Sida 2 av 2

Re: Flöde (Luft) in till turbon!

Postat: tis aug 09, 2016 4:20 am
av Kadett4wd
Sen gäller det att diffusera en bit innan luftförbrukaren så det verkligen KAN öka trycket också :)

Re: Flöde (Luft) in till turbon!

Postat: tis aug 09, 2016 9:59 am
av Jens Gustavsson
Jokern / Woodridge skrev:Kommer ihåg den gamla goda street racing tiden, då jag hjälpte en polare.
Han ledde ofta första biten, men blev ofta omkörd på slutet.
På den bilen var det bara två trattar upp genom huven (tunnelram & två förgasare), men sedan satte vi på ett scoop, och oj vilken skillnad det blev på slutet. Han blev aldrig nästan aldrig från körd på slutet efter det.
Vi tätade inte trattarna mot huven, utan det var rätt så öppet där, så huven skulle kunna lätt lyftas av.

Så, där gjorde det en enorm skillnad.

Hej jag tror att därför det gjorde så stor skillnad för er va för att det vart störningar runt bränsle spridarna i höga hastigheter då förgasarna stiker upp i fria luften, eller misförstog jag hur du menade?

rätt vanligt på kompressor/ tryck holley gasare också där man blåser snett in i pleniumen ovanför gasaren.

mvh jens

Re: Flöde (Luft) in till turbon!

Postat: tis aug 09, 2016 11:26 am
av Baxman
Vi har gjort noen enkle tester på forskjellige biler i Dynapack i det siste og kommet frem til at det er en fordel å bruke en slik trakt på turbomotorer. http://i11.ebayimg.com/07/i/000/c8/a6/d ... G?set_id=7

Overraskende nok målte vi effekttap med 3" trakt sammenlignet med 4" takt til tross for at effektnivået var ikke var høyere enn i rundt 500 hk.

https://www.youtube.com/watch?v=L52Iq7nWlEk

Re: Flöde (Luft) in till turbon!

Postat: tis aug 09, 2016 11:44 am
av fugazi
Kadett4wd skrev:Ett rör fram i fronten betyder ju inga förluster, bara vinster?
Precis, luftmotståndet borde ju minska, iaf på den ytan? :hihi:

Re: Flöde (Luft) in till turbon!

Postat: tis aug 09, 2016 3:10 pm
av Jokern / Woodridge
Jens Gustavsson skrev:
Jokern / Woodridge skrev:Kommer ihåg den gamla goda street racing tiden, då jag hjälpte en polare.
Han ledde ofta första biten, men blev ofta omkörd på slutet.
På den bilen var det bara två trattar upp genom huven (tunnelram & två förgasare), men sedan satte vi på ett scoop, och oj vilken skillnad det blev på slutet. Han blev aldrig nästan aldrig från körd på slutet efter det.
Vi tätade inte trattarna mot huven, utan det var rätt så öppet där, så huven skulle kunna lätt lyftas av.

Så, där gjorde det en enorm skillnad.

Hej jag tror att därför det gjorde så stor skillnad för er va för att det vart störningar runt bränsle spridarna i höga hastigheter då förgasarna stiker upp i fria luften, eller misförstog jag hur du menade?

rätt vanligt på kompressor/ tryck holley gasare också där man blåser snett in i pleniumen ovanför gasaren.

mvh jens
Jag vet inte om du missförstod mig. Jag tror helt enkelt att luften passerade förbi, ovanför förgasartrattarna, förgasarna kunde helt enkelt inte suga i sig tillräckligt med luft.

Kommer ihåg en polare till som körde mycket på strippen då, med en 331:a (5,4 liter) i sin bil, och han höjde "snorkeln" på scoopet, genom att lägga i en liten remsa där, och det ökade hans top speed. Detta trots att detta inte var någon värsting motor.

Lag tror att du skull tjäna på att ha något scoop, där ditt rör sticker upp ur huven, så den kan suga i sig luften, så den inte passerar förbi, när du kommit upp lite i fart.

Just my 20 cents

Re: Flöde (Luft) in till turbon!

Postat: tis aug 09, 2016 6:37 pm
av Kadett4wd
Jag anser de bästa lösningarna har jag och Daniel-635 presenterat.
Längst ned ovanför en splitter.

Innan jag satte i turbo i kadetten hade jag en rätt elakt vässad 8v maskin.
Testade ta luft lite varstans, och just under kofångaren ovanför 'spoilern' var överlägset det bästa.
Ökade över 10km/h i 'total' topphastighet.(ej på strippen mao)
Och min gamle c36 amg merca hade amg adderat en luftsnorkel i stdburken, gissa vart?
Jo precis samma ställe men i en kanal som även matade bromsarna med luft.

Inte min bil, men såhär ser det ut i C55 amg(lika bil som min)
tar jag bort luftsnorklarna så tappar jag över 20km/h toppfart:
Bild

Re: Flöde (Luft) in till turbon!

Postat: tis aug 09, 2016 7:45 pm
av Tjernell
Några klick bort så ser man hur dom gör där borta.. sen betyder naturligtvis inte att det finns bättre sätt att göra det på.
Verkar vara lika på dom flesta bilarna.

http://www.grs-motorsports.net/fotos/ga ... amaro1.jpg

I prostock så klagar dom på att dom får suga luften så nära banan.

Re: Flöde (Luft) in till turbon!

Postat: tis aug 09, 2016 7:49 pm
av Kadett4wd
pga banan är varm eller att de suger upp skit?

Re: Flöde (Luft) in till turbon!

Postat: tis aug 09, 2016 8:23 pm
av Tjernell
Varm

Re: Flöde (Luft) in till turbon!

Postat: ons aug 10, 2016 4:28 am
av Kadett4wd
Antog det var nån av dem, finns inga andra nackdelar vad jag kan se, jo en.
Om man står nära bleachboxen och det stänker in gummi och vatten från bilen framför.
I övrigt är det ju stället där man har högst tryck innan luften klyvs och går över bilen, eller runt.
Om man inte adderar ett högt scoop på huven som sträcker sig upp i högtryckszonen ovanför huven.

Re: Flöde (Luft) in till turbon!

Postat: ons aug 10, 2016 4:29 am
av Kadett4wd
fugazi skrev:
Kadett4wd skrev:Ett rör fram i fronten betyder ju inga förluster, bara vinster?
Precis, luftmotståndet borde ju minska, iaf på den ytan? :hihi:
Exakt,, en 'tom' zon ;)

Re: Flöde (Luft) in till turbon!

Postat: mån mar 20, 2017 10:10 am
av Kadett4wd
Varför fortsätta här?
Är ju inte samma sak vi pratade om.
Lås upp andra tråden igen, eller klistra in innehållet från den tråden här.

Re: Flöde (Luft) in till turbon!

Postat: mån mar 20, 2017 11:52 am
av Jens Gustavsson
kanske läste för fort? va det inte om det va bra med tratt på turbons sug sida eller inte?

uppdaterade med lite bilder på första inlägget för att man ska förstå vad jag snackar om

mvh jens

Re: Flöde (Luft) in till turbon!

Postat: mån mar 20, 2017 12:49 pm
av JoBy
Jag fattade det som en tratt i början på röret till turbons sugsida.
Om röret börjar vara flaskhals så blir det garanterat skillnad med tratt.

Min ändring på sugsidan turbon gjorde en gigantisk förändring.
Jag har en wastegate, en 50 mm HKS-kopia med 0.5 bar fjäder.
Med gamla röret till filtret och filtet bakom kylaren fick jag max upp 1.3 bar laddtryck med helt stängd WG.
Efter ombyggnation med stora filter framför kylaren och fri väg till turbon fick jag istället skenande laddtryck.
Peakvärden på nästan 1.7 bar på grundladd. ( Helt öppen WG med samma 0.5 bar fjäder )
Jag åkte helt enkelt med restriktor innan.