Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån maj 28, 2018 12:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis sep 06, 2016 12:55 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
fränt bygge! http://www.hotrod.com/articles/how-to-b ... al-engine/

Bild

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 07, 2016 12:16 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm
Inlägg: 91
:thumbright:

Denna typ av konstruktion används tydligen en hel del inom F1, det blir billigare att göra tester så.
Teknikerna tycker tydligen det är enklare vid motor ras också, dom behöver bara soppa golvet då. :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 08, 2016 3:15 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Inlägg: 152
Ort: Falköping. Börstig
Skulle inte det vara billigare att utgå från en amerikansk bigblock och bara köra med ena hälften med en 180-grads vev, om man vill har en stor rak-4?
Ett problem med det är ju att kamaxeln blir på insugsidan men det funk ju med v8orna så.
Och sen vet väl alla att amerikanerna har världens bästa topplock :lol: .

Pontiacs Iron-duke är en halv v8 från fabrik ifall jag inte mins fel, satt väl i Fieros och firebird?

Intressant sätt att gå tillväga dock, skulle passa fint om man är intresserad utav bygga en häftig 1-2 cyl motor eller varför inte en stor tvåtaktare :thumbright: .


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 08, 2016 5:21 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Tycker det ser ut som maskinen håller på att käka upp sig själv i ventilmekanismen.
gångtiden är nog inte så lång, men slitaget ser ut som om den gått tiotusentals mil.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 08, 2016 7:16 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Inlägg: 152
Ort: Falköping. Börstig
Kadett4wd skrev:
Tycker det ser ut som maskinen håller på att käka upp sig själv i ventilmekanismen.
gångtiden är nog inte så lång, men slitaget ser ut som om den gått tiotusentals mil.


Tänker du på ventiltryckaren är som en kulle?
Det är väl meningen att de ska vara så, dock så gör det ju att den ej kan snurra och måste väl då får dålig smörjning?
Konstigt att de ej använde tryckare med rullar på men det kanske blir för högt :?: .


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 08, 2016 8:58 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1406
Ort: Vällingby
Jim Holmgren skrev:
... skulle passa fint om man är intresserad utav bygga en häftig 1-2 cyl motor eller varför inte en stor tvåtaktare :thumbright: .

http://thekneeslider.com/5000cc-v-twin-motorcycle-engine-for-sale/
Vill minnas denna från nån tidning på 80-talet... under en provkörning hade han bara en tank från en 80cc-cross och han tyckte det var lika bra, då soppan tog slut ungefär när det började bli riktigt läskigt!
https://www.youtube.com/watch?v=e0BMzomlaFw

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 08, 2016 9:58 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jim Holmgren skrev:
Kadett4wd skrev:
Tycker det ser ut som maskinen håller på att käka upp sig själv i ventilmekanismen.
gångtiden är nog inte så lång, men slitaget ser ut som om den gått tiotusentals mil.


Tänker du på ventiltryckaren är som en kulle?
Det är väl meningen att de ska vara så, dock så gör det ju att den ej kan snurra och måste väl då får dålig smörjning?
Konstigt att de ej använde tryckare med rullar på men det kanske blir för högt :?: .


Nej,, slitaget.
att tryckaren är konvex är som det ska.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 08, 2016 10:57 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20519
Ort: Tomterna/sävar
det är inte så ovanligt att man använder sånna lyftare även i volvo värden har det testats och det gör att kamaxeln (om den är rätt slipad för det) tro att dim är större på tryckaren och man kan höja max hastighet på ventilen lite till men det sliter lite mer på grjorna då den inte snurrar.

tycker det är imponerande då "vanligt folk" bygger och grejar med så här vilda grejor :thumbright: skulle va kul om det fans info om hur motorn utväklades och gav i slutändan?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 08, 2016 2:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9052
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
det ser ju ut som lyftaren vill kantra rejält i sitt läge i toppen.

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 08, 2016 11:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm
Inlägg: 127
[messerschmitt]
Jim Holmgren skrev:
Pontiacs Iron-duke är en halv v8 från fabrik ifall jag inte mins fel, satt väl i Fieros och firebird?


Nä. Du tänker på den milt sagt märkliga Indy 4, som är en halv 389"

Järnhertigen var en helt egen konstruktion. Iron Duke.

Rätt tillverkare, fel motor...om man nu kan tycka någon av dem är 'rätt' dvs..

[/messerschmitt]


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 10, 2016 9:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 03, 2012 5:36 pm
Inlägg: 152
Ort: Falköping. Börstig
bop skrev:
[messerschmitt]
Jim Holmgren skrev:
Pontiacs Iron-duke är en halv v8 från fabrik ifall jag inte mins fel, satt väl i Fieros och firebird?


Nä. Du tänker på den milt sagt märkliga Indy 4, som är en halv 389"

Järnhertigen var en helt egen konstruktion. Iron Duke.

Rätt tillverkare, fel motor...om man nu kan tycka någon av dem är 'rätt' dvs..

[/messerschmitt]


Rätt ska vara rätt :thumbright:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010