamla gjutjärnsspisar med samma volymer som de nyare motorerna men de har inget gemensamt mer än tillverkaren.
Men vi kan väl fylla på med lite info bara för sakens skull.
Svagaste länken på 228 mm kopplingen till CIH 2,2 är att tryckplattan bara sitter med fyra M8 skruv och inga styrstift. Borrar man dit styrstift så får skruvarna ett lite lättare liv.
Sen är de knappast inmätta från fabrik, lite schims på en sån så klarar den ganska mycket vridmoment. Det är ju bara 185 Nm i en CIH 2,2 och i en liten Toyota borde det räcka med minsta CIH-kopplingen på 195 mm.
Som exempel kör jag 215 mm organisk lamell från CIH 2,0 ihop med SAAB 900 turbo tryckplatta bakom en 24 ventilssexa med drygt 300 Nm. Mätte upp tryckplattan väldigt grovt med en hydraulpress, den har inte slirat hittills. Bilen väger ca 1350 kg.
Men vi kan väl fylla på med lite info bara för sakens skull.
Svagaste länken på 228 mm kopplingen till CIH 2,2 är att tryckplattan bara sitter med fyra M8 skruv och inga styrstift. Borrar man dit styrstift så får skruvarna ett lite lättare liv.
Sen är de knappast inmätta från fabrik, lite schims på en sån så klarar den ganska mycket vridmoment. Det är ju bara 185 Nm i en CIH 2,2 och i en liten Toyota borde det räcka med minsta CIH-kopplingen på 195 mm.
Som exempel kör jag 215 mm organisk lamell från CIH 2,0 ihop med SAAB 900 turbo tryckplatta bakom en 24 ventilssexa med drygt 300 Nm. Mätte upp tryckplattan väldigt grovt med en hydraulpress, den har inte slirat hittills. Bilen väger ca 1350 kg.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Hur är z20net motorn?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
- Ort: Sala
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Den finns i nyare Saab 9-3, där heter den b207
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Jo jag vet, tänkte mer hur den är hållbarhetsmässigt och trimmässigt.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Opel Maskiner behöver lite tips-
Den är inte så trimvänlig verkar det som.