Volvo b20 kompressor

Diskussioner för erfaret folk
cheva1987
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis jan 22, 2013 11:45 pm
Ort: Västerås

Volvo b20 kompressor

Inlägg av cheva1987 »

Hejsan alla hoppas detta hamnade rätt nu :)
Jo nu vill ja se hur kunniga ni är :D
De e så ska bygga b20 med kompressor vad rekommenderar ni för kompförhållande? Vilken kompressor skulle passa?
Jag är inne på eaton m65a är de mer än tillräckligt? har hört att m45an bara räcker till 160hk.
Sen ska jag köra med metanol insprut men bara under race hur löser ja de på bästa sätt?
vill ladda runt 0.8-1 bar
Kompressorn ska matas med 2x weber 45or så gärna om nån kan komma med bra grund bestyckning bränsle blir e85
Recept är följande
B20 borrad till b21 92mm kolvar orginal kopmp höjd 46mm
Alternativt 92mm kolvar med 39.5 i komphöjd
Topp packning skär rings 1.5mm tjock org 0.8
Timo 840kam
toppen 44/40 ventiler dubbla fjädrar
H-Profil
arp bultar till toppen
2x Weber 45or
Msd digital 6al tändbox
Msd 6 blaster tändspole
Iginitor 3 brytarlöst.
Bränsle e85
metanol injektion under race tsm med e85
hoppas de finns nån som kan hjälpa med detta :)
Mvh Fredrik
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av The »

Varför metanolinsprut vid lågt ladd och e85?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
cheva1987
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis jan 22, 2013 11:45 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av cheva1987 »

Till o börja med ja kommer ha lite olika remskivor till veven så ja kan ändra laddet :) men ska börja på 1bar tänkte ja :)
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av JLundin »

Antar att du menar en M62, modell M65 verkar inte finnas eller är ett specifikt utförande av grundmodellen M62. Hur som så kan du få ut runt 340Hp ur denna kompressor och då snackar vi 14000 rpm på kompressorn och 10 psi i laddtryck. M45 ger vid samma varvtal och laddtryck runt 230Hp. Stor modellen M90 ger vid 12000 rpm och 10 psi som mest runt 410Hp.
Det är med andra ord "mycket väsen för ingenting" :lol: Ingen av modellerna är någon gatrace vinnare, men är man ute efter vinande oljud så är dom definitivt ett vinnande koncept.. :lol:
cheva1987
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis jan 22, 2013 11:45 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av cheva1987 »

jasså JLundin va skulle du rekomendera för kompressor? :)
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av JLundin »

Det beror helt på vad man är ute efter, generellt så blir alla modeller av skruvkompressorer väldigt stora om dom ska ge något bra massflöde och då kräver dom också en hel del energi för drivningen.
M62an kräver exempelvis 36hp vid 10psi och 14000rpm,M45 kräver 26Hp vid 10 psi och 14000 rpm. M90 kräver hela 44Hp vid 10 psi och 12000rpm.

Går vi upp på 6:71or eller större så ligger effektbehovet på 150Hp och uppåt.

Jag är inget fan av remdrivna kompressorer om man ser till vikt, bulkvolym och volymsflöde. Turboaggregat är i dessa sammanhang väldigt små och effektiva saker och som utnyttjar delar av den energi som finns tillgängligt i avgaserna och som annars bara skulle dumpas bort. Det är dock fullt möjligt att driva dessa skruvkompressorer på samma sätt som en turbo dvs. utnyttja energin i avgaserna via en turbin... :wink:

Dom uppräknade modeller av Eaton kompressorer är ju gamla som gatan, dom flödesmappar jag har är från 2001 och dom verkar inte finnas kvar i Eatons sortiment, däremot finns det två nya varianter som säkert är betydligt bättre vad gäller både flöde och effektivitet.

Ser man till inköpspris så är en turbo oftast billigare än en skruvkompressor och tar mindre plats, man slipper också den externa remdrivningen som dessutom också kostar en peng att få till.
cheva1987
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis jan 22, 2013 11:45 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av cheva1987 »

Oki men då e frågan om ja går över på turbo va ska ja ha i komp förhållande orginal är de 8:7:1 kompressions tryck 12.5kg vid varm motor. Orginal kolvar har en komphöjd på 46mm vad händer om ja skulle ta 39.5 skulle ja kunna klara mig på 1.5bar med kompressor. O vad blir bäst där suga genom turbon eller trycka? Om ja ska suga så vill ja görna kunna använda båda 45orna
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av Jim Holmgren »

Det funka fint med 8.7:1 speciellt med e85.

Om du ska köra med förgasare och turbo så tycker jag att sugar ur förgasaren är bäst, efter allt så är den byggd för det!

Du får tänka på att i en sug anläggning så måste förgasarna flöda för den effekt du är ute efter, så om du vill har 400hk så måster du fråga dig ifall två 45or kan ger luft och bränsle för den effekten.

Ifall du ska har 400hk och 1.5 i ladd så har du en grund motor på ungefär 160hk och i en tryck anläggning så behöver förgasarna endast flöda för de 160hk.


I en sug-anläggning så blir det vakuum i turbon som suger ut oljan ur tättingarna, detta kan lösas med ett extra spjäll efter turborn eller så kan man borra ett håll så nära turbo axeln som möjligt ifrån baksidan utav turbon, så att den kan suga luft istället för olja.

Om du ska använda dina två 45or i en sug anlägning så gör du bara en Y koppling framför turbon.

metanol insprutningen kan du använda en spola behållare och en tryckvakt, som gå på vid.
cheva1987
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis jan 22, 2013 11:45 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av cheva1987 »

Tackar för de Jim holmgren skulle du kunna rita en skiss på va du menar med suga olja o luft :) om ja gör som du sa borra då slipper ja spjäll efter va? Hoppas du kan rita en en bild på hur du menar så man inte borrar fel :)
Jim Holmgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 160
Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Ort: Skaraborg, Falköping

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av Jim Holmgren »

Jag har inget program på datorn så jag kan rita men det finns säkert andra här som kan :?:

Jag ska se om jag hitta någon bild.

här är ett citat ifrån J.Lundin
J.Lundin skrev:För att spara turbon och dess tätningar så kan man tryckavlasta lagerhuset enligt Schwitzers US Patent 3,834,156. Det går ut på att borra en kanal in i lagerhuset och ända fram till baksidan på kompressorhusets täckplåt. Denna kanal ansluter man sedan via en slang till motorns ventilkåpa. På detta sätt så släpper man ut det övertryck som skapas i lagerhuset. Det hela förutsätter dock att man har en öppen vevhusventilation. Jag åkte med detta system under slutet 70-talet och framåt mitten på 80-talet. Man får lite oljeläckage trots tryckavlastningen, men det är inget man märker av. Detta är ett klart alternativ till koltätningar.
Om man tittar på bilden på min motor i det första reportaget i Bilsport (18/1980) så syns denna stålomspunna slang tydligt. Jag har använt denna metod många gånger och det har fungerat alldeles utmärkt.
Du kan läsa lite här
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=52383
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=216027
https://www.google.us/patents/US3834156
cheva1987
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis jan 22, 2013 11:45 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av cheva1987 »

Oki tackar läst lite men fattar nada fortfarande :( hoppas nån kan hjälpa mig aom sagt en bild säger mer än tusen ord :(
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av JLundin »

Jag gör ett undantag och visar en bild från mitt bokmanus. Här är en bild från originalpatentet på denna typ av tätning.
Bild
Kanalen man borrar visas vid nr 48 och slangen man drar är märkt 58. Som man ser så ska kanalen borrar utifrån och så att den mynnar bakom kompressorns backplate, vilket vanligtvis innebär att man får borra från två håll. Ibland är man också tvungen att borra genom axiallagret (nr 42) och oljedeflektorn (nr 44) för att nå utrymmet bakom kompressorhjulet. Ingångshålet borras där det finns plats på lagerhuset, antingen i vertikalplanet som på bilden eller i horisontalplanet (vanligast). Slangen som ansluts kan antingen dras till motorns ventilkåpa (måste vara ett öppet system) eller luftfilter. Storleken på hålet lägger man runt 6mm.
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av johan johansson »

Jim Holmgren skrev:Det funka fint med 8.7:1 speciellt med e85.

Om du ska köra med förgasare och turbo så tycker jag att sugar ur förgasaren är bäst, efter allt så är den byggd för det!

Du får tänka på att i en sug anläggning så måste förgasarna flöda för den effekt du är ute efter, så om du vill har 400hk så måster du fråga dig ifall två 45or kan ger luft och bränsle för den effekten.

Ifall du ska har 400hk och 1.5 i ladd så har du en grund motor på ungefär 160hk och i en tryck anläggning så behöver förgasarna endast flöda för de 160hk.


I en sug-anläggning så blir det vakuum i turbon som suger ut oljan ur tättingarna, detta kan lösas med ett extra spjäll efter turborn eller så kan man borra ett håll så nära turbo axeln som möjligt ifrån baksidan utav turbon, så att den kan suga luft istället för olja.

Om du ska använda dina två 45or i en sug anlägning så gör du bara en Y koppling framför turbon.

metanol insprutningen kan du använda en spola behållare och en tryckvakt, som gå på vid.



Nu är nog du ute och cyklar lite. Om man ska åka sugturbo så räcker det med 1st förgasare till 400hp
problemet som kommer uppstå med e85 och weber är att motorn kommer tömma flottören fortare än den går att fylla.
så om Du tänker åka e85 så kör en moddad holly för e85. En bekant körde det på sin 2l bubbla motor med en moddad HX40 med sugtätning och den lämnade bra över 500hp.
volvo pv 53 16v
JLundin
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons jan 01, 2014 2:53 pm

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av JLundin »

Det stämmer bra, den största nålventilen till flottören som weber har är på 3mm och den tål bara runt 0,2bars bränsletryck, den är superkänslig med andra ord. Största hålet som går att borra upp till och fortfarande få den tät är 3,2mm. Vill man ha mer flöde får man skrota ut hela flottörsystemet och ersätta det med justerbara returledningar och skvalpplåt som ser till att nivån i huset hela tiden blir rätt.
cheva1987
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: tis jan 22, 2013 11:45 pm
Ort: Västerås

Re: Volvo b20 kompressor

Inlägg av cheva1987 »

Oki för ja ska köra en holley pump klarar 450bhp med btr
Free Flow GPH 140
Free Flow LPH 530
Fuel System Carbureted
Fuel Type Gasoline
Methanol
Inlet Size 3/8 inch NPT
Material Aluminum
Motor Finish Silver
Outlet Size 3/8 inch NPT
Product Type Fuel Pump

borde klara av o pumpa upp o fylla flottören hela tiden
Skriv svar