Analysera slitage i cylinderlopp
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
Jens, det va original block å kolvar utan nått finlir.
Ja testa på ni.. kravet är minst 500kh/liter så är ja nöjd med testet
Ja testa på ni.. kravet är minst 500kh/liter så är ja nöjd med testet
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
Bra information om kolvar; temperaturfördelning, modeller, slitage.
https://www.fsb.unizg.hr/miv/MSUI/KonMo ... r-2012.pdf
(PDF download, 295 sidor)
https://www.fsb.unizg.hr/miv/MSUI/KonMo ... r-2012.pdf
(PDF download, 295 sidor)
1991 240 Turbo projekt M90H E85
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
Länken funkar inte för mig
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
JohoOskar Johansson skrev:Länken funkar inte för mig
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
Try Google: "mahle pistons vieweg pdf"Oskar Johansson skrev:Länken funkar inte för mig
https://www.google.se/#q=%22mahle+pistons+vieweg+pdf%22
First result
Senast redigerad av Botje den fre okt 21, 2016 8:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
1991 240 Turbo projekt M90H E85
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
Steve skrev:JohoOskar Johansson skrev:Länken funkar inte för mig
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
Kolla på många B230 som man river så har de såna kolvskador.Jens Gustavsson skrev:Erland varför tror du det blir sådana skador? jag tror det är för dålig stabilitet för kolven i loppet? kan ju inte va bästa lösningen att öka spelet ännu mer då?
det måste ju finnas nån bättre lösning. fungerar ju helt klart på ett v8 block men man har ju oftast 8-10mm cylinderväggar där sen ganska låga cylinder tryck så då går det nog bra men på en volvo med 4mm cylinderväggar + 400nm/litern så går det dåligt ganska fort.
undra hur många hk en sån låg friktions race kolv ger? kan ju inte va så låg friktion då kolven nöter på cylindern tycker jag?
har nån mätt hur mycket slitage det är i ett block som ser ut så där?
ska mäta på mitt gamla B18 block som ligger här då jag har tid.
intressant ämne iallafall
mvh jens
Bygger man en VOC eller nåt annat med standard kolvar kör man minst 5 hundradelar i spel jämfört med 3,5 hundradelar original.
Då uppkommer aldrig såna skador så länge kylningen fungerar.
Skadorna uppkommer av att kolven utvidgar sig och det blir för trångt i loppet.
Piston scuffing kallas det på Engelska.
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
håller med om att det är väl trångt på en sån standard kolv. står för övrigt i R sport katalogen redan på -70 talet att 0.05mm istället för 2-3 hundrigar som det är standard.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Analysera slitage i cylinderlopp
Men går det inte köpa en kolv till en turbomotor som ser ut precis som en std kolv, men förberedda med kolvringar för mycket varv och att kolven ä gjord i ett exlusivare material så den håller för mer nm och mer varv i sig själv??
Dvs stabiliteten i loppet från originalet, och med vinningarna med racekolvens i ett?? Borde inte det gå??
Sen, sugmotor
Finns det nå kolvar till b230 som funkar bättre än std kolvar?? Isf vad är det som gör att sugkolvarna fungerar bättre?? T.ex i grupph bilarna ä väl ingen skillnad mellan en sån å en riktigt byggd turbomotor förutom motoreffekten??
Mvh kulan
Dvs stabiliteten i loppet från originalet, och med vinningarna med racekolvens i ett?? Borde inte det gå??
Sen, sugmotor
Finns det nå kolvar till b230 som funkar bättre än std kolvar?? Isf vad är det som gör att sugkolvarna fungerar bättre?? T.ex i grupph bilarna ä väl ingen skillnad mellan en sån å en riktigt byggd turbomotor förutom motoreffekten??
Mvh kulan
Kulan
V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88