Analysera slitage i cylinderlopp

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Kadett4wd »

precis, jag har dock noterat att billig ricinbaserad tvåtaktsolja gör samma jobb ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Kim Norgren »

Tjernell skrev:Redline har en tillsats som heter SI-Alcohol som är till för att smörja.
Den har ja kört tidigare när ja åkte på E85
Kadett4wd skrev:precis, jag har dock noterat att billig ricinbaserad tvåtaktsolja gör samma jobb ;)
Ja SI-Alcohol kör jag alltid i E85 så det kanske räcker med det då? Eller om tvåtaktsolja gör samma jobb så kan man kanske köra det istället? :D
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Kadett4wd »

ja bara den är ricinbaserad så den blandar sig med alkoholen ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Kim Norgren »

Kanon, tack för tipset :thumbright:
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av psa »

Kadett4wd skrev:ja bara den är ricinbaserad så den blandar sig med alkoholen ;)
Först och främst skall jag nämna, så det inte blir några onödiga missförstånd, att jag har inte kört/blandat just E85 med ricinbaserade oljor.


Dock är ricinolja efterbehandlad på olika sätt beroende på användningsområde, så vissa typer blandar sig inte alls med alkohol, men blandar sig fint med opolära drivmedel som bensin.
Helt ren (eller näst in till) blandar sig med både alkohol och bensin, dock lite svårare med bensin (och faller också ut vid kyla).

Sedan är det direkt olämpligt att använda det om man kör nått inom grupp 1-4 oljor i vevhuset, det skapar oxidation även vid mycket liten iblandning i bränslet. Fast byter man olja ofta kan man ju kanske leva med det.

Sedan kan man få problem med att inte ricinoljan brinner av helt och då skapar den ett mycket slitstarkt skikt som kan leda till läckage etc på ventiler och kolvringar (ihop med bensin ett mycket större problem än med rent alkohol bränsle).

En ren Ester olja för 2 takt är nog att föredra ur smörjnings synpunkt, man får dock kolla så den blandar sig med just E85.
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av x6rs »

http://www.payback.se/Bransleadditiv.html
Bygger tydligen på soya-olja om jag fattat rätt, kanske är bättre än ricin olja? En kompis till mig körde på 2-taktsolja för metanol rc-bilar annars, den blandar sig
0708960667
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av psa »

Det finns en rad olika oljor till just glödstiftsmotorer, en del vet jag blandar sig med både bensin och alkohol, en del funkar dock enbart till alkohol. Det som används är ricinolja (ren eller förstärkt), PAG eller Ester. Just PAG oljan kan bete sig lite dumt under förbränning, men vid så små inblandningar det handlar om här tror jag inte att det är nått större problem.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Kadett4wd »

jag körde Shell Racing M, funkade klockrent.
Det höll undan geggan i insuget, cylindrarna kändes feta och fina, kolvarna hade inte den där strävheten jag pratade om.
Soppasystemet klarade sig bättre, regulatorn(aeromotive) slutade tjuta.

Och,,, luktade gott om bilen istället för den där äckliga e85 doften ;)

Hur det ev kunde dumma sig med motoroljan spelade ingen större roll, bytte ju olja typ var 50e mil kanske. troligtvis var det tätare ändå.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av psa »

Jag brukar ha i en matsked eller två med olja i mina bilar också, för toppsmörjning, med rätt olja blir det inte iaf mer avlagringar eller någon glasning.
Dock gjort misstaget nån gång och tagit ricinbaserad olja, det blir ganska geggigt i vevhuset när oljan oxiderar. ;)
Även de ricinoljor som behandlats och har en viss del mineral olja i sig, tål inte heller om de blandas ytterligare med någon mineral bas olja. Kan va bra att känna till. :)

I racing kör dom ju väldigt täta serviceintervaller när dom kör ricinbaserad olja för smörjning, så dom brukar hitta kolvringar som vill fastna pga det, etc.
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Kim Norgren »

Tack för all information! Får fundera lite på vad man ska välja att vicka i tanken utöver E85 då
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av p.hedman »

Hej Kim , om jag får lägga mig i så hade jag lite frågor.
1 . är alla cylindrarna lika eller skiljer det mellan cylindrarna ?
2. har du kollat änden på ringarna om du har blanka ytor där .. i så fall kan du ha för lite gap på ringarna då kan man få lite mysko repor i cylindern.

Annars så är det ganska normala repor vad jag kan se på bilden.
Är det mer i någon cylinder så kolla extra noga på ring änden efter att dom tagit i varandra , jag åker alltid lite extra stort gap på 2a ringen så den ventilerar ur det den första läcker ut .
Titta även på hur ytan ser ut på slit ytan på ringen.
I bland så måste man öka ring gapet pga värme som man ej kan räkna fram.
Viktigt på lustgas motorer men även på turbo kan jag tänka mig.
Men är det inga märken på änden på ringen så är det bra.
/ Peter
Kim Norgren
Forumsberoende
Inlägg: 587
Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Ort: Kungsör

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Kim Norgren »

Hej Peter!

Självklart så får du lägga dig i, bara bra med flera synsätt på detta!

1. Alla cylindrar ser ungefär likadana ut rent slitagemässigt.
2. Bra tips men jag kan inte hitta några blanka ytor på ändarna av kolvringarna men ska kolla nogrannare med ett förstoringsglas, eller syns det väldigt tydligt om det har gått ihop?
Det enda jag reflekterade över var att den andra ringen som var grå/svart och väldigt matt även på slitytan när jag monterade den men nu är den lite blank men det kanske är normalt?

Lättare att se slitaget på en mörkare kolvring än på en kolvring som redan är blank o fin när man monterar den :)
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2019 5,72/9,05
PB 2018 Ingen tid
PB 2017 6,0/9,64
Matti johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: sön dec 15, 2013 3:47 pm

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Matti johansson »

Lägg i ringen i loppet o lys underifrån med ficklampa så kan du ev se deformation på ringen om den gått ihop!!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av Kadett4wd »

missar alla att 95% av gnuggmärkena inte går hela vägen upp till vändkanten?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Analysera slitage i cylinderlopp

Inlägg av p.hedman »

Hej
Kim : om ringarna har blivit för tajta så ser du det , annars är dom lika över hela ytan.

Kadett 4wd : jodå jag såg det men du har smala vassa repor som jag ser det hela vägen upp. Det kan vara på gränsen tänkte jag.
Dom stora "fälten" mer som "naturligt" slitage tex en cylinder som sviktar under tryck , jag gissar att det är på trycksidan av cylindern.

Vi har liknande problen på JR mettis motorerna att metanolen spolar rent för mycket i cylindern så olje filmen ej håller i och ringarna går torrt.
Har pratat med grabbar som åker med v8 mettis och turbo och dom tror att det går för torrt , vet att dom provat med gjutna ringar . Har ej pratat med dom efter dom bytte och hur det gick.
Det är en baksida av att åka alcohol bränslen .
/ Peter
Skriv svar