Volvo b20 kompressor

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av johan johansson »

problemet är att nålventilen till flottören är förliten så när du gasar på så går det åt mer soppa än vad som går att få i.
På bensin funkar det nog då går det åt mindre
volvo pv 53 16v
cheva1987
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis jan 22, 2013 11:45 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av cheva1987 »

Oki så ja skulle kunna lösa de genom o köra bensin istället för e85? Vad för nålventiler o bestyckning hals ringar ska ja köra på nån som har en ide? Hur skulle de bli om ja köra 98oktan med oktanbooster?
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av Jim Holmgren »

johan johansson skrev:
Jim Holmgren skrev:Det funka fint med 8.7:1 speciellt med e85.

Om du ska köra med förgasare och turbo så tycker jag att sugar ur förgasaren är bäst, efter allt så är den byggd för det!

Du får tänka på att i en sug anläggning så måste förgasarna flöda för den effekt du är ute efter, så om du vill har 400hk så måster du fråga dig ifall två 45or kan ger luft och bränsle för den effekten.

Ifall du ska har 400hk och 1.5 i ladd så har du en grund motor på ungefär 160hk och i en tryck anläggning så behöver förgasarna endast flöda för de 160hk.


I en sug-anläggning så blir det vakuum i turbon som suger ut oljan ur tättingarna, detta kan lösas med ett extra spjäll efter turborn eller så kan man borra ett håll så nära turbo axeln som möjligt ifrån baksidan utav turbon, så att den kan suga luft istället för olja.

Om du ska använda dina två 45or i en sug anlägning så gör du bara en Y koppling framför turbon.

metanol insprutningen kan du använda en spola behållare och en tryckvakt, som gå på vid.



Nu är nog du ute och cyklar lite. Om man ska åka sugturbo så räcker det med 1st förgasare till 400hp
problemet som kommer uppstå med e85 och weber är att motorn kommer tömma flottören fortare än den går att fylla.
så om Du tänker åka e85 så kör en moddad holly för e85. En bekant körde det på sin 2l bubbla motor med en moddad HX40 med sugtätning och den lämnade bra över 500hp.
Nej inte om den förgasaren inte flöda för de 400 hk då behöver du en större eller fler.
Annars kan du ta och sätta ditt en 17mm förgasare från en compakt.
På Cheva Corvair så hade man ett för litet insug för turbon istället för wastgate.

Holleys fyrportare funka bra till detta då det är inte många europeiska bilar med förgasare som kan flöda för flera hundra hästar!
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av johan johansson »

Vad har du för bil? Tror det skulle lira fint med ett "nostalgikitt" leta upp en gammal t4 som är sugtätad och köra weber.

inga snabbspolade agg men du skulle få kul.

Kan kolla runt.. Va ju flera som körde sugturbo i stan för 15 år sen kanske finns några delar kvar i gömmorna
volvo pv 53 16v
cheva1987
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis jan 22, 2013 11:45 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av cheva1987 »

Oki jo vet ett par som åker weber turbo i stan dom har runt 300-350 på 2x 45or men o andra sidan så är det svårt o få kontakt med dom de e 3st som byggt 2 bilar. Men svårt o få tag på dom ang hjälp om bestyckning. Ja om nån får nys om en sugtätad turbo så hör gärna av er :) en vet ja kör 98a med oktanbooster därför fråga ja lite hur de skulle funka den andra går på e85 msd tänd saker
Bilen b20in ska sitta i är en Amazon 65a uppgraderad med skivbromsar fram o snart bak med 1031a :)
Skriv svar