Tidsarea avgas öppning och stängning

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Tidsarea avgas öppning och stängning

Inlägg av gegge »

Hjälp mig förstå hur tryck och flöde ser ut när avgasventilen öppnar.

Jag resonerar kring en sugmotors expansionsdiagram:

Max cylindertryck på 20-40 bar uppstår runt 15-20 grader ATDC, vid 90 grader har trycket sjunkit exponentiellt till under 5 bar och fortsätter falla till ca 2-3 bar när avgasventilen öppnar. Vid 180 grader och hela vägen upp förbi 360 grader och ventilens stängning är trycket ca 1 bar.

Som jag förstår det är det i öppningsskedet av avgasventilen och de första millimetrarna lyft allt kvarvarande cylindertryck släpper och hela den förbrända gasmassan går ut i grenröret. Resten av avgasfasen handlar bara om att kolven ska kunna gå upp utan att motståndet blir för högt.

Alltså spelar maxlyft på avgas mindre roll, bara det är tillräckligt för att svara mot högsta kolvhastigheten på väg upp. (Samma som flowdemand på väg ner..?) För avgastömning spelar istället gashastigheten större roll, kan man uppnå en hög avgashastighet ut ur cylindern finns goda möjligheter för självtömning pga masströgheten. Gissar därför att de första och sista graderna på avgasnocken är de mest avgörande?

Insug vill ha höglyftsflöde och avgas vill ha låglyftsflöde. Varför ska de ha samma kamprofil och duration?

Oavsett hur gasmassan kom in i cylindern, dvs förbränningen bryr sig inte om duration eller antal insugsventiler, ser förbränningen bara förbränningsrummets beskaffenhet. Spelar det då någon roll hur avgaserna kommer ut ur förbränningsrummet?

Det jag vill komma fram till är egentligen frågan:

Hur ser den optimala expansionen av förbrända gaser ut?

Storleken på ventilarean? Sätet? Tulpanskaft? Flera ventiler? Accelerationen av ventilens lyft? Flödet? Skillnad om det är turbo?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Tidsarea avgas öppning och stängning

Inlägg av Jens Gustavsson »

mycket att ta tag i direkt men kan börja med att säga att det är 90-150 bar pik tryck i cylindern i en sug race motor.

sen glömmer du överlap fasen den är mycket viktig och man måste ha kvar lite hastighet i avgascanalen där för att dra igång insuget.

beror väldigt mycket på vad det är för motor och vad man vill med sin motor och om det är en 4v topp eller 2ventiler.

håller med dig det är konstigt att många kamaxlar ser likadana på insug och avgas! jag har special designade kamaxlar med olika egenskaper på insug och avgas till de värre sug och turbo motorerna som jag jobbar med. men måste erkänna att vissa motorer som till exempel B20 som man inte vill minska avgas durationen oftast då man tappar hela slut klämmen utan att känna mer än nån hk på lägre varv.

mvh jens
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: Tidsarea avgas öppning och stängning

Inlägg av gegge »

Det är inte insug jag undrar över, utan främst vad som sker vid öppning av avgasventilen.

Förstår också att det är svårt att dra upp avgasventilen för tidigt då nocken får jobba mot en högt cylindertryck när man överladdar hårt.
Användarvisningsbild
gegge
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons nov 28, 2007 8:43 am
Ort: Malmö

Re: Tidsarea avgas öppning och stängning

Inlägg av gegge »

Bilden jag hänvisade till var från Rejsa:
Bild

Tidigare har jag postat en bild från Corky Bell:
Bild

Enligt den, skulle det inte spela någon större roll när avgas öppnade efter ca 110 grader då trycket är då pass lågt. På en turbomotor skulle det då ske 10 grader senare.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Tidsarea avgas öppning och stängning

Inlägg av Erik Persson »

Jag måste först förklara att jag är långt från särskilt kunnig men gillar intressanta frågor.
Ju mer jag har funderat över denna fråga ju intressantare blir den :)

I Pipemax reagerar jag ofta på att avgas inte kräver så stor ventil/högt lyft vid beräkning. Ofta är de värden som kamaxlar har kontra ventilstorlek mer än nog enligt dessa beräkningar.

Ser fram emot att få mer kött på benen genom att följa denna tråden.
Skriv svar