tänding på era turbo bilar?

Diskussioner för erfaret folk
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

tänding på era turbo bilar?

Inlägg av DreRacing@ »

Hej! Jag går direkt på sak:
Jag har en bmw s38b38 8.5 i komp, kör bensin. turbo är dubbla 19t.
När jag var och mappade så lade bromsaren min tänding på 0 grader vid maks ladd som är 1.4 bar.
Det spikade om man gav den mer sa han, men jag tycket det låter väl lite! vad gjer ni era M-motorer?

En cosworth motor gjer han 7 grader. jag tycker det låter lite det med.

men därför jag undrar: en annan polare med cosworth åkte nu med 8 grader på 1.5 i ladd och smält sina kolvar. jag får det inte att gå i hop. mens andra åker mycket mera och det håller, kunde inte höra det spika heller
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av Kwirk »

Är de på 98 ?
Vilken turbo på cossie ?

När jag körde c20let gilla inte dom tändning heller..
K24 och 1.2bar. Blir väl så :)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av Kadett4wd »

många 4g63 vill ha väldigt låg tändning.

Jag ser det dock inte som en nackdel, tvärtom!
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av DreRacing@ »

turbo är garret gtx3071r
nej någon nackdel är det ju inte, men jag tycker det låter skumt om det ska spika vid 8 grader.

vid 0 går det jo i teorin inte att spika heller.

vad talar vi om i grader vid maxladd/vrid?

frågan är ju hur lågt man kan gå utan att brinna upp turbon, har ej EGT
DMR
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: tis feb 03, 2015 8:20 pm
Ort: Norrtälje

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av DMR »

Ja har byggt några s38or, de e skillnad med e85 vilket ja kört på, men har provat lite olika setuper..

S38(m88)b35, cp turbo kolvar, h-prof, enem z17 kammar, supertech ventiler och fjädrar, precision 6765, dvs trång avgsida, 700,8 whp, vill kommaihåg ca17 grader. +- nån! Körd i rototest

S38b36, smidda stakar men orginal kolvar, orginal kammar/ventiler, ppf fjädrar, bw 372, 710whp utgick från mappen från den övre s38an, tror inte de ändrades nåt på tändningen.. Körd i dynapack

Man märkte att den övre hade bra mottryck då de inte vart mkt effektökning/hg mot slutet, men den va inte farligt varm ändå, vet inte om ja va över 800gr me den ens! Helt sjuk respons me 6765 på 3,5l, tror den gick över till övertryck runt 2000rpm.. Men den vart inte helt galen fören runt 4 - 5000 då kammarna vakna till antar ja!

De e bra maskiner detta, den sistnämnda gav me mer lr mindre orginal maskin 710whp/960wnm på 1,25bar!

Berätta gärna mer om din, hur funkar 19t på dessa?
Har vart sugen på att bygga dubbla 19t på min s50, får se va de blir!

Mvh
Dirtymeckers
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av knotan »

Det låter inte alls orimligt
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:29 am, redigerad totalt 1 gånger.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av DreRacing@ »

här är mitt bromspapper
Bild

det funkar jättebra iaf. men jag tycker det låter skumt med 0 grader i tänding.
bromsaren säger det spikar, men det tror jag inte helt på
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 468
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av Baxman »

DreRacing@ skrev:Hej! Jag går direkt på sak:
Jag har en bmw s38b38 8.5 i komp, kör bensin. turbo är dubbla 19t.
När jag var och mappade så lade bromsaren min tänding på 0 grader vid maks ladd som är 1.4 bar.
Det spikade om man gav den mer sa han, men jag tycket det låter väl lite! vad gjer ni era M-motorer?

En cosworth motor gjer han 7 grader. jag tycker det låter lite det med.

men därför jag undrar: en annan polare med cosworth åkte nu med 8 grader på 1.5 i ladd och smält sina kolvar. jag får det inte att gå i hop. mens andra åker mycket mera och det håller, kunde inte höra det spika heller
Hmm, noe må være feil der. Her ser du resultatet med følgende resept.
Gammel 3,5L 12V BMW motor med dreide stempler, Norsk pumpebensin, Haltech E6X, kina GT45 turbo, hjemmelaget innsug og en eller annen "7" kam og (for) lett oppgraderte ventilfjærer:

https://www.facebook.com/13925344009715 ... =3&theater
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av Kadett4wd »

två olika maskiner med helt olika setup.
går ju inte att jämföra.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av Jens Gustavsson »

måste man backa tändningen jätte mycket så har man nått stort problem i sin tuning eller i konceptet tycker jag.

man går miste om stora mängder effekt som förbränns väldigt långt ned i cylindern= dålig verknings grad eller efter avgas ventilen öppnad= hel kass verknings grad.

men på en given motor som man inte kan bygga om så blir man tvungen men man ska överväga att kanske styra laddtrycket lite mer där om det blir en allt för låg tändning.

bensin, små turbos, låga rpm, snabb förbräning är alla saker som gör att man blir tvungen att sänka tändning mer än vad man kanske vill?

på en volvo 8v som jag bygger och designar med e85 , rätt turbo, bra kam topp mm så behöver man inte gå under 20 grader än om man laddar 2.5 bar :thumbright:

en volvo 16v eller race byggd ford 4v är siffrorna ca 5 grader lägre. men beror som sagt på hela konceptet och provas försiktigt fram i en bänk.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av Jens Gustavsson »

här fins en bra tråd man ska läsa den har en del intresantra tankar i sig. några år gammal men jag tänker liknade sätt fortfarande http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=13949
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av johan johansson »

Är väll en dålig jämförelse då jag åker volvo. Men min första motor jag byggde med hyd kammar 280in 268ut 8,0 i komp med en gt42a så körde jag stum tändning MSD trigger på veven och ett sprut utan tändning i
den gav mest pulver vid 24 grader på Shell V-Power

Den sista med mek kammar och jätte turbo och E85 och justerbar tändning fortfarande 8,0 i komp så hade jag 17grader vid max vrid och 19 vid max effekt han aldrig prova mer tändning den gången. Hade säkert gett mer med mer tändning

//Johan
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av Kadett4wd »

Allt är ju lite motsägelsefullt om man kikar på de snabbaste 4g63 maskinerna som rullat på strippen.
Sällan över 5 grader tändning där på maxvrid.
Om det skulle vara så kass, så skulle det inte bli nå mos, men...
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: tänding på era turbo bilar?

Inlägg av Jens Gustavsson »

johan det stämmer rätt bra med vad jag sett också :thumbright:

men det är motorer som inte plågas av avgas mot tryck och strypningar här och där.

vad har du haft för avstånd mellan kolv och topp Johan?



mvh jens
Skriv svar