Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jun 23, 2017 9:30 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tis aug 09, 2016 4:20 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Sen gäller det att diffusera en bit innan luftförbrukaren så det verkligen KAN öka trycket också :)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 09, 2016 9:59 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
Jokern / Woodridge skrev:
Kommer ihåg den gamla goda street racing tiden, då jag hjälpte en polare.
Han ledde ofta första biten, men blev ofta omkörd på slutet.
På den bilen var det bara två trattar upp genom huven (tunnelram & två förgasare), men sedan satte vi på ett scoop, och oj vilken skillnad det blev på slutet. Han blev aldrig nästan aldrig från körd på slutet efter det.
Vi tätade inte trattarna mot huven, utan det var rätt så öppet där, så huven skulle kunna lätt lyftas av.

Så, där gjorde det en enorm skillnad.



Hej jag tror att därför det gjorde så stor skillnad för er va för att det vart störningar runt bränsle spridarna i höga hastigheter då förgasarna stiker upp i fria luften, eller misförstog jag hur du menade?

rätt vanligt på kompressor/ tryck holley gasare också där man blåser snett in i pleniumen ovanför gasaren.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 09, 2016 11:26 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 318
Ort: Norge
Vi har gjort noen enkle tester på forskjellige biler i Dynapack i det siste og kommet frem til at det er en fordel å bruke en slik trakt på turbomotorer. http://i11.ebayimg.com/07/i/000/c8/a6/d ... G?set_id=7

Overraskende nok målte vi effekttap med 3" trakt sammenlignet med 4" takt til tross for at effektnivået var ikke var høyere enn i rundt 500 hk.

https://www.youtube.com/watch?v=L52Iq7nWlEk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 09, 2016 11:44 am 
Online
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1318
Ort: Vällingby
Kadett4wd skrev:
Ett rör fram i fronten betyder ju inga förluster, bara vinster?

Precis, luftmotståndet borde ju minska, iaf på den ytan? :hihi:

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 09, 2016 3:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Inlägg: 137
Ort: Skogås
Jens Gustavsson skrev:
Jokern / Woodridge skrev:
Kommer ihåg den gamla goda street racing tiden, då jag hjälpte en polare.
Han ledde ofta första biten, men blev ofta omkörd på slutet.
På den bilen var det bara två trattar upp genom huven (tunnelram & två förgasare), men sedan satte vi på ett scoop, och oj vilken skillnad det blev på slutet. Han blev aldrig nästan aldrig från körd på slutet efter det.
Vi tätade inte trattarna mot huven, utan det var rätt så öppet där, så huven skulle kunna lätt lyftas av.

Så, där gjorde det en enorm skillnad.



Hej jag tror att därför det gjorde så stor skillnad för er va för att det vart störningar runt bränsle spridarna i höga hastigheter då förgasarna stiker upp i fria luften, eller misförstog jag hur du menade?

rätt vanligt på kompressor/ tryck holley gasare också där man blåser snett in i pleniumen ovanför gasaren.

mvh jens


Jag vet inte om du missförstod mig. Jag tror helt enkelt att luften passerade förbi, ovanför förgasartrattarna, förgasarna kunde helt enkelt inte suga i sig tillräckligt med luft.

Kommer ihåg en polare till som körde mycket på strippen då, med en 331:a (5,4 liter) i sin bil, och han höjde "snorkeln" på scoopet, genom att lägga i en liten remsa där, och det ökade hans top speed. Detta trots att detta inte var någon värsting motor.

Lag tror att du skull tjäna på att ha något scoop, där ditt rör sticker upp ur huven, så den kan suga i sig luften, så den inte passerar förbi, när du kommit upp lite i fart.

Just my 20 cents

_________________
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock (otrimmad), 11,89sek!! (Likadan bil som Caprice Coupe). Hugger iväg rätt bra, trots tung bil och liten lågkompad motor (350)!!!!!

ID=171018&Filter=100#indextophttp://static.dragracecentral.com/stories/photos_go_here_08/D_7_1_Don_Forester_MSA.jpg


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 09, 2016 6:37 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Jag anser de bästa lösningarna har jag och Daniel-635 presenterat.
Längst ned ovanför en splitter.

Innan jag satte i turbo i kadetten hade jag en rätt elakt vässad 8v maskin.
Testade ta luft lite varstans, och just under kofångaren ovanför 'spoilern' var överlägset det bästa.
Ökade över 10km/h i 'total' topphastighet.(ej på strippen mao)
Och min gamle c36 amg merca hade amg adderat en luftsnorkel i stdburken, gissa vart?
Jo precis samma ställe men i en kanal som även matade bromsarna med luft.

Inte min bil, men såhär ser det ut i C55 amg(lika bil som min)
tar jag bort luftsnorklarna så tappar jag över 20km/h toppfart:
Bild

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 09, 2016 7:45 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Inlägg: 1072
Ort: Hofors
Några klick bort så ser man hur dom gör där borta.. sen betyder naturligtvis inte att det finns bättre sätt att göra det på.
Verkar vara lika på dom flesta bilarna.

http://www.grs-motorsports.net/fotos/ga ... amaro1.jpg

I prostock så klagar dom på att dom får suga luften så nära banan.

_________________
Svetsar om ZF lådor för volvo(röd/vit), bygger Ford 9" axlar , svetsar alu , portar toppar.
PM för info.
http://www.tjernell.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 09, 2016 7:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
pga banan är varm eller att de suger upp skit?

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 09, 2016 8:23 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Inlägg: 1072
Ort: Hofors
Varm

_________________
Svetsar om ZF lådor för volvo(röd/vit), bygger Ford 9" axlar , svetsar alu , portar toppar.
PM för info.
http://www.tjernell.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 10, 2016 4:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Antog det var nån av dem, finns inga andra nackdelar vad jag kan se, jo en.
Om man står nära bleachboxen och det stänker in gummi och vatten från bilen framför.
I övrigt är det ju stället där man har högst tryck innan luften klyvs och går över bilen, eller runt.
Om man inte adderar ett högt scoop på huven som sträcker sig upp i högtryckszonen ovanför huven.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 10, 2016 4:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
fugazi skrev:
Kadett4wd skrev:
Ett rör fram i fronten betyder ju inga förluster, bara vinster?

Precis, luftmotståndet borde ju minska, iaf på den ytan? :hihi:


Exakt,, en 'tom' zon ;)

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 20, 2017 10:10 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8729
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Varför fortsätta här?
Är ju inte samma sak vi pratade om.
Lås upp andra tråden igen, eller klistra in innehållet från den tråden här.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 20, 2017 11:52 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
kanske läste för fort? va det inte om det va bra med tratt på turbons sug sida eller inte?

uppdaterade med lite bilder på första inlägget för att man ska förstå vad jag snackar om

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 20, 2017 12:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1430
Ort: Timrå
Jag fattade det som en tratt i början på röret till turbons sugsida.
Om röret börjar vara flaskhals så blir det garanterat skillnad med tratt.

Min ändring på sugsidan turbon gjorde en gigantisk förändring.
Jag har en wastegate, en 50 mm HKS-kopia med 0.5 bar fjäder.
Med gamla röret till filtret och filtet bakom kylaren fick jag max upp 1.3 bar laddtryck med helt stängd WG.
Efter ombyggnation med stora filter framför kylaren och fri väg till turbon fick jag istället skenande laddtryck.
Peakvärden på nästan 1.7 bar på grundladd. ( Helt öppen WG med samma 0.5 bar fjäder )
Jag åkte helt enkelt med restriktor innan.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: wille91_ och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010