Analysera slitage i cylinderlopp

Diskussioner för erfaret folk
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Kim Norgren »

Visste inte om jag skulle lägga detta under avancerat men nu blev det så, flytta gärna tråden om det är felaktigt!

Jag har två år i rad fått sprickor i ett cylinderlopp så blocket blivit kass... Först i cyl 4 förra året och nu i cyl 3 i år i en Volvo B230 med ca 700hk i motorn.
Funderade lite på kolvspel osv så jag tänkte om ni som kikar här har nåt speciellt att säga om skicket på mina cylinderlopp? Samtliga ser ungefär likadana ut förutom i loppet där sprickorna blivit :lol:
Kan man se på mitt slitage att kolvspelet är för stort eller litet? Eller beror mitt slitage på något helt annat?

Motorn har endast gått en sommar med relativt lite körning, bara 201/402m körning bortsett från nån testrepa utanför garaget
Förra året så var kolvpelet för stort pga felaktig information från återförsäljaren som sålde kolvsatsen men i år har jag kört med 10/100 i kolvspel som ska vara hyfsat nära vad man ska ha på dessa kolvar (JE 96,50).

Tacksam för lite tips och råd

Bild

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Kulan »

Hur ser kolvarna ut?? (designen) :-)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Tjernell »

Det där slitaget kommer man nog aldrig ifrån.
Blocken är känsliga
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av PFR »

Det där är fullt naturligt slitage tror man aldrig kommer ifrån det som föregående talare sa.
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Kim Norgren »

Tusen tack för era svar! Ok men då är slitaget hyfsat normalt det var skönt att veta.
Frågan är väl då om man ska köra vidare med samma kolvspel i nästa block eller om man ska ändra något :?

Kör JE kolvar med den "vanliga" designen
Bild

Mvh
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Kadett4wd »

Är kolvarna väldigt 'sträva' på skörten som gått emot det där området i cylindrarna?
Noterade det fenomenet i kadettmotorn, som att kolven nästan blivit blästrad trots slitaget inte sade det.
Eller ja,, som att det ruggat upp ytan, därav kändes det strävt.

Jag antar det beror på E85 = dålig smörjning.
Det blev bättre i min då jag skvimpade i lite shell racing m tvåtaktsolja, typ 0.5%
Allt i maskin mådde bättre efter det faktiskt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Tommy Luhr »

vet inte om det är bilden, min hjärna eller om det är verkligheten. Men tycker det ser ut som de tär lite med styrning under kolvbulten. Alltså inte ordagrant utan att "kjolen" på kovlen inte har mycket att styra med under kolvbulten. Då tänker jag direkt som så att kolvarna vickar i loppet och knäcker cylinder pga det.

700hp är normalt sett inga problem för 230 blocken om det kyler och allt får olja!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
PFR
För mycket laddtryck
Inlägg: 215
Blev medlem: tis dec 03, 2013 11:21 am

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av PFR »

Det där är ändå hyffsat med styrning på dom kolvarna ni skulle se på en stor volyms V8 när kolv bulten går genom ringlandet :) Som sagt det där märkena kommer man inte ifrån det är just normalt på en hög effekts motorn och fram kommer betydligt snabbare på E85 bilar. Sen finns den mer eller mindre och mer kommer oftast om man inte varmkör ordentligt eller dålig olja. Har gjort tester på att borra hål i kolven (skirten) och det hjälpte men marginellt inget att rekommenderar men det är i alla fall testat och kan läggas till handlingarna :)
Allt är inte som man tror :)
Peter Forlund /PFracing
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Matti johansson »

Jag kanske inbillar mig men etanolen är ju otroligt tolerant, dvs du kan ösa på bra med soppa utan att den går så fett att man förlorar på det. Dock kan ju tvättning i detta skedet uppkomma. Kanske därav slitaget?? Dock har jag ingen orsak till sprucket block!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Mekken
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tis mar 10, 2009 10:11 pm
Ort: Karlskrona

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Mekken »

Håller med dig Luhr det ser inte ut att vara mycket styrning under kolvbulten. Längre stakar och uppflyttat läge för kolvbulten kanske förbättrar saken?
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Tjernell »

Jo det hjälper nog men..
Vi kör ganska låg komphöjd på våra kolvar och långa stakar och litet slag så belastningen på väggarna blir så lågt det går att få.
Ändå blir det lika slitage på en gång, även spräckt några block.
Vad är det för slag på denna?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Tommy Luhr »

jag har dock aldrig spruckit block.
Kört en hel säsong med 750hp och endast 1 hudring slitet efter säsongen utan betong och med mettis.

1000hp maskinen lika så, inga problem.
Sen ett helt gäng med maskiner i 6-400hp klassen, aldrig några problem heller och dessa har gått gatan med e85.

Dock vet jag om en hel del med maskiner som har problem. Dyker upp oftast runt ett par billiga kolvar där dessa ändrat mått absurt mycket. Eller block som tagit för mycket stryk med bra grejer som helt enkelt utmattats/sämre centrerad gjutning.
Slitaget kommer direkt.

Har sett så mycket värre cylinderlopp än detta som presterat otroligt bra i stridens hetta.
Rostade prylar med kratrar i cylinderväggarna( alkoholens fel).

Kolvspel har jag kört 12hundringar på wiseco. Har endast kört 80mm slag med 152stakar.

Lite mer info att delge funderingarna nu när hösten har tagit sitt tysta men hårda tag:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Tjernell »

Våran motor lämnade 1130whp med ett block som såg ut som kriget..frågan är om det inte va en liten spricka i det med. :thumbright:

Har sett många spruckna block å ofta med 86 i slag samt korta stakar,'liten' turbo så det blir mycket vrid vid 3500rpm å uppåt
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Kim Norgren »

Ursäkta att jag inte svarat tidigare men det har varit fullt upp några dagar nu med jobb, familj, garage osv :)
Mycket intressant läsning här i tråden nu, det tackar jag för! Ska försöka svara på dom frågor som ställts.

Känner otroligt nog ingen sträv yta på skirten. Man kanske skulle skvätta i lite olja precis som du Kadetten det skadar nog inte.

Kör std slag med 152mm stakar. Har alltid kört med Castrol Edge Titanium 10w-60 förutom vid första uppstart av den här motorn för då körde jag en vanlig mineralolja.
Oljetryck har alltid funnits men däremot så har motorn gått med lite hög arbetstemp (90-95 grader fullt varmkörd och ca 95 grader under och efter körning). Har tempgivaren monterad i toppen vid 4ans cylinder.

Har väl gått ganska rikt så det finns kanske risk att det "tvättat" lite i cylindrarna. Man får kanske lov att acceptera ett sånt här slitage då.
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Tjernell »

Redline har en tillsats som heter SI-Alcohol som är till för att smörja.
Den har ja kört tidigare när ja åkte på E85
Skriv svar